• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

superscript op grote schaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

vogelg30

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2016
Berichten
22
Hallo,

Mijn ploegje werkt in 4 Shiften in samenwerking met een 5-ploegendienst.
Alleen in de middag en nacht werken de 4-ploegenmedewerkers IN de 5-ploegendienst.

Om de 4-ploegenmedewerkers van dienst te zijn wil ik een rooster maken zodat zij in een oogopslag kunnen zien welke dienst zijzelf hebben en in welke ploeg zij moeten werken. Bijv Ali heeft maandag en dinsdag en woensdag de middag en donderdag en vrijdag de nacht. maandag en dinsdag in ploeg 2 woensdag in ploeg 3 en donderdag 2 en vrijdag in ploeg 3.

dan krijg je vor Ma, Di, Wo, Do, Vr: M2, M2, M3, N2, N3 waarin de letter voor de shift staat en de het cijfer voor in welke ploeg zij werken.

Dit wil ik voor heel het jaar doen op een snelle en makkelijke manier maar ook voor een overzichtelijke manier en dat is het cijfer in superscript te laten staan.

Nu kan ik makkelijk elke middag en nacht dienst voorzien van een cijfer (zie voorbeeld) maar krijg ik het cijfer niet makkelijk in superscript.
Natuurlijk kan ik alle cijfers apart gaan selecteren, celeigenschappen en dan als superscript zetten maar dit duurt zo lang... heeft iemand een oplossing???

Bijgevoegd zijn het rooster van de 4-ploegen medewerkers en het 5 ploegen rooster.

Alvast bedankt,
Geert Vogel..Bekijk bijlage Rooster 4-ploegen medewerkers 2017.xls en Bekijk bijlage Rooster 5-ploegendienst 2017.xls
 
Zet deze routine achter het werkblad, dan hoef je alleen maar M2, M3, N2 of N3 in te vullen en wordt het automatisch geregeld.
Het maakt ook niet uit of je daar een hoofd- of kleine letter gebruikt:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    On Error GoTo Fout
    Application.EnableEvents = False
    Select Case UCase(Target)
        Case "M2":    Target = "M²"
        Case "M3":    Target = "M³"
        Case "N2":    Target = "N²"
        Case "N3":    Target = "N³"
    End Select
    Application.EnableEvents = True
    Exit Sub
    
Fout:
    If Err.Number <> 13 Then
        MsgBox "Fout: " & Err.Number & " " & Err.Description, vbCritical
    End If
    Resume Next
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Een macro lijkt me nog het handigst:

Code:
Sub M_snb()
   For Each it In Cells.SpecialCells(2, 2)
      If Len(it) = 2 And Val(Right(it, 1)) > 0 Then
          With it.Characters(2).Font
              .Superscript = True
              .Bold = True
              .ColorIndex = 3
           End With
      End If
   Next
End Sub
 
Dankjewel

Heb nog wat meer ondersteuning nodig :D

Hoe zet ik dit achter een werkmap?
En ik heb dit voor 5 ploegen nodig dus superscript 1 2 3 4 en 5

Graag een "stap voor stap" uitleg voor mij.

tnx

Geert.
 
Druk op de toetscombinatie ALT+F11 om in de Visual Basic editor te komen. dubbelklik dan linksboven op Blad1. Plak aan de rechterkant in het lege gedeelte mijn voorbeeld code.
That's it.

Als je even naar die code kijkt begrijp je vast wel hoe je die moet uitbreiden naar 5 ploegen.
De code van snb kan je ook achter het werkblad zetten en 1x achteraf runnen door daarin dan op de F5 toets te drukken.
Met mijn voorbeeld wordt het tijdens het typen al geregeld.
 
Laatst bewerkt:
edmoor,

Het lukt mij niet om in Visual Basic editor de getallen 1t/m5 superscript te maken.
In Word kopiëren als letter met cijfer in superscript maar in VBe staat deze weer normaal.

AltGr selecteerd alleen de 2 en 3 als superscript andere getallen moet je anders als superscript maken.

help..

:confused:

Geert
 
Zie de bijlage; klik op de knop 'super'
 

Bijlagen

  • __super snb.xls
    78,5 KB · Weergaven: 48
Wijzig mijn voorbeeld in dit:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    Dim cl As Range
    On Error GoTo Fout
    Application.EnableEvents = False
    Select Case UCase(Target)
        Case "M1", "M2", "M3", "M4", "M5", "N1", "N2", "N3", "N4", "N5"
            Target = UCase(Target)
            Target.Characters(2).Font.Superscript = True
    End Select
    Application.EnableEvents = True
    Exit Sub
    
Fout:
    If Err.Number <> 13 Then
        MsgBox "Fout: " & Err.Number & " " & Err.Description, vbCritical
    End If
    Resume Next
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Jezus,

wat zijn jullie goed!
Hartstikke bedankt!!!

Vraag me wel af of dat te leren valt voor een leek... moet je er veel voor leren om dat te beheersen,
andere vraag misschien, hoe zijn jullie op het niveau gekomen om dat te weten?

Gr, Geert
 
Nog ff een vraagje he nu ik toch bezig ben,

Nu moet ik alles handmatig invoeren elke cel voor heel het jaar +/- half uur werk en veel typen.

Wanneer je naar het 5-ploegenrooster kijkt zie je in welke ploeg de 4-ploegenmedewerkers gaan werken.

Weten jullie een oplossing hoe ik dit snel en in 1 keer kan doen? zonder al de cellen na te gaan en bijv M5 te typen?

Gr, Geert
 
Iets andere benadering.
Kies het bereik dat je wilt aanpassen, vul de tekst in en kies een medewerker druk daarna op Superscript.
 

Bijlagen

  • Rooster 4-ploegen medewerkers 2017.xlsb
    40,7 KB · Weergaven: 37
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan