tijdschriften scannen

Jos Van den Bro

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2006
Berichten
61
Hallo,

Graag had ik mijn (vele) tijdschriften willen inscannen en er pdf's van maken.

Heb een canon TR8550 maar met deze is dit toch een tijdrovende bezigheid.

Bestaat er een mogelijkheid of methode om dit te versnellen met in het achterhoofd dat ik nog op tekst kan gaan zoeken?

Dank u

Groeten

Jos
 
Tenzij je bereid bent om de tijdschriften los te halen gaat het links- of rechtsom heel veel tijd kosten.

Als je ze los haalt dan ben je ook nog afhankelijk van de afmetingen en kwaliteit (dikte). Dubbelzijdig scannen is ook een must.

Probeer een paar bladen, want een scanner gebruikt een sterke lamp. Bij dunner papier kan het zijn dat dit gaat doorschijnen.

Als je alles in bijv. PDF opslaat dan kun je naderhand de documenten nog wel door een OCR software halen om de tekst doorzoekbaar te maken.
 
Ik ben het met roger eens dat je moet uitkijken met dubbelzijdig scannen, omdat tijdschrift papier doorgaans te dun is, en dan loopt je papier dus vast. En dan zijn de rapen redelijk gaar. Dat niet alleen: een ADF (Automatic Document Feeder) kan ook niet goed overweg met te dun papier; de kans dat er twee pagina's tegelijk naar binnen worden getrokken is dus heel groot. Weg tijdwinst!

De doorschijnendheid van het papier kan je nog wel ondervangen door te scannen met een zwart papier bovenop het papier of tussen de pagina's (jarenlange reproductie ervaring ;)). Zeker als je handmatig scant een goede methode. Daarnaast ken ik weinig tijdschriften zonder reclame, en als ík een tijdschrift(artikel) inscan, sla ik de reclame's dus echt wel over. En ik scan dus op basis van artikelen, die ik dan categoriseer op basis van publicatie en datum. En tijdschrift dus netjes gedemonteerd :).

Met OCR kun je dan later de tekst er wel uithalen.
 
Als je alles in bijv. PDF opslaat dan kun je naderhand de documenten nog wel door een OCR software halen om de tekst doorzoekbaar te maken.
Veel PDF-readers hebben al OCR aan boord. Maar verwacht geen 100% herkenning.
 
Terug
Bovenaan Onderaan