Traag internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

nimai

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2009
Berichten
76
Hi,

Ik heb de laatste paar weken last van traag internet over wifi. Ik heb gisteren zelfs een nieuwe router aangeschaft (Sitecom X7 AC1200) en heb een nieuwe kabel getrokken van de modem naar de router (cat6), maar speedtest geeft constant een hoge ping (rond de 130) met lage snelheden (3-5 Mbits). Ook als ik het met verschillende servers probeer, blijft het probleem aanhouden.

Er zijn enkel vier andere netwerken rond mijn huis van buren, dus het lijkt er niet op dat het komt door verstoringen van andere netwerken.
Als ik een klein kabeltje gebruik en die direct op een LAN poort aansluit van de modem en die verbindt met mijn laptop, zijn de snelheden wel hoog en de ping laag. Dus het zou niet aan de provider moeten liggen, toch? (Ziggo).

Ik las op internet ook dat het een mogelijkheid is mijn modem en router te bridgen, omdat het kan zijn dat de twee signalen elkaar storen. Bridgen zou dit moeten verhelpen, klopt dit? En hoe zou ik dit moeten doen? Voorheen is dit trouwens nooit een probleem geweest. Internet heeft het altijd prima gedaan, alleen de laatste paar weken is dit zo.

Bij voorbaat dank!
 
Er zijn best hoop factoren wat dit kan verstoren.
Hoop voor je het dat in de instellingen lig. welke dit zijn durf ik niet 1 2 3 te zeggen.

Heb je teamviewer en ben je toevallig geïnteresseerd? dan kunnen we wat testjes doen. en het resultaat op het forum plaatsen.

Voor het uitwisselen van het teamviewer ID ben ik in de Helpmij chat vandaag: www.chat.helpmij.nl

Succes!
 
Test ook eens die nieuwe kabel, dus je laptop rechtstreeks aan het kabelgedeelte aansluit dat nu aan de Sitecom is aangesloten.
Liever nog: Laat een kabeltester los op die nieuwe kabel.

Is de ping dan (ook) laag, dan zou je inderdaad kunnen overwegen om de Sitecom om te bouwen naar accesspoint/switch ipv. router, vooropgesteld dat het apparaat van je provider (wat jij "modem" noemt in je startposting) eigenlijk een routermodem is, en dus ip-adressen uitdeelt (in de vorm 192.168.x.x of 10.x.x.x) aan de aangesloten apparaten.

Zover mogelijk aangepast aan jouw situatie als je inderdaad een routermodem hebt die ip-adressen uitdeelt:

Algemene instructie hoe een router om te bouwen naar puur accesspoint/switch i.c.m. een router(-modem) van de provider, even aan jouw apparaten aangepast:

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Sitecom zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de provider routermodem. En daarna de Sitecom via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de provider routermodem verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de provider routermodem moet je even achterhalen (mogelijk weet je dit overigens al) via een pc die je bedraad aansluit op de provider routermodem, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de provider routermodem aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de Sitecom router:
Je kunt daarna je Sitecom router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (provider routermodem). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Sitecom van de provider routermodem.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Sitecom.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Sitecom, via
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Sitecom.
5. Zet DHCP serving uit op de Sitecom.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Sitecom uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Sitecom een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de provider routermodem, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de provider routermodem. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de provider routermodem als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de provider routermodem al als LAN ip-adres gebruikt: Er mogen geen dubbele (toegekende) ip-adressen in je netwerk zitten.
Als je twijfelt, dan is .253 doorgaans een goede keuze.
De pc zal hierna de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Sitecom.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Sitecom bedraad met een LAN poort van de provider routermodem.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de provider routermodem ipv. de Sitecom.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Sitecom nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Sitecom].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Sitecom zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de provider routermodem.
Je hebt dus de Sitecom als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.
 
Wanneer de verbinding alleen draadloos niet naar behoren functioneert, kan het ook helpen om eens te kijken naar storingsfactoren en kanaal. Hiervoor kunt u deze handleiding van Ziggo gebruiken en deze instructies voor de WLR-7100 gebruiken.

Wat betreft het instellen als Access Point: voor Ziggomodemrouters worden de adressen 192.168.178.2~9 doorgaans niet gebruikt. Het instellen van de WLR-7100 als access point kan dus als volgt:

1. Neem plaats achter een computer die verbinding heeft met de router
2. Open een browser (bv. Internet Explorer), tik in de adresbalk http://192.168.0.1 en druk op Enter
3. Log in met gebruikersnaam/wachtwoord die op de sticker staan op uw router (standaard: admin en het originele WPA2 wachtwoord van het 2.4Ghz netwerk)
4. Klik op 'Status' en kies het tabblad 'DHCP Server'
5. Wijzigt u hier het IP adres van de Sitecom router naar een IP adres in het bereik van uw modemrouter en buiten het bereik van de DHCP IP-range van deze modemrouter.
Bijvoorbeeld:
Als uw eerste (modem)router te benaderen is op 192.168.178.1 en het DHCP bereik heeft van 192.168.178.10~253, wijzigt u dan het IP adres van uw Sitecom router naar 192.168.178.2
6. Kiest u voor de waarde 'Disabled' bij het label 'DHCP Server'
7. Klik op 'Apply' om de instellingen op te slaan.
8. Plaats de kabel tussen de eerste modemrouter en uw Sitecom router in een van de (gele) LAN poorten van uw Sitecom router (dus niet de WAN poort)

Werkt de verbinding hierna niet, start dan de apparaten even opnieuw op (PC en router). Na het instellen gebruikt u het zojuist onder LAN IP ingevulde IP-adres om de router te benaderen.

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare
 
Test ook eens die nieuwe kabel, dus je laptop rechtstreeks aan het kabelgedeelte aansluit dat nu aan de Sitecom is aangesloten.
Liever nog: Laat een kabeltester los op die nieuwe kabel.

Is de ping dan (ook) laag, dan zou je inderdaad kunnen overwegen om de Sitecom om te bouwen naar accesspoint/switch ipv. router, vooropgesteld dat het apparaat van je provider (wat jij "modem" noemt in je startposting) eigenlijk een routermodem is, en dus ip-adressen uitdeelt (in de vorm 192.168.x.x of 10.x.x.x) aan de aangesloten apparaten.

Zover mogelijk aangepast aan jouw situatie als je inderdaad een routermodem hebt die ip-adressen uitdeelt:

Algemene instructie hoe een router om te bouwen naar puur accesspoint/switch i.c.m. een router(-modem) van de provider, even aan jouw apparaten aangepast:

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Sitecom zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de provider routermodem. En daarna de Sitecom via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de provider routermodem verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de provider routermodem moet je even achterhalen (mogelijk weet je dit overigens al) via een pc die je bedraad aansluit op de provider routermodem, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de provider routermodem aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de Sitecom router:
Je kunt daarna je Sitecom router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (provider routermodem). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Sitecom van de provider routermodem.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Sitecom.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Sitecom, via
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Sitecom.
5. Zet DHCP serving uit op de Sitecom.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Sitecom uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Sitecom een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de provider routermodem, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de provider routermodem. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de provider routermodem als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de provider routermodem al als LAN ip-adres gebruikt: Er mogen geen dubbele (toegekende) ip-adressen in je netwerk zitten.
Als je twijfelt, dan is .253 doorgaans een goede keuze.
De pc zal hierna de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Sitecom.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Sitecom bedraad met een LAN poort van de provider routermodem.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de provider routermodem ipv. de Sitecom.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Sitecom nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Sitecom].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Sitecom zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de provider routermodem.
Je hebt dus de Sitecom als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Dankjewel voor de hulp!

Alles gedaan, internet werkte daarna met 9MBps, wat al veel sneller was vergeleken met eerst (ten minste laden youtube video's dan wel), maar het probleem is dan dat de LAN-poorten niet meer werken en er zitten wel kabels op aangesloten die lopen naar een Mediabox en gameconsole, dus er een acces point van maken was dus geen optie, ik dacht dat de LAN-poorten daarna namelijk nog steeds te gebruiken waren.
Verder heb ik de kabel getest die direct van de modem komt, daar heb ik wel gewoon 120MBps snelheid met 12 ping, maar het rare is wel dat als ik er een andere pc op aansluit het plotseling 120MBps is met 110 ping, ik weet er op dit moment geen raad mee.

Is het een optie om een andere router aan te schaffen en kijken of dat iets oplevert? Vroeger namelijk nooit problemen gehad met de vorige twee routers (goedkopere single band routers), maar de rede dat ik een nieuwe had aangeschaft was omdat ik dacht dat de vorige kapot was gegaan, maar nu ik met een nieuwe router nog steeds zo bagger internet krijg, zal er wel wat anders moet zijn?
 
Laatst bewerkt:
Je concludeert verkeerd: De LAN poorten doen het nog gewoon (alhoewel je er dan nog maar 3 netto kunt gebruiken, want je offert er 1 op).
Waar je waarschijnlijk de mist mee ingaat is dat de Mediabox en gameconsole nu mogelijk een vast ip-adres hebben ipv. toegekend via DHCP. Dat is dan natuurlijk in de verkeerde ip-reeks, namelijk niet in die van de provider routermodem maar van de Sitecom (toen die nog router was).
Je zult dan hun ip-adres moeten ombouwen naar een vast ip-adres in de reeks van de routermodem van de provider. (Natuurlijk NIET het LAN ip-adres van de routermodem en ook niet het toegekende LAN ip-adres van de Sitecom toekennen etc.!)

Hadden die 2 apparaten toch via DHCP een ip-adres, dan gewoon volgen wat ik schreef:
Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Sitecom zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de provider routermodem.
Je hebt dus de Sitecom als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.
waarbij natuurlijk ook mediaboxen en gameconsoles etc. diezelfde actie moeten ondergaan.
Uitzetten van die apparaten, even wachten, en dan weer aanzetten zou (indien ip-adres via DHCP toekennen is aangezet) genoeg moeten zijn om dergelijke apparaten (vanuit de DHCP server functie van de provider routermodem) van een ip-adres te voorzien.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Alles gedaan, internet werkte daarna met 9MBps, wat al veel sneller was vergeleken met eerst (ten minste laden youtube video's dan wel), maar het probleem is dan dat de LAN-poorten niet meer werken en er zitten wel kabels op aangesloten die lopen naar een Mediabox en gameconsole, dus er een acces point van maken was dus geen optie, ik dacht dat de LAN-poorten daarna namelijk nog steeds te gebruiken waren.

Zoals nimai al aangaf, de 3 overgebleven LAN poorten blijven gewoon te gebruiken wanneer de router als Access Point gebruikt wordt. Wilt u de router niet als Access Point gebruiken, dan is het verstandig om de router-achter-router instructies van Ziggo te volgen. Daarnaast kan het (afhankelijk van de opzet en instellingen van het modem) ook helpen om de dienst Hardware Accelerator (onder Advanced Settings > NAT) uit of aan te zetten. Wanneer de router-achter-router instructies niet gevolgd zijn, kan het daarnaast ook helpen om de dienst Sitecom Cloud Security (proxy-achtige dienst) uit te zetten omdat deze dan mogelijk spaak loopt op de firewall van de modemrouter (de router-achter-router instructies hebben wat ons betreft de voorkeur vanwege de voordelen die Sitecom Cloud Security biedt).

Verder heb ik de kabel getest die direct van de modem komt, daar heb ik wel gewoon 120MBps snelheid met 12 ping, maar het rare is wel dat als ik er een andere pc op aansluit het plotseling 120MBps is met 110 ping, ik weet er op dit moment geen raad mee.

Als dit met meerdere apparaten rechtstreeks op het modem het geval is, dan zou het goed kunnen zijn dat bij het modem ook nog iets misloopt. Mogelijk helpt een reset van het modem al veel in dat geval. Ook kan het helpen om Ziggo eens de signaalwaardes van het modem te laten controleren.

Is het een optie om een andere router aan te schaffen en kijken of dat iets oplevert? Vroeger namelijk nooit problemen gehad met de vorige twee routers (goedkopere single band routers), maar de rede dat ik een nieuwe had aangeschaft was omdat ik dacht dat de vorige kapot was gegaan, maar nu ik met een nieuwe router nog steeds zo bagger internet krijg, zal er wel wat anders moet zijn?

Gezien bovenstaande opmerkingen is het nog maar de vraag of het probleem bij de router ligt. Verder, de WLR-7100 is net aangeschaft, dus er zit nog ruim garantie op. Mocht de router een defect blijken te hebben, dan kan daarvan uiteraard gebruik gemaakt worden. Hiervoor kan dan de verkoper benaderd worden. Had u de router overigens al voor de verlengde 10 jaar garantie geregistreerd?

Vriendelijke groet,
Maarten
Sitecom Webcare
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan