Toernooi probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

jbreen

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2007
Berichten
57
ik ben een toernooi aan het op zetten in access. Leuke bezigheid.
Als je een toernooi (darts) organiseert zit je vast aan een vaste reeks.
Om een finale (2 spelers) zit je vast aan bepaalde reeksen, 2 4 8 16 32 64 128 enz.
met alle andere getallen kom je niet op 2 uit ( snappen jullie het)
Dus als ik 5 spelers hen moet ik één voorronde spelen anders kom ik niet op 4 uit.
bv. bij 4 spelers. 1-2 en 3-4 speler 1 en 3 winnen finale 1-3
bv. bij 5 spelers. eerst voorronde 1-2 en 1 wint dan 1-3 en 4-5 zo kan ik verder.
Dit krijg ik NIET in access voor elkaar.
Ik heb dit allemaal in Excel geregeld maar nu wil ik een toernooi in access bouwen.
Op internet word hier regelmatig naar gevraagd dus als ik die maak zijn er veel mede dartspelers blij.
 
Een database voor een dartstoernooi maken is best lastig, omdat je inderdaad een afvalsysteem moet hebben om de paring te kunnen maken tot een finale. Als je spelers wilt indelen, moet je uitgaan van het aantal deelnemers, en op basis daarvan kijken welke paringen je kunt maken. Je loopt zo te zien tegen het probleem aan dat het aantal inschrijvingen niet overeenkomt met de rondereeksen. Daarvoor zijn wel oplossingen te bedenken. Bijvoorbeeld: inschrijvingen accepteren tot een bepaalde ronde vol zit. Heb je 65 inschrijvingen, dan kun je een toernooi spelen op basis van 64 spelers; bij 130 spelers kun je 128 mensen toelaten. De overige inschrijvingen zet je dan op de wachtlijst bijvoorbeeld. Tot er genoeg mensen bij zijn gekomen om een extra ronde te kunnen spelen. Al praat je dan wel over steeds grotere verdubbelingen van je toernooi. Maar het is (voor de database althans) de enige manier om een standaard toernooi op te zetten.
Een andere optie is om een voorronde te laten spelen. En daar heb je in Access eigenlijk geen mooie oplossing voor, want omdat je niet voldoende mensen hebt voor een volledige ronde (anders had je een extra ronde toegevoegd aan het toernooi) zul je dus moeten bepalen wie je tegen wie laat spelen. Doe je dat op basis van inschrijving? Of op basis van Ranking? In het eerste geval kun je bijvoorbeeld bij een overschrijving van 7 mensen ( je hebt 71 inschrijvingen i.p.v. 64) de inschrijfnummers 58 t/m 71 tegen elkaar laten spelen. Dat levert 7 winnaars op, en dan is je poule weer compleet. Of je laat de 7 mensen met de laagste ranking tegen de 7 extra personen spelen, met hetzelfde resultaat. Die voorronde vormt geen onderdeel van je toernooi, want dat is, zoals gezegd, een vast gegeven.

Welke variant je hebt zeg je er niet bij, maar misschien dat het helpt als je het excel bestand upload, dan kunnen we eens kijken hoe dat naar Access is te vertalen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan