Ubuntu installeren op tweede harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
973
In mijn pc met windows XP is een tweede harddisk geplaatst met een capaciteit van 20Gb (op conf.scherm, deze computer heeft hij de aanduiding G gekregen). Op deze tweede harddisk wil ik vanaf een CD Ubuntu 9.10 installeren. Tijdens het installatieproces ziet hij echter alleen mijn primaire harde schijf en kan ik kiezen uit de partities daarop (Boot, Backup en Restore). Dat is dus niet de bedoeling. Hoe installeer ik ik Ubuntu op de G-schijf?
 
Hoi !

Rechtsklikken Deze Computer - beheren - schijfbeheer.

Kijk of de schijf daar gezien wordt, zo ja evt. initialiseren, formatteren etc.

Greetz,

Harry.
 
Heb ik meteen gedaan. Ik ontdekte toen nog iets vreemds. Deze Quantum vaste harddisk staat 2x in 'deze computer'. Een keer als G onder 'stations met verwisselbaar medium' (is het dus niet) en een keer als L onder 'stations met lokale vaste schijven'. Die G zou er dus niet mogen zijn.
Onder 'computerbeheer' staat hij alleen vermeld als L met de vermelding 'In orde, actief'.
Hoe doe je dat: initieren?

vr groet
LWM
 
Ik bedoel natuurlijk initialiseren. Formatteren doe ik liever niet (alleen als het niet anders kan) omdat er nog bestanden op staan van mijn oude computer.

vr groet
LWM[/QUOTE]
 
Ik bedoel natuurlijk initialiseren. Formatteren doe ik liever niet (alleen als het niet anders kan) omdat er nog bestanden op staan van mijn oude computer.

vr groet
LWM
[/QUOTE]

Op je 20 gig schijf die je wil gebruiken om Linux te installeren staan nog bestanden die je niet graag wenst te verliezen ??
Als je echt wil werken met Linux zal je je harde schijf toch moeten herformateren. Je installeert Linux niet op een NTFS, laat staan een FAT partitie. Deze filesystemen zijn, buiten het feit dat ze ondermaats zijn niet 100% compatibel met Linux.
Ga eens kijken in je BIOS en zie of je disk daar te zien is. Verder overweeg eens een andere "grote" distributie, ik lees regelmatig over gelijkaardige installatie problemen met Ubuntu.
 
Heel veel mensen doen geen backup maken van hun harde schijf, en als hij stuk gaat of een verkeerde handeling uitvoeren zitten ze in de problemen.

Het is altijd gezond om een backup te maken van je bestanden, zeker als aan je harde schijf iets gaat veranderen.

Ga eens kijken in je BIOS en zie of je disk daar te zien is. deze tips heb je elders ook al gehad.
 
Laatst bewerkt:
Het is geen probleem om de bestanden op die tweede harddisk te verliezen, dus formatteren is op zich geen punt. Maar er gebeuren toch vreemde dingen. Gisteren stond die tweede harddisk onder 'deze computer' dus als vaste schijf (L) + als verwisselbare schijf (G). Na vanmorgen de pc opnieuw opstarten blijkt L verdwenen en heb ik ineens vier verwisselbare schijven G, H, I, J. Onder eigenschappen, hardware vind ik bij alle vier diezelfde Quantum harddisk!! Wil ik ze openen, dan krijg ik de melding 'plaats schijf' of ander geschikt medium'.
Ik heb vanmorgen mijn pc gescand met Avast (doe ik altijd zaterdags) en toen zag ik wel de inhoud van de Quantum voorbij flitsen. De virusscanner ziet de inhoud van die harddisk dus wel. Ik vrees dat dit boven mijn pet gaat, ook omdat ik niet zou weten hoe ik in een BIOS moet kijken.
 
In zo'n geval zou ik eens booten met een knoppix linux live cd.
En eens kijken wat die te zeggen heeft.

Is het overigens een ide, sata of usb schijf die je hebt?
Als je een ide schijf hebt willen er wel eens vreemde dingen gebeuren als je de master/slave instellingen niet goed hebt en 2 schijven/cd-spelers op 1 kabel zitten bijv.
 
Als je een ide schijf hebt willen er wel eens vreemde dingen gebeuren als je de master/slave instellingen niet goed hebt en 2 schijven/cd-spelers op 1 kabel zitten bijv.

Yep, stap 1 als je het mij vraagt :thumb: oude 20 gig schijf = ide schijf en jumperkes dus. Hangt de harde schijf aan dezelfde kabel als een cd/dvd is het aan te raden om de harde schijf master te maken en de cd/dvd slave. Beter nog is om cd/dvd op een eigen kabel aan te sluiten (tweede ide kanaal) indien het mogelijk is natuurlijk.
 
Probleem opgelost

Mijn probleem is opgelost maar niet op de gewenste manier. Mijn pc begon steeds meer problemen te vertonen en liep toen helemaal vast. Bleek na veel gedoe uiteindelijk het moederbord te zijn. Heb toen een andere pc gekocht met 500mb schijf en daar de 150mb schijf van de defecte bij laten zetten. Draait nu prima in dual boot met Ubuntu en XP (staan samen op de 150mb schijf). Ben overigens zeer tevreden met Ubuntu.

Veel dank voor jullie adviezen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan