unieke nummers geven

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik kan de gegevens alleen laten invullen door een formulier en niet door gegevens rechtstreeks in de tabellen te laten invullen.
Perfect :). Gebruikers, wie dat ook zijn, moeten in beginsel van tabellen afblijven. Dat zijn niet meer dan de containers waarin je de gegevens opslaat. Het invoeren/muteren doe je via formulieren en rapportages doe je met rapporten.
Je denkt nu misschien dat het moeilijker wordt als je tabellen met koppelingen gaat gebruiken, maar het wordt er alleen maar makkelijker van.
 
normaliseren database

ok Octafish, ik ga proberen mijn database (die ik onlangs in mijn dropbox zette)om te zetten. Ik heb dat hoofdstuk over genormaliseerde tabellen nog eens gelezen maar alles snap ik toch niet meer.
Dus hier mijn voorstel:
Tabel1: Grafteken -> 1 op veel relatie met tabel 2 en 1 op 1 relatie met tabel 3 contactpersonen
- unieke nummers = prim. sleutel
- oudercode
- nr detailplan
- nr graf
- graftekst
- aanwezig
- verlaten
- opmerkingen
- verwijderingsdatum
- alle items van vorm van begraven
- alle items van concessie en grafrust
Tabel2: Personen (alle personen - mannen en vrouwen en kinderen) door een maaktabel query uit de huidige tabel gehaald
- oudercode = prim. sleutel
- voornaam
- familienaam
- °datum
- °plaats
- +datum
- +plaats
- begraven
- 2de en 3de partner
- nr ander graf
-> op mijn formulier moet het er dan uitzien als mijn kindertabel in de huidige database
Tabel3 Contactpersonen
- contactpersoon = prim.sleutel
- unieke nummers
->+ alle items van de huidige tabel contactpersonen.
Met de tabellen van het 2de en 3de huwelijk weet ik nog niet wat ik daarmee ga doen - waarschijnlijk weglaten
Dan las ik nog iets over postcodes en gemeenten en normaliseren maar wat moet ik hier dan precies mee doen in mijn tabel contactpersonen?
De querys voor de plaatsnamen heb ik veranderd naar 1 query
Zou het dan volgens de regels zijn?
Al vast bedankt
Els
 
Als je de nieuwe versie kan delen, dan kijk ik er graag even naar!
 
Octafish,
ik ben nog bezig aan mijn nieuw ingerichte database. Maar ik heb een nieuw probleem. Ik wil nu een keuzevak maken met zoeken op naam. Maar het lukt mij niet meer. Ik heb in mijn vorige database zo de knoppen gemaakt zoeken op tweede huwelijk en kinderen. Maar ik weet niet meer hoe ik dat voor elkaar gekregen heb. Met de wizard van het keuzevak met invoerlijst lukt het niet want dan krijg ik alleen de items uit mijn hoofdformulier. Ik heb al gekeken of mijn formulieren gekoppeld zijn en dat lijkt mij wel. Maar als ik het probeer om zo'n knop te maken in mijn vorige database waar die knoppen wel werken lukt het me daar ook niet. Dus ik doe iets fout maar weet niet wat.
Els
 
Ik snap je vraag niet helemaal, vrees ik. Je wilt blijkbaar kunnen zoeken op de formulieren, maar ik snap niet waar je wilt zoeken. Je wekt de indruk dat de keuzelijst op het hoofdformulier staat en dat je daarmee wilt zoeken in de subformulieren. Maar dat kan ik mij eerlijk gezegd niet voorstellen...
 
Octafish, als je kijkt naar de database die in mijn dropbox staat, daar staan bovenaan een aantal zoekknoppen. De zoekknoppen naar info op het hoofdformulier zijn geen probleem maar iets opzoeken in het subformulier krijg ik niet meer voor elkaar. In die oude database gaat het dan over zoeken naar personen uit het tweede huwelijk en de kinderen.
 
Heb ik een versie gemist, of heb je het over de oude versie die daar staat? Ik denk dat het handiger is om in de meest recente versie te kijken.
 
Octafish, het was maar gewoon om aan te geven wat een soort knop ik bedoelde in vorig bericht. Ik wil terug zo'n knop in mijn nieuwe database. Hoe moet ik zo'n knop aanmaken? Ik heb al een query gemaakt die mij de namen geeft in alfabetische volgorde. Maar die kan ik niet kiezen als ik een keuzevak met invoerlijst aanmaak en dan de derde mogelijkheid neem een record opzoeken. Ik kan alleen items van mijn hoofdformulier kiezen.
 
Als je maar twee opties ziet in de wizard, heb je het formulier gebaseerd op een SQL statement en niet op een opgeslagen query.
 
Zal er straks even naar kijken. Moet eerst wat dingen voor het werk doen, dus even geduld!
 
Yes! ik heb het gevonden!
keuzelijst met invoervak - dan 3de mogelijkheid een record opzoeken - dan alleen primaire sleutel kiezen van de hoofdtabel en opslaan. Nadien bij de eigenschappen de rijbron veranderen in de gemaakte query (primaire sleutel + op te zoeken velden) - het aantal kolommen van 1 naar 3 zetten en de kolom breedte aanpassen naar 0cm; 2cm;2cm en daarmee is het gelukt!
Els
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan