Ubuntu installeren vanaf USB HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

danielkamp

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2012
Berichten
63
Hoi!
Ik heb hier voor mijn werk een vijf jaar oude laptop met Windows 7 Starter, maar aangezien deze verschrikkelijk traag is en bovendien bepaalde programma's simpelweg niet meer werken wil de eigenaar er graag Ubuntu op laten zetten. De laptop heeft echter geen dvd-lade, dus heb ik een partitie op mijn externe HDD opgeofferd als USB bootdevice voor Ubuntu. Bootdevice gemaakt met LinuxLive USB Creator.
Nu start ik de laptop op (USB bovenaan in boot priority order), alleen deze lijkt het device niet te herkennen als bootable, dus gaat hij gewoon door met het opstarten van Windows. Kan iemand me helpen met het oplossen hiervan? (Ik ben ervan overtuigd dat het moet werken, omdat het dat eerder wel deed).

De laptop is een Packard Bell Dot S met een Intel Atom processor, 1 GB werkgeheugen en 250 GB HDD.

bvd, Daniël
 
Laatst bewerkt:
Staat USB hoger ingesteld als Bootdevice dan de harddisk in je BIOS ?
 
Als je een usb stick met LinuxLive USB Creator maakt waar is dan het probleem? Een externe HDD wordt om verschillende redenen, die ik hier niet allemaal op ga noemen, niet gezien als usb device.
Een van de redenen is dat je externe HDD of partitie als FAT 32 geformatteerd moet zijn.
Waarschuwing
Als u een hardeschijfpartitie of -volume van NTFS naar FAT32 converteert, moet u de partitie opnieuw formatteren, waardoor alle gegevens op deze partitie worden gewist. Vergeet daarom niet om voor u begint een back-up te maken van alle gegevens die u wilt behouden.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet ook niet dat de fat32 partitie een maximumgrote van 32GB mag hebben, anders gaat windows moeilijk doen met het formateren van de partitie.

Maar in alle eerlijkheid, het is een stuk makkelijker als u gewoon een usb stick gebruikt. U kunt het al voor elkaar krijgen met een 1gb usb stick met behulp van de ubuntu server iso (http://www.ubuntu.com/download/server) en een gui_install script: http://mi-soft.nl/software.php?page=gui
 
Ondertussen heb ik met de eigenaar van de laptop een andere afspraak gemaakt maar het verbaast me nog steeds dat ook toen ik een live usb-stick had gemaakt (8gb), deze ook niet werkte. Weet iemand wat ik hier in de toekomst aan zou kunnen doen?
 
De tips hierboven lezen en zorgen dat u deze in de toekomst goed toepast?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan