Statische elektriciteit

xemx

Verenigingslid
Lid geworden
15 aug 2001
Berichten
219
Wij hebben een mediabox in een metalen kast staan, onze tv staat op die kast. De stopcontacten zijn geaard. Het gebeurt wel eens dat de mediabox en soms ook de tv uitvalt doordat we statische elektriciteit overbrengen. Meestal vallen de apparaten niet echt uit, maar het beeld gaat op zwart. Na herstarten doet alles het weer. Kan dit kwaad? Beschadigt dit de apparaten? Kan er brand ontstaan? Heeft het zin een houten plank of anti-statische mat onder de mediabox te leggen? Of om toch maar een andere, houten, kast te kopen? Of is zo'n metalen kast juist goed, omdat die statische elektriciteit opvangt?
Ik ken alle tips en trucs om onszelf minder statisch te maken, maar dat blijkt niet afdoende. En ik weet zelf dus niet hoe dit werkt.
Ik hoop dat jullie me kunnen geruststellen of advies geven. Bedankt!
 
Ik ben geen kenner en je stelt veel vragen:

De stopcontacten zijn geaard.
De stekers aan de apparaten ook? Verwacht het niet.

Kan dit kwaad? Beschadigt dit de apparaten?
Altijd moeilijk te zeggen. Er kunnen defecten optreden die zich pas na maanden openbaren.

Kan er brand ontstaan?
Lijkt me onwaarschijnlijk

Heeft het zin een houten plank of anti-statische mat onder de mediabox te leggen?
Hoe denk je zelf dat dat zou verbeteren.

Of om toch maar een andere, houten, kast te kopen?
Dat zou ik pas overwegen als duidelijk is dat dit de oorzaak is.

Of is zo'n metalen kast juist goed, omdat die statische elektriciteit opvangt?
Met een metalen kast kun je velden wel afschermen, In jouw geval moet hij dan wel geaard zijn.

Ik zou eerst proberen het probleem bij de oorzaak proberen aan te pakken. Nl. hoe komt het dat je statisch wordt opgeladen? Schoeisel over de nylon vloerbedekking?
Er bestaan ook een soort sleutelhangers met daarin een weerstand. Dan kun je je lading min of meer gecontroleerd laten afvloeien. Wordt echter meestal gebruikt bij de auto. Moet ik zelfs nog ergens hebben liggen.
 
Geen verstand van maar een metalen kast lijkt mij niet goed. Of is de metalen kast zelf geaard?

Ik ken alle tips en trucs om onszelf minder statisch te maken, maar dat blijkt niet afdoende.
Te droge lucht? Ten slotte is het dragen van katoenen kleding en schoenen met leren zolen beter dan wollen kleding en schoenen met rubberen zolen.

Aarden
 
Bedankt voor jullie reacties en de link.

De metalen kast is niet geaard. Ik houd luchtvochtigheid en kleding in de gaten. Ik denk er ook vaak aan, eerst iets anders aan te raken voor we in de metalen kast gaan, maar vergeet dat ook wel eens. Ook op andere plekken breng ik statische elektriciteit over, maar daar heeft het geen gevolgen voor apparaten.

Vandaar deze vragen. Het spijt me als dit te veel vragen zijn. Ze kwamen voort uit zoeken op internet en daardoor hopen dat er meer/andere oplossingen zijn. Ik zal mijn vraag terug brengen naar 1 vraag: heeft het zin om de metalen kast te vervangen door een houten kast?
 
Ik heb zo'n honderd pagina's gelezen op internet over dit onderwerp en dan ontstaan discussies ... Mensen weten weer beter hoe het in elkaar zit, hoe het wel en niet moet en het wordt een technische discussie over eenheden e.d. Dat schiet niet op. Dus waarom zou je niet proberen om de metalen kast te vervangen door een houten. Ik heb alle apparatuur op een houten ondergrond staan en voor trillingen die een HDD kan veroorzaken soms een 'Yogamat/rubber' eronder.
 
Ik heb zo'n honderd pagina's gelezen op internet over dit onderwerp en dan ontstaan discussies ... Mensen weten weer beter hoe het in elkaar zit, hoe het wel en niet moet en het wordt een technische discussie over eenheden e.d. Dat schiet niet op. Dus waarom zou je niet proberen om de metalen kast te vervangen door een houten. Ik heb alle apparatuur op een houten ondergrond staan en voor trillingen die een HDD kan veroorzaken soms een 'Yogamat/rubber' eronder.
Het blijkt lastig te zijn een houten kast met de juiste afmetingen te vinden. Maar je reactie legt denk ik wel precies de vinger op mijn onzekerheid en ik denk dat je gelijk hebt: duidelijkheid niet mogelijk, beter op zoek gaan naar een houten kast. Dank je wel
 
Heb je al eens aan dit gedacht
 
Heb je al eens aan dit gedacht
Bedankt voor het meedenken! Oorspronkelijk zaten beide apparaten in een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging. Afgelopen tijd heb ik dat afgewisseld met rechtstreeks in het stopcontact en ook een andere stekkerdoos met overspanningsbeveiliging. Maakte geen verschil en de overspanningsbeveiliging bleef intact (als de overspanningsbeveiliging een keer gebruikt wordt, zou de stekkerdoos niet meer beveiligd zijn). Ook een andere mediabox gebruikt (wel zelfde model), maakte ook geen verschil.
 
Ik denk dat je als eerste je kast moet aarden. Dat is nl. de gemakkelijkste ingreep.
Waarom je kast aarden: Jij bouwt door wrijving statische lading op. Die lading wil graag naar een lager potentiaal, Zodra je die kast aanraakt zal die lading naar de kast willen. Omdat de kast geen afvoer heeft schiet het potentiaal van de kast omhoog en neemt de inhoud tot op zekere hoogte mee. Hoe hoog hangt van een aantal factoren af. Bv. hoe is de koppeling tussen kast en mediabox en hoe is de verhouding tussen de capaciteit van jouw en die van de kast.. Blijkbaar gaat de mediabox zo ver mee omhoog dat zijn elektronica in de war raakt. Je moet bedenken dat de afstand tussen verschillende potentialen in de chips op microschaal en kleiner liggen. Men bouwt wel beveiligingen in de chips in dus meestal raakt er niets defect maar de elektronica kan wel over de rooie gaan. Daar gaat men niet veel op beveiligen want dat zijn immers allemaal kosten.
Als de kast voldoende goed geaard is zal bij een overslag de kast (veel) minder omhoog gaan. In feite ontstaat er een "spike" op de kast die afvangt van de kwaliteit van de aardverbinding. Dat kun je niet met een weerstandsmeter controleren want leidingen vertonen zelfinductie en capaciteit. Die waardes bepalen, samen met de gelijkstroomweerstand hoe hoog die spike kan worden. Hoe dikker de aarddraad, des te lager zullen de parasitaire waarden waarschijnlijk zijn. Het is te lang geleden dat ik daaraan heb moeten rekenen.
Met een goede scoop is die spike te meten maar die heeft niet iedereen thuis klaar staan.
Ik gok dat er met de tv niet veel gebeurt en dat die op zwart gaat doordat de mediabox uit valt. Al is dat niet zeker.

Samengevat: breng een goede aarde aan en kijk of er verbetering is.
 
Samengevat: breng een goede aarde aan en kijk of er verbetering is.
Dank je wel. Fijn duidelijke uitleg. Zou inderdaad het fijnst zijn als ik het zo kon oplossen. Het kan een paar weken duren voor ik tijd kan vrijmaken om uit te zoeken hoe ik dit het beste kan doen en het uitproberen. Ik laat weten of, en hoe, het dan gelukt is.
 
Als je al geaarde stopcontacten in de buurt hebt lijkt het mij niet zo'n probleem om daar de aarding van te gebruiken. Desnoods stop je er een stekker in met alleen een aardverbinding.
 
"als de overspanningsbeveiliging een keer gebruikt wordt, zou de stekkerdoos niet meer beveiligd zijn"
Waar komt dit verhaal vandaan. Een overspanningsbeveiliging kan bestaan uit een "gasontladingsbuisje", robuuste zenerdiode of een spanningsafhankelijke weerstand (VoltageDependingResistance). Indien juist gedimensioneerd kan zo'n buisje, zenerdiode of VDR de voorkomende spikes absorberen=omzetten in warmte.
En ja, zoals alles kunnen ze defect raken.
 
  • Leuk
Waarderingen: xemx
Heeft het zin een houten plank of anti-statische mat onder de mediabox te leggen?
Begin daar eens mee en meld je bevindingen.

Of maak zelf een houten kast, helemaal naar wens te maken, dien je wel 2 rechter handen te hebben.

Dingen doen niets tegen statische elektriciteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: xemx
Ik heb ook een overspanningsbeveiliging op mijn pc-stekkerdoos. Dat werkt echter alleen maar als de piek via het net binnenkomt dan wel als alles juist is aangesloten mss. ook vanuit de andere kant. Dat zou je in je systeem moeten analyseren.
 
  • Leuk
Waarderingen: xemx
Begin daar eens mee en meld je bevindingen.

Of maak zelf een houten kast, helemaal naar wens te maken, dien je wel 2 rechter handen te hebben.

Dingen doen niets tegen statische elektriciteit.
Dank je wel voor je reactie, leuk dat een houten plank iets is wat ik kan proberen. En ja, zelf een kast maken is altijd een optie, misschien met een handig bouwpakket, zelfs met maar 1 rechter hand ;-)
 
Ik ben onder de indruk van jullie meedenken en de behulpzame uitleg. Ik heb hier veel aan. Allemaal heel erg bedankt. Een houten plank uitproberen en de metalen kast aarden staan bovenaan mijn lijstje. Wordt vervolgd.
 
Het stopcontact bleek toch niet geaard te zijn 🙈 Daarom houten planken op de metalen planken in de metalen kast gelegd. Tot nu toe gaat het goed. Van de winter zal blijken of het echt beter gaat zo, dat meld ik hier na de winter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan