• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Spreiding en gemiddelde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Markos00

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 mei 2013
Berichten
3
Bekijk bijlage voorbeeld 1.xlsx

Hallo,

Ik ben bezig met wat uit te werken voor mijn stage, alleen krijg nog niet voor elkaar wat ik wil. Hetgeen ik voor ogen heb is van de volgende reeks (voorbeeld 1) een grafiek te maken als volgt:

X as: spreiding van de waarnemingen (50 60 70 80% etc.)
Y as: moet aangeven hoe vaak de waarneming voorkomt

Om zo de spreiding rondom de norm (norm is gewoon 100%, komt ook vaak voor) weer te geven.


Daarnaast zou ik graag willen weten of het mogelijk is om van deze reeks een formule te maken die het volgende doet:

Automatisch de waarnemingen onder de 100% herkent en hier een gemiddelde van berekend. En dan ook een formule voor de waarnemingen boven de 100%.


Dit lijken mij toch vrij simpele opdrachten, maar zelf kom ik er helaas niet uit. Ik hoop wel dat ik de situatie duidelijk heb geschetst en dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

(Het voorbeeld is een beetje karig, alleen de oorspronkelijke data staat in een draaitabel en deze informatie kan ik niet zomaar delen.)

Bij voorbaat dank!
 
zie bijlage
 

Bijlagen

  • voorbeeld%201(1).xlsx
    14,5 KB · Weergaven: 40
Ontzettend bedankt cow18! Precies wat ik wilde. Een vraag nog: hebben die twee kolommen percentiel en waarde nog een functie? Ik zie zelf niet echt wat ze doen of waar het voor staat.

Nogmaals bedankt!
 
nu ik alles eens herlees, eigenlijk niet.
Ik moet te snel gewerkt hebben en omdat je waarden eigenlijk percentages zijn moet ik gedacht hebben dat je met je 1e vraag (50, 60, 70, 80 %) eigenlijk percentielen vroeg.
Je mag die 2 kolommen schrappen.
 
Oke, duidelijk! Nogmaals bedankt voor het voorbeeld, kan het goed toepassen op de andere tabellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan