• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Variabel bereik in formule aangeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

GijsvanSorgen

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2013
Berichten
6
Beste mede forumers,

Ik probeer in een formule een bereik op te geven dat afhankelijk is van de waarde van een cel.

formule:
=(MAX(A21:A27))<2

De formule dient om een voorwaardelijk opmaak te genereren. Betekenis: Als de waarde van het bereik kleiner is dan 2 dan opmaak x

Afhankelijk van de parameters die ik kan invoeren wisselt het bereik tussen A21 (is altijd eerste cel) en A27. Hoeveel rijen onder A21 is dus bekend.
Waar nu in de formule "A27" staat moet dus een variabele waarde worden waarbij kolom een vast gegeven is: "A".

Als de uitgerekende waarde 3 is moet het bereik A21:A24 worden
Als de uitgerekende waarde 4 is moet het bereik A21:A25 worden
Als de uitgerekende waarde 6 is moet het bereik A21:A27 worden
etc.

Ik heb geprobeerd het met R1K1 methode te doen, maar dat kreeg ik niet werkend.

Wie helpt?

MvrGr,
Gijs van Sorgen
 
Laatst bewerkt:
Verdiep u in de Indirect-functie en een wereld gaat voor u open.:)

Anders misschien een vb'tje posten misschien?
 
Gijs,

Kijk eens naar de functie Indirect waarschijnlijk kun je daar mee je probleem oplossen.

Stel je waarde staat in F3 dan formule : =MAX(INDIRECT("A21:A"& 21 +F3))

Veel Succes.
 
Hoi Elsendoorn2134,

Dank voor je snelle reactie! Het werkt. Nu aan het zoeken voor de laatste stap. Als berekening niet mogelijk is dan moet waarde "0" worden. Maar lang leve google: eerst zelf uitzoeken.

MvrGr,
GvS
 
Mijn voorgaande experiment werkt. Maar wat nu als in (bijv) F3 een furmule staat ipv een enkel getal. Ik zou dus de uitkomst van F3 moeten hebben.... Iemand hier nog een sugestie voor?

MvrGr,
Gijs
 
Gijs,

Wat staat er dan in F3 ?
Welke formule en wat is het resultaat van die formule ?

Misschien een klein voorbeeldbestandje plaatsen .
 
BEste Gelens,

In F3 staat nu formule =B10/2 . De uitkomst wordt op gehele getallen afgerond en is nu 3.
Probleem is dat via functie INDIRECT de inhoud van een cel als string wordt ingevoegd. Dus ipv 3 staat er in mijn formule B10/2

Formule =MAX(INDIRECT(A21:A&"21+F3-1))<=0
Deze dient als voorwaardelijk opmaak.

De uitkomst van F3 (in dit geval 3) betekend dat het bereik A21:A23 zou moeten worden.
Als ik in F3 het getal 3 zet dan werkt mijn formule zoals gehoopt
Vul ik in F3 =B10/2 in, dan werkt het niet.

Ik zit nu op andere locatie dit te beantwoorden en heb excelsheet nu niet bij de hand. Als je die nodig hebt, laat dat aub weten.

BvDank,
Gijs
 
Gijs,

Bij mij werkt het wel.
Ik heb wel de formule in F3 iets gewijzigd zodat deze netjes afrond op een geheel getal.

En de formule in jouw laatste post klopt niet helemaal.

Code:
 =MAX(INDIRECT(A21:A&"21+F3-1))<=0

Moet denk ik ik zijn :

Code:
  =MAX(INDIRECT([B]"[/B]A21:A[B]"[/B]&21+F3-1))<=0
 
Hoi Gerard,

Dank voor je hulp zover. Maar mag ik vragen wat jij dan voor formule in F3 hebt staan? En ja, ik had idd wat typefouten gemaakt. Ik probeer het nog steeds aan de praat te krijgen. Zodra ik via uitkomst van F3 moet werken, werkt het niet meer.... frustrerend...

Graag nog een tip.

MvrGr,
Gijs
 
OK!!! : AFRONDEN.NAAR.BOVEN((B10/2);0) doet de truc. Blijkbaar is afronden naar boven via getalnotatie niet hetzelfde en blijft de uitkomst in de achtergrond een decimaal getal.

Tot zover, iedereen erg bedankt voor de input! Weer iets geleerd.

Thanks,
Gijs
 
Gijs,

Goed dat je zelf de oplossing gevonden hebt. Is toch de beste methode om iets te leren.
Kan je de vraag als opgelost zetten ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan