• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Staafdiagram met eigen invulling x-as / y-as

Status
Niet open voor verdere reacties.

Renskehd

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jul 2016
Berichten
4
In excell heb ik gegevens staan die ik graag om wil vormen tot een staafdiagram.
De gegevens staan in 2 kolommen, A: deelnemers / B:weeknummers
Het aantal deelnemers moet op de x-as komen te staan en de weeknummers op de y-as.
Door simpelweg een grafiek in te voeren, kloppen de gegevens niet.
Weet iemand hoe ik dit kan doen?
In de bijlage mijn grafiek zoals deze er nu uitziet.

grafiek.png
 
Mij lijt het een onleesbare presentatie van de gegevens. Plaats maar even een excelbestandje met de data en hoe je het voor ogen hebt.
 
Ja dat bedoel ik helemaal. Is het ook nog mogelijk om 8 als maximale waarde te hanteren?
Ik ben wel benieuwd hoe u het gedaan hebt, dan kan ik het in het vervolg zelf :).
 
Het hangt een beetje af van de versie van excel die je gebruikt, maar als je dubbelklikt op de x-as krijg je een menutje "as opmaken". Hier kun je een maximale waarde instellen.

Beknopte handleiding voor het maken van de grafiek (weer enigszins afhankelijk van excelversie):
1. Voeg een "2D Staaf" in (grafiektype)
2. Rechtermuisknop in grafiek > gegevens selecteren
3. Voeg legendagegevens toe. Reeksnaam staat in A1, gegevens in A2:A40.
4. Daarna horizontale aslabels bewerken. Het aslabelbereik staat in B2:B40.
5. Daarna kun je de assen aanpassen naar behoefte. Maatstreepjes, minima, maxima etc.

Kijk eens naar de instellingen en probeer uit :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan