Trinaire puzzel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Doohan

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2012
Berichten
374
Geachte helper,

Ik probeer te achterhalen of het mogelijk is om in regels en kolommen via vba zulke voorwaarden te stellen dat de trinaire puzzel op te lossen is. zoals in bijgevoegd bestand. Het gaat in principe om het getal 1 2 3 die in de omkaderde range zowel in de kolom als in de regel ieder maar 3x voor mogen komen. Ik pieker me suf maar ik zou niet weten waar te beginnen en of dit mogelijk is.

wat het antwoord ook is, het liefst natuurlijk een stuk code
bij voorbaat dank
 

Bijlagen

  • tranaire.xlsx
    29,3 KB · Weergaven: 263
Bedankt,

Elsedoorn voor de code. Het is niet echt wat ik zocht, ik had nl. gehoopt dat ik via een macro de invulling kon laten doen. Ik begrijp dat dat veel lastiger is en misschien ook niet mogelijk. Iedergeval bedankt voor de moeite.

groet Martin.
 
Martin,

Het oplossen van dit soort puzzels is wel degelijk te doen in Excel maar dit vraagt wel wat tijd, een duidelijke
opgave en duidelijkheid over de regels.
Na enig zoeken op het internet, de volgende regels.
- Ieder getal mag op een regel maar drie keer voorkomen, niet meer, niet minder.
- Ieder getal mag in een kolom maar drie keer voorkomen, niet meer, niet minder.
- Een aantal cellen zijn gekleurd (niet in jouw opgave) horizontaal of verticaal mogen de
in de cel vermelde waarde niet voorkomen in de direct aanliggende vlakken, diagonaal mag wel.

Tot zover de regels.
Voor de oplossing zou ik een array gebruiken van strings waarin ik het speelveld zou opnemen.
Als een cel leeg is zou ik de string "123" opnemen. Daarna ga ik cel voor cel de getallen elimineren
die daar niet ingevuld mogen worden:
- Als in dezelfde regel drie keer een waarde voorkomt, deze waarde uit de string halen.
- Als in dezelfde kolom drie keer een waarde voorkomt deze waarde uit de string halen.
- Als naast, boven of onder de cel gekleurd is mag de waarde niet in de string staan.
- etc. etc. etc.
Als de lengte van de string 1 is is dat de waarde die in de cel moet worden ingevoerd en
begint het hele proces van elimineren opnieuw tot de puzzel is opgelost.

Veel Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan