• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitslagen van wedstrijden verwerken gaat niet goed als kleinste twee keer voor komt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

eriktrapman

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2013
Berichten
6
Bekijk bijlage selectie.xlsx

Zie bijlage.

Dit is een bestand waarin ik de uitslagen van dressuur wedstrijden verwerk.
Het probleem is het volgende:
Voor een gereden wedstrijd krijgt een deelnemer selectiepunten(Kolom M en Kolom Q) en een percentage(Kolom K en Kolom O).

In de verwerking van de totalen is het de bedoeling dat de 4 kleinste selectiepunten neergezet worden met hun bijbehorende percentages. Als nu twee keer dezelfde selectiepunten behaald worden, selecteert mijn excel formule twee keer hetzelfde percentage. Cel (AT;15) bevat 61,67% en cel (AV;15) bevat hetzelfde percentage. Wat ik wil is dat in Cel (AV;15) het percentage 72% uit cel (O15) genomen wordt.

Met andere woorden: De laagste 4 selectiepunten uit alle uitslagen in de gekleurde cellen moeten in de totaaluitslag overgenomen worden met de bijbehorende percentages.

Hopelijk wil iemand in dit ingewikkelde probleem duiken en mij helpen de formules zo aan te passen dat het goed gaat werken.

Groetjes,
Erik Trapman
06-43601827
 
Kun je niet een beetje met die uitslagen sjoemelen dan ?
 
Nee rommelen met de uitslagen is niet mogelijk. Jury bepaalt Punten en percentage. Plaatsingspunten worden bepaald door de uitslag. Beste 1 punt, 2-e twee punten enz. Selectiepunten is het de plaatsingspunten gedeeld door het aantal deelnemers maal 35. Hier kun je niet mee rommelen. Soms komen er dus dezelfde selectiepunten uit met verschillende percentages en dat berekent mijn formule niet goed en worden twee keer dezelfde percentages gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage selectie MB.xlsx
Bijgaand mijn bijdrage.
De oplossingsrichting is om de percentages ver achter de komma te versleutelen in de selectiepunten.
Hiertoe moest ik wél de oorspronkelijk berekende selectiepunten afronden op 2 cijfers achter de komma.
Dus bijvoorbeeld de formule in D3 was
Code:
=(C3/$AB$6)*35
en is geworden
Code:
=AFRONDEN((C3/$AB$6)*35;2)+(1-B3)/10000
In B3 staat het percentage; voor de juiste volgorde was 1-B3 nodig.
Op 8 cijfers achter de komma was de oorspronkelijke uitkomst in D3 3,21839080 en dit is geworden 3,22004000.
Beide worden met 2 cijfers achter de komma weergegeven als 3,22.
Bij de totalen kunnen de percentages weer eenvoudig teruggerekend worden vanuit de selectiepunten, bijvoorbeeld in AT3
Code:
=1-REST(AS3*10000;1)
hetgeen aanzienlijk compacter is dan de oorspronkelijke formule. :rolleyes:

Je moet zelf beoordelen of afronding van de selectiepunten op 2 decimalen akkoord is (eventueel kun je het ook aanpassen naar meer decimalen, en de deler van het percentage evenveel malen met 10 vermenigvuldigen).

Afgezien van dat je nu wel de juiste uitkomsten krijgt (overigens geen 61,67% maar 71,67%), is er in kolom BA (totaal aantal selectiepunten) soms een afrondingsverschil van 0,01 ten opzichte van de oorspronkelijke oplossing (bijvoorbeeld 75,22 in BA4 is 75,23 geworden). Dat lijkt me geen probleem (en eerder een verbetering dan een verslechtering, want nu is het totaal gelijk aan de som van de zichtbare delen).
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan