totalen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Code:
TRANSFORM Sum(inkomsten.Bedrag_a) AS SomVanBedrag_a
SELECT Year([Datu_betaling]) AS Jaar, Sum(inkomsten.Bedrag_a) AS AS Jaartotaal
FROM inkomsten
WHERE Year([Datu_betaling])>Year(Date)-10 AND Year([Datu_betaling]) <Year(Date)
GROUP BY Year([Datu_betaling])
PIVOT Format([Datu_betaling],"mmm") In ("Jan","Feb","Mrt","Apr","Mei","Jun","Jul","Aug","Sep","Okt","Nov","Dec");
 
dank beide voor het antwoord
Gevolg is dat ik nu niets zie van de situatie van vandaag...
deze cijfers zijn dan wel correct maar de gemiddelden niet he

JP
 
Nu kloppen ze niet he Michel
Eigenlijk om het correct te zijn zou je de input maar mogen laten meetellen als een maand afgelopen is he
Dus,
Het tonen van de data was perfect, dus aan de kruistabel hoeft niets te veranderen, maar, aan de berekening van de gemiddelden wel....
 
Laatst bewerkt:
in de eigenschappen van de tekstvakken waar de gemiddelde waarden in komen, heb ik het aantal decimalen op 1 gezet en toch krijg ik soms 4 cijfers na de komma...
Enig idee wat hier mis mee is?
dank
JP
 
JEPEDEWE,

aangaande het gemiddelde, heb ik wat gesleuteld, geef voor alle velden de code, maar voor twee, zelf ook even de schouders er tegen zetten.
met de volgende code die je zet met vba bij het openen van het formulier

DoCmd.GoToRecord , , acLast

ga je naar het laatste record.

Maak in de Formuliervoettekst een kopie van de maand April en geef deze als naam Apr2
doe dit ook voor december.

Waar nu de Gem wordt uitgerekend zet je als besturingelementbron voor Apr:

=IIf(DatePart("m";Now())>4;Gem([Apr]);IIf(Aantal([Apr])>1;(Som([Apr])-([Apr2]))/(Aantal([Apr])-1);Gem([Apr])))

de overige maanden behalve December zijn het zelfde, let wel op Now())>4 dat deze overeen komen met de maand: dus voor mei wordt het Now())>5 e.t.c.

Voor Dec krijg je een ander verhaal, zelf even uittesten door de systeem datum te veranderen.

=IIf(DatePart("m";Now())<12 And DatePart("q";Now()+1)>DatePart("q";Now());Gem([Dec]);IIf(Aantal([Dec])>1;(Som([Dec])-([Dec2]))/(Aantal([Dec])-1);Gem([Dec])))


Doe je best.
 
als ik dit aanmaak krijg ik in het veld de fout: #type

ook zie ik in de linker bovenhoek van het veld een groen driehoekje

jammer
 
Ik heb geen idee waarom je decimalen niet kloppen; bij mij doen ze precies wat ik er van verwacht. Wat betreft je gemiddelden: die houden nu inderdaad geen rekening met niet ingevulde maanden. Lijkt míj correct, maar als jij dat niet wilt, kun je de gemiddelden wel anders berekenen. De methode van pletter lijkt mij, als die al werkend te krijgen zou krijgen (ga ik niet proberen) niet nodig. Het lijkt mij voldoende om bij de gemiddelden de formule aan te passen naar:
Gem(Nz([Apr];0)). En dat dat uiteraard voor alle maanden.
 
maar, het gemiddelde voor deze maand zal ook geen correcte weergave zijn... zeker niet in het begin van de maand
 
Eigenlijk om het correct te zijn zou je de input maar mogen laten meetellen als een maand afgelopen is he. Het tonen van de data was perfect, dus aan de kruistabel hoeft niets te veranderen, maar, aan de berekening van de gemiddelden wel....
Ik snap dat niet; een kruistabel is per definitie een dynamische tabel; hij laat dus de actuele situatie zien. Elk kind snapt dat de cijfers voor een maand die nog niet is afgelopen, nog niet compleet zijn. Dat je dus voor de huidige maand lagere cijfers ziet, klopt als een bus en is gewoon correct. En dat zie je dus ook terug in je formulier. De interpretatie van de cijfers ligt bij degene die de cijfers opvraagt.
 
Om hier nog even op door te gaan: als je de cijfers van de huidige maand niet mee wilt nemen in de query, omdat ze het gemiddelde (en het totaal dan uiteraard ook) negatief beïnvloeden, dan moet je er dus voor zorgen dat die maand niet mee wordt genomen in de kruistabel. Bijvoorbeeld zo:
PHP:
TRANSFORM Sum(inkomsten.Bedrag_a) AS SomVanBedrag_a
SELECT Year([Datu_betaling]) AS Jaar, Sum(inkomsten.Bedrag_a) AS Jaartotaal
FROM inkomsten
WHERE (((Format([Datu_betaling],"yyyymm"))<Format(Date(),"yyyymm")) AND ((Year([Datu_betaling]))>Year(Date())-10))
GROUP BY Year([Datu_betaling])
PIVOT Format([Datu_betaling],"mmm") In ("Jan","Feb","Mrt","Apr","Mei","Jun","Jul","Aug","Sep","Okt","Nov","Dec");
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan