Tweak voor Outlook 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

schoe459

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2010
Berichten
22
Ik zoek een tweak voor Outlook 2007 om mezelf te dwingen een keuze te maken vanuit welke emailaccount een bericht verstuurd wordt. Voor Outlook 2010 heb ik er wel één gevonden, maar die werkt helaas niet voor Outlook 2007. Er bestaat ook een macro voor dit probleem, maar dan zou ik het op prijs stellen als iemand stapsgewijs uitlegt hoe ik deze moet verwerken.
 
Als je die macro hier plaatst wil ik wel even kijken of ik dat kan uitleggen.
 
Daar staat ook precies wat je moet doen om het werkend te maken.
Het enige dat er niet bij staat is dat je in Outlook op ALT-F11 moet drukken om in de module ThisOutlookSession te komen.
 
Okay, zo ver was ik al wel. Maar dan kom ik bij de macro voor de "no subject". Moet ik die weg halen en alles uit de nieuwe macro erin plakken? Of moet ik nieuws aanmaken en nog wijzigingen in de macro aanbrengen? En waar begint en eindigt de macro? Je ziet wel dat ik weinig verstand van macro's heb!
 
De bestaande macro's laat je uiteraard ongemoeid. Een macro begint met Sub en eindigt met End Sub of Function en End Function.
Het geheel waar de macro's in staan heet een Module.
 
Maar moet er iets onder plakken of op één of andere manier iets nieuws aanmaken?
 
Ik begrijp je probleem niet. Op de pagina die je gaf staat precies uitgelegd wat je moet doen.
 
Ik denk dat de taal het probleem is. Zijn het een aantal macro's of kan ik mijn bestaande macro voor de "no subject" verwijderen en deze zonder aanpassingen in z'n geheel erin plakken?
 
Laat de bestaande macro's ongemoeid. Als ze goed werken moet je ze uiteraard niet verwijderen.
In de module ThisOutlookSession plak je bovenin deze regel:
Public blnSend As Boolean

Daaronder plak je de hele macro die er op die webpagina onder staat, dus:
Private Sub Application_ItemSend(ByVal item As Object, Cancel As Boolean)
Tot en met de bijgehorende End Sub.

Vervolgens voeg je een formulier toe die je frmAccountList noemt.
Op dat formulier maak je 2 buttons en een listbox.

Vervolgens gebruik je in de codesectie van dat formulier alles dat onder frmAccountList Code op die wegpagina staat, tot en met de laatste End Sub.
 
Moet ik onder de bestaande macro "Public blnSend As Boolean" plakken? En hoe maak ik een nieuw formulier met buttons en een listbox?
 
Klik met rechts in het lege gedeelte van de projectverkenner in VBA. Kies Invoegen en dan Userform.
 
Beste Edmoor, we komen er zo denk ik helaas niet uit. Ik durf het haast niet te vragen, maar kun je mij stap voor stap uitleggen wat ik moet doen nadat ik alt+F11 ingetoetst heb en de macro voor "no subject" verschijnt. Hoe nu verder?
 
Begin eens bij het begin: je hebt blijkbaar al een macro gemaakt, die 'No subject" heet, wat overigens al vreemd is want in een macronaam mogen geen spaties zitten. De macro zal dus wel anders heten?

Kijk, als je in het VBA venster zit, eerst in de linker kolom waar je als eerste regel zou moeten zien staan: Project#(VbaProject.OTM (# is een nummer).
Klik op het plusje als het project is ingeklapt. Je ziet nu staan: <Microsoft Outlook-objecten> met een Plusteken ervoor (of een -teken als de boom is uitgeklapt).
Heb je al een formulier gemaakt, dan zie je ook een groep <Formulieren>, en heb je al een macro gemaakt, dan zie je ook een groep <Modules>. In die groep Modules zit dan vermoedelijk de macro NoSubject die je eerder gemaakt hebt.

Je moet nu, als <Microsoft Outlook-objecten> is uitgeklapt, het object <ThisOutlookSession> zien.
Dat object moet je openen met een dubbelklik, en daarin zet je de code uit de website van Daniel Mitchell. Zoals Ed al zei, het formulier moet je zelf maken. Je kunt de code nog wel exporteren, maar die staat ook op de website, dus is net zo makkelijk zelf te kopieëren.
Als je een formulier toevoegt via <Invoegen>, <>UserForm> kun je daar een keuzelijst maken door eerst de knop <Werkset> aan te klikken zodat je de objecten kunt selecteren die je nodig hebt. Dat zijn: één keuzelijst, en twee knoppen. De namen van die knoppen haal je uit de code. Of je gebruikt je eigen namen voor de knoppen. In dat geval kopieer je alleen de code tussen de regels Private Sub en End Sub. Dat is overigens maar één regel code :)

Code:
Private Sub butSend_Click()
    Call changeAccount
End Sub
Heb je alles netjes gekopieerd, dan zou het formulier moeten kunnen werken. Je kunt dat testen door op <F5> te drukken; dan moet het formulier op het scherm verschijnen met de beschikbare accounts.
 
Laatst bewerkt:
Goed uitgelegd OctaFish.
Een opmerking heb ik wel. Als je zelf verzonnen namen gebruikt voor de knoppen en de listbox dan moet je ook die namen in de bijbehorende macro aanpassen.
 
Hoe nu verder?

Als je op ALT-F11 hebt gedrukt in een Office applicatie zit je in de IDE (Integrated Development Environment). Oftewel, de geïntegreerde ontwikkel omgeving waarin je macro's kunt programmeren in VBA (Visual Basic for Applications) De application is in dit geval Outlook.
Het is dus belangrijk om de IDE goed te leren kennen om modules en formulieren te kunnen gebruiken. Maar er is nog veel meer dat leuk is om te gebruiken. Michel haalde de F5 toets al aan maar er zijn meer toetsen en schermen die je kunt gebruiken voor het ontwikkelen van een applicatie in VBA. Zo kun je ook "debuggen" om te onderzoeken waar een fout vandaan komt en nog veel meer.
Misschien dat iemand hier er een leuke online training voor weet?
 
Laatst bewerkt:
In plaats van alles nog een keer te beschrijven, want dat begint onderhand op een zinloze exercitie te lijken, lijkt het mij beter als je aangeeft waar je nu precies op stuk loopt; tot zover ben je niet verder gekomen dan ons duidelijk te maken dat je met <Alt>+<F11> in het VBA venster terecht komt waar je huidige macro staat. En je laatste opmerking is ook veel te vaag om daar een zinvolle voorzet op te geven. Je hebt blijkbaar heel erg weinig programmeer ervaring; de vraag is dan ook of je je niet eerst in het onderwerp VBA moet verdiepen voordat je zelf gaat programmeren.
In bijgaand plaatje zie je waar je het object ThisOutlookSession kunt vinden. Da's alvast een begin...
 

Bijlagen

  • ThisOutlookSession.png
    ThisOutlookSession.png
    6,2 KB · Weergaven: 22
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan