Spellingcontrole in Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maantjuh

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2009
Berichten
11
Hallo,
Kan iemand mij misschien helpen?
Ik heb nogal problemen met de spelling- en grammaticacontrole in Word. Steeds als ik Word open, dan doet de spelling- en grammatica controle het niet. (dat ie rode en groene kartel-streepjes onder een fout woord zet.) Dan vink ik het aan, en dan doet hij het gewoon. Maar als ik het dan weer opnieuw open, moet ik weer alles aanvinken. Je kan dat toch gewoon opslaan? Want eerst deed de spelling- en grammatica controle het gewoon automatisch als ik Word opstartte.

Heeft iemand misschien een oplossing? Op google heb ik ook al heel wat rondgesnuffeld, maar ik heb helaas niet de goede oplossing gevonden.

Alvast bedankt!
 
Het zou kunnen, dat je de Normal.dot moet verwijderen, omdat die corrupt is. Als je al macro's hebt gemaakt in de Normal.dot, dan zou ik die eerst in veiligheid brengen, anders ben je ze kwijt. Als je de Normal.dot daarna verwijdert, maakt Word hem opnieuw aan, en zouden je standaardinstellingen goed moeten staan.

Als je de normal.dot niet wilt of kunt verwijderen, zou je een macro kunnen maken, die je opslaat in het object New, en het object Open van het document. Deze macro kun je in eerste instantie gewoon opnemen en opslaan in de Normal.dot. In deze macro neem je op dat je de spellingopties aanzet. Vervolgens verwijder je de instellingen die je niet met de macro wilt veranderen.
Daarna kopieer je die regels naar de gebeurtenissen New en Open.

Ziet er uiteindelijk dan zo uit:

Code:
Private Sub Document_Open()

    With Options
        .CheckSpellingAsYouType = True
        .CheckGrammarAsYouType = True
        .SuggestSpellingCorrections = True
    End With
    ActiveDocument.ShowGrammaticalErrors = True
    ActiveDocument.ShowSpellingErrors = True

End Sub

Private Sub Document_New()

    With Options
        .CheckSpellingAsYouType = True
        .CheckGrammarAsYouType = True
        .SuggestSpellingCorrections = True
    End With
    ActiveDocument.ShowGrammaticalErrors = True
    ActiveDocument.ShowSpellingErrors = True

End Sub

Michel
 
Dankje Michel, voor je reactie. Ik wil het wel proberen, alleen snap ik niet zo veel over dat normal.dot en zo. Wat is dat? Misschien een hele domme vraag, maar ik weet het echt niet.

Manon
 
Word/menubalk/Extra/opties/spelling en grammatica/spellingscontrole tijdens typen aanvinken.
 
Dankje Michel, voor je reactie. Ik wil het wel proberen, alleen snap ik niet zo veel over dat normal.dot en zo. Wat is dat? Misschien een hele domme vraag, maar ik weet het echt niet.

Manon

normal.dot is het standaard opmaak sjabloon van Word: Witte achtergrond met Times New Roman enz. als lettertype.
 
Hoe je normal.dot kunt 'verwijderen' staat hier eenvoudig beschreven en uitgelegd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan