• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

van cel naar cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterBijns

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2008
Berichten
110
Beste Excellisten,

Ik heb een bestand waarin telkens een aantal cellen (15 stuks) verplicht moeten worden ingevuld, deze cellen liggen verspreidt over een blad.
Is het mogelijk om nadat een cel is ingevuld en op enter is gedrukt om dan naar de volgende cel te springen welke dan nog moet worden ingevuld, en waarna deze cel is ingevuld en op de enter is gedrukt naar de volgende in te vullen cel te springen tot alle cellen zijn ingevuld.
De cellen welke ingevuld dienen te worden zijn: I4, F8, F9, F13; N22, N23, F25, P44, E54, G54, K54, P58, O59, K60, K61.
In sommige cellen is een keuze lijst aanwezig waar men een keuze kan maken en niets anders dan die keuze mogelijkheid kan kiezen en invullen.
Deze cellen zijn zijn en moeten ingevuld worden de overige cellen in het blad zijn geblokkeerd en niet te selecteren.

Ik heb geen idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.

Alvast bedankt voor de oplossing van mijn probleem.
 
als de andere cellen niet te selecteren zijn kom je dan niet vanzelf bij de volgende selecteerbare cel bij Enter ?


mvg
Leo
 
Ik sluit me aan bij Leo, met als opmerking dat het werkblad dan wel beveiligd moet zijn.

Verder kun je geen specifieke volgorde aangeven, hooguit kun je bij geavanceerde Excel opties aangeven waarheen je gaat na Enter: naar beneden (standaard), rechts, links of boven.

Ik heb even getest in Excel 2007 met een paar willekeurige selecteerbare cellen (de rest geblokkeerd) en gemerkt dat je in dezelfde cel blijft bij opties links en boven, terwijl je wel vanzelf bij de volgende cel terecht komt bij rechts en beneden.

Als je wel in een specifieke volgorde wilt springen dan kom je op een formulier uit, maar dat wordt een andere tak van sport.
 
Dank voor jullie reactie,

Ik ben eigenlijk te summier geweest met het opnoemen van de cellen, er zijn geblokkeerde cellen en het klopt ook dat als er op enter gedrukt wordt dat je dan vanzelf naar een volgende niet geblokkeerde cel spring.
Ik had bij het beveiligen van het bestand niet de optie gezien dat geblokkeerde cellen niet geselecteerd mogen worden, dit heb ik nu wel gekozen.

Echter ik heb ook verspreidt over het blad een aantel niet geblokkeerde cellen staan welke optioneel ingevuld kunnen worden. Bij een normale routine hoeven deze cellen niet ingevuld te worden alleen onder bijzondere omstandigheden dus wel.

ik wil iets hebben dat ik naar de cellen spring welke ik heb opgenoemd en daarna een keuze kan maken indien er omstandigheden zijn om de andere vrije cellen te vullen, dit zal niet vaak voorkomen.

Alvast weer bedankt voor het meedenken.

Groet, Peter
 
Mijn voorstel:
normaliter moeten die bijzondere cellen geblokkeerd zijn.
Je hebt 2 macro's nodig: eentje om die cellen te ontgrendelen en eentje om ze weer te vergrendelen.
De eerste zou er ongeveer zo uit moeten zien (ik heb gewoon een macro opgenomen met 4 willekeurige cellen en dit is het resultaat):
Code:
Sub Macro1()
'
' Macro1 Macro
'

'
    ActiveSheet.Unprotect
    Range("N32,P12,Q22,M18").Select
    Selection.Locked = False
    Selection.FormulaHidden = False
    ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True
    Range("N32").Select
    
End Sub

Verder ben ik geen VBA expert dus wil ik het hierbij laten. De macro's kun je ook zelf opnemen en naar believen aanpassen.
 
Allemaal dank voor jullie reacties,

Mijn "probleem" is niet opgelost en mijn hoop is dat iemand het toch kan oplossen via VBA of iets degelijks.

Groet, Peter
 
Bedoel je een verdere uitwerking van de oplossingsrichting die ik heb voorgesteld of iets anders?
 
code achter het blad plaatsen

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    With ActiveSheet
        Select Case Target.Address
            Case "$I$4"
            Application.Goto .[F8]
            Case "$F$8"
            Application.Goto .[F9]
            Case "$F$9"
            Application.Goto .[F13]
            Case "$F$13"
            Application.Goto .[N22]
            Case "[$K$13"
            Application.Goto .[I4]
        End Select
    End With
End Sub

Niels
 
Dank Niel28 voor je antwoord,

Ik heb onderstaande code achter het blad gezet en het werkt tot cel N22 daarna loopt de macro niet meer verder.
Kan het zijn dat het mogelijk is een beperkt aantal maal naar een cel te kunnen springen met de code?
Na N22 gaat bij enter een cel naar beneden of bij de Tab een cel naar rechts.
Ik loop hier echt vast.

Alast bedankt weer.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
With ActiveSheet
Select Case Target.Address
Case "$I$4"
Application.Goto .[F8]
Case "$F$8"
Application.Goto .[F9]
Case "$F$9"
Application.Goto .[F13]
Case "$F$13"
Application.Goto .[N22]
Case "[$N$22"
Application.Goto .[N23]
Case "[$N$23"
Application.Goto .[F25]
Case "[$F$25"
Application.Goto .[P44]
Case "[$P$44"
Application.Goto .[E54]
Case "[$E$54"
Application.Goto .[G54]
Case "[$G$54"
Application.Goto .[K54]
Case "[$K$54"
Application.Goto .[P58]
Case "[$P$58"
Application.Goto .[O59]
Case "[$O$59"
Application.Goto .[K60]
Case "[$K$60"
Application.Goto .[K61]
Case "[$K$61"
End Select
End With
End Sub
 
Aan een Case zit denk ik voor jouw vraag geen beperking. Het gaat natuurlijk wel fout als je
Code:
Case "[$N$22"
gebruikt waarin het "[" niet moet staan. Gebruik svp ook de codetags als je code plaatst.
 
V&A heel erg bedankt voor je snelle antwoord en oplossing.

Met mijn leesblindheid lees ik er pardoes overheen en ik kreeg er ook geen foutmelding door.

Maar goed inmiddels de haken eruit gehaald en het is opgelost waarvoor nogmaals mijn dank ook voor alle anderen natuurlijk welke hebben gereageerd.

Groet, Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan