Opgelost Tonen van een horizontaal overzicht.

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

shpsov

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2018
Berichten
9
L.s.

Ik heb de volgende vraag:
De database gaat over een opleidingsinstuut met veel genomaliseerde tabellen.
Het gaat om het volgende.
Er is een tabel met alle opleidingen en een andere met de gekoppelde studenten.
Waarbij de PK van de opleidingen een FK in de andere tabel is. Ook de studenten zijn mbv een FK hierin gekoppeld.
Mbv een formulier met daarin een subformulier worden de studenten aan de opleiding gekoppeld.

Nu wil ik graag een overzicht hebben, waarbij de namen van de studenten achter elkaar worden getoond.

bv:
OpleidingID; NaamOpleiding;Student1;student2;student3 etc.
waarbij het aantal studenten per opleiding kan wisselen.

Dit overzicht wil ik dan indien mogelijk tonen in een listbox(Keuzelijst) op het hoofdformulier naast het subformulier.

Hoor graag wat er mogelijk is.

b,.v.d.
Ernie.
 
Dat is zeker mogelijk, maar ik snap niet goed wat je er precies mee wilt. Voor een keuzelijst zou ik de gegevens (studenten) onder elkaar verwachten. Als je een keuzelijst met alle opleidingen en bijbehorende studenten wilt zien, lijkt met die al snel onhandelbaar breed te worden.
Wat je met de lijst wilt vertelt het verhaal ook niet.
 
Daar kun je een draaitabel voor maken. Dat kun je dan echter weer níet in een keuzelijst laten zien, want die heeft een vast aantal kolommen, en bovendien zie ik daar de meerwaarde niet van. Maak dus een draaitabel, en op basis daarvan een doorlopend formulier. Ook voor het formulier geldt: het aantal kolommen is in beginsel al vastgelegd op basis van de onderliggende tabel, dus met vaste aantallen kolommen.
 
@ Peter
het enige wat ik er mee wil bereiken dat ik een overzicht heb wat hierdoor korter is dan alle data onderelkaar.
Tevens kan ik dan zien of bv student Piet niet altijd op vrijdag verwacht wordt.
Het wordt niet super breed, maximaal 6 studenten blokken.
Dit moet op het formulier (binnen de schermbrfeedte) passen.

@Michiel
Weer wat geleerd, dacht dat een draaitabel alleen iets binnen Excel was.
Ga ik verder uitpluizen en op zoek naar een voorbeeld.

Dank.
 
Mbv een formulier met daarin een subformulier worden de studenten aan de opleiding gekoppeld.
Dit snap ik al niet (en eigenlijk de rest van je vraag ook nog steeds niet). Het is heel makkelijk om op één formulier studenten toe te wijzen aan een cursus/opleiding. Daarbij zet je in de linker keuzelijst de opleidingen/cursussen, en in de rechter keuzelijst de studenten. In de middelste keuzelijst zie je dan welke studenten aan de gekozen opleiding zijn gekoppeld. Klik je op een student, dan verdwijnt hij/zij rechts uit de lijst en verhuist naar de middelste keuzelijst.
Dus elke keer als je een opleiding kiest zie je in de middelste keuzelijst de studenten, en in de rechter keuzelijst de studenten die niet aan de opleiding zijn gekoppeld.

Wil je een dagoverzicht per student, dan is dat op basis van de opleidingsgegevens ook prima te maken, want ik neem aan dat je de dagen en tijdblokken van de opleidingen ook in tabellen hebt gezet. Kun je grafisch maken, als je dat wilt, of gewoon in een lijstvorm. En die lijsten kun je ook maken op basis van studenten. Maar gaat het om maximaal 6 personen, waar maak je je dan druk om met een horizontale rij met namen?

P.S. ik heb jaren geleden al een voorbeeld database gemaakt met de door mij beschreven techniek met drie keuzelijsten. Mag je zo hebben als inspiratie :).
 
Hallo Michiel,

Kennelijk is het heel lastig om goed te omschrijven wat de wens(en) is/zijn.

Derhalve maak ik graag gebruik van jouw aanbod voor jouw voorbeeld.
Ga ik kijken of ik die in mijn database kan inpassen.

bvd.

Ernie.
 
Zal 'm voor je opzoeken :). Overigens kun je ook altijd een database posten met wat dummy gegevens; kunnen we a.d.h.v. jouw situatie kijken wat handig is.
 
Ik ben met de draaitabellen. (Crosstab Query) aan de gang gegaan en het resultaat ziet er veelbelovend uit.
Dank voor de tip.

De database met dummy gegevens was een optie geweest, alhoewel het een gesplitste database is met diverse Back-End bestanden.
Kijk uit naar het voorbeeld van Michiel.
Ik vermoed dat deze in dit draadje gepost zal worden, daarom nog even niet op opgelost gezet.
 
Klopt, ben er nog niet aan toegekomen. Even geduld nog :)
 
Heb 'm bijgewerkt naar het nieuwe format. In het hoofdformulier, kies de optie <Veel op Veel relaties>, daarin zit de gewenste techniek.
 

Bijlagen

  • Keuzelijsten.zip
    89,7 KB · Weergaven: 7
Terug
Bovenaan Onderaan