• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst en datum in ALS formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

masala09

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2012
Berichten
886
Code:
=ALS(Q10="GESLOTEN";"STATUS WEEK AFGESLOTEN OP: "&TEKST(C42;DD-MM-JJJJ;ALS(J32<0;"LET OP ER IS EEN FOUT IN DE EINDVOORRAAD";"WEEKSTATUS")))

Beste allemaal,

Bovenstaande formule bevat een fout. Er zijn volgens excel 2007 teveel argumenten ingevoerd.

In Q10 komt middels een ALS formule het woord:"Gesloten" te staan. In C42 moet ik een datum invoeren om aan te geven op welke datum de week gesloten is.

Datgene wat ik wil hebben is, bij het invoeren van de datum in C42:

Status week afgesloten op: 06-05-2013



Ik krijg het simpele niet voor elkaar.

Alvast bedankt.

Groet Maarten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Code:
=ALS(Q10="GESLOTEN";"STATUS WEEK AFGESLOTEN OP: "&TEKST(C42;"dd-mm-jjjj"))

De tekst formule is hoofdletter gevoelig meen ik en moet tussen " " staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Code:
=ALS(Q10="GESLOTEN";"STATUS WEEK AFGESLOTEN OP: "&TEKST(C42;"dd-mm-jjjj";ALS(J32<0;"LET OP ER IS EEN FOUT IN DE EINDVOORRAAD";"WEEKSTATUS")))

Oke blijkbaar wel. Echter bovenstaande formule staat er nu. Resultaat is dat er een foutmelding in een messengerbox komt te staan over dat er teveel argumenten zijn ingevoerd.

Als ik enkel jouw stukje knip en plak dan werkt deze inderdaad wel, maar in de totale bovenstaande formule werkt deze niet.
 
;ALS(J32<0;"LET OP ER IS EEN FOUT IN DE EINDVOORRAAD";"WEEKSTATUS"))

Als ik bovenstaande op het einde eraf haal en dus dat de formule enkel: =ALS(Q10="GESLOTEN";"STATUS WEEK AFGESLOTEN OP: "&TEKST(C42;"dd-mm-jjjj"))
is dan werkt de formule wel. Kennelijk is er met het laatste deel dan iets aan de hand.

Ik geloof niet dat er teveel argumenten voor excel2007 zijn ingevoerd. Maximale ligt veel hoger dacht ik.
 
Wat wellicht ook nog ter aanvulling geld, is dat er in deze cel nog een 3-tal werkende voorwaardelijke opmaak regels zijn aangemaakt.
 
En o ja... de cellen J32 en Q10 worden na de melding en na oke te hebben geklikt aangemerkt.......

En nu zeker de vraag wat er in deze cellen staat.

Komt ie:
J32 bevat:
Code:
=SOM(H31:I33)
Tevens een samengevoegde cel met J33
Q10 bevat:
Code:
=ALS(J32<0;"FOUTIEF";ALS(C42>0;"GESLOTEN";""))

Persoonlijk heb ik het idee dat ik in Q10 moet zoeken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
in je formule gegeven in antwoord #3 moet staan:
TEKST(C42;"dd-mm-jjjj")
Je het het sluitingshaakje vergeten.

Post anders eens je bestandje.
 
Beste Popipipo, Man hoe verzin jij zo'n naam haha. Ahum.

Dat sluitingshaakje waar jij het over hebt, had ik ook al eerder gezien en gecorrigeerd. Werkte ook niet. Er staan teveel argumenten in.

Ik zie mijn gemaakte fout even niet. Vermoedelijk dat de fout in de waar-en-onwaar lijn zit. Wat ik ook al schreef is dat als ik:

Code:
;ALS(J32<0;"LET OP ER IS EEN FOUT IN DE EINDVOORRAAD";"WEEKSTATUS"))

eraf haal, dat de formule wel werkt met enkel:

Code:
=ALS(Q10="GESLOTEN";"STATUS WEEK AFGESLOTEN OP: "&TEKST(C42;"dd-mm-jjjj)"))

Ik wil deze 2 formules in 1 cel combineren. Het is mogelijk, maar ergens doe ik iets verkeerds of zie ik gewoon iets over het hoofd.

Beide formules los werken in combinatie wel. Dus de verwijzing naar de genoemde cellen werkt wel. Het is enkel slechts het samenvoegen van beide.

Ik heb dit getest door beide formules los in aparte cellen te plaatsen. Dus: in de ene cel A1:

Code:
=ALS(Q10="GESLOTEN";"STATUS WEEK AFGESLOTEN OP: "&TEKST(C42;"dd-mm-jjjj"))

en in de andere cel A2:

Code:
=ALS(J32<0;"LET OP ER IS EEN FOUT IN DE EINDVOORRAAD";"WEEKSTATUS")

Echter moet ik hier wel op aan merken dat zodra de formule in A2 inderdaad in cel J32 een waarde kleiner vind dan 0, in cel A2 de tekst: "LET OP ER IS EEN FOUT IN DE EINDVOORRAAD", wordt weergegeven, de formule in cel A1 wordt dan gekenmerkt door enkel: ONWAAR.

Zodra de waarde in J32, 0 of meer is dan volgt keurig de tekst:"WEEKSTATUS" in cel A1 en in cel A2 volgt de tekst:"STATUS WEEK AFGESLOTEN OP: 07-05-2013.

Hier gaat dus iets fout. Een kruisverwijzing noem ik het niet, maar ik heb het vermoeden dat de ene formule de andere tegenspreekt en dat er hierdoor te veel argumenten ontstaan.

Ik kom daar dus niet mee uit.

Hoe krijg ik de formule gewoon kloppend. Daar gaat het mij om. Als ik het blad hier wil plaatsen, moet ik veel zaken weglaten ivm privacy.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Let op: De formule is nu kloppend. Wel nog een vraag hierover.


Niet werkende formule:


Code:
=ALS(Q10="GESLOTEN";"STATUS WEEK AFGESLOTEN OP: "&TEKST(C42;dd-mm-jjjj)";ALS(J32<0;"LET OP ER IS EEN FOUT IN DE EINDVOORRAAD";"WEEKSTATUS"))

Wel werkende formule:


Code:
=ALS(Q10="";"WEEKSTATUS";ALS(Q10="GESLOTEN";"STATUS WEEK AFGESLOTEN OP: "&TEKST(C42;"dd-mm-jjjj");ALS(J32<0;"LET OP ER IS EEN FOUT IN DE EINDVOORRAAD")))
Wie kan mij duidelijkheid geven. Ik heb met puzzelen wel de zaken voor elkaar gekregen, maar heb niet direct een idee waar de fout nu echt zit. Het is slechts proberen geweest, maar ik zou wel graag mijn juiste fout willen inzien. Dit om hier de volgende keer rekening mee te houden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Moderator. Ik heb nooit geweten hoe ik codes op dergelijke wijze kan plaatsen. Snap ik nu nog niet helemaal met jouw verwijzing, maar bedankt.
 
Code:
fout: "STATUS WEEK AFGESLOTEN OP: "&TEKST(C42;dd-mm-jjjj)"
goed: "STATUS WEEK AFGESLOTEN OP: "&TEKST(C42;"dd-mm-jjjj")
Even goed op het aantal en de plaats letten waar je de "" neer zet
 
:shocked::rolleyes::D

Dank je wel. Je hebt inderdaad gelijk. Vermoedelijk is de fout, omdat ik de hele formule opnieuw en anders heb opgesteld, ongemerkt weggewerkt. Kun je wel eens hebben. Op den duur ga je staren en zie je door de bomen het bos niet meer. Zeker als je dan gaat aanpassingen gaat maken in een reeds werkende formule.

In elk geval nogmaals bedankt.

Slot gaat erop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan