• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

variabele in een formule VERT.ZOEKEN

Status
Niet open voor verdere reacties.

Andre175

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2018
Berichten
351
Goedenavond allemaal.

Voor het maken van mijn Jaarcijfers (Jaarverslag) heb ik een bestandje gemaakt.
Vanuit mijn boekhouding exporteer ik mijn saldibalans naar een tabel.
Voor ieder jaar een Tabel
2019 --> TBLsaldi2019
2020 --> TBLsaldi2020
2021 --> TBLsaldi2021
enz

In een cel heb ik de volgende formule: =ALS.NB(VERT.ZOEKEN(B16;TBLsaldi2021[#Alles];5;ONWAAR);"")

TBLsaldi2021[#Alles] is dus de tabel waarin gezocht moet worden.

Nu zou ik graag op het voorblad in 1 cel willen aangeven over welk jaar het verslag moet worden gemaakt.
Bivoorbeeld op Tabblad "Voorblad" Cel A1 (daar staat dan 2019 of 2020 of 2021)

Is er een mogelijkheid dat de formule =ALS.NB(VERT.ZOEKEN(B16;TBLsaldi2021[#Alles];5;ONWAAR);"") zo geschreven word dat de tabelmatrix (TBLsaldi2021[#Alles]) wordt aangepast naar het jaartal wat op het voorblad staat aangegeven?

Dus als op het voorblad in cel A1 2019 staat, dat dan de formule automatisch =ALS.NB(VERT.ZOEKEN(B16;TBLsaldi2019[#Alles];5;ONWAAR);"") wordt.


André

FF een voorbeeldbestandje... een heel stuk uitgedund dan wel....


Bekijk bijlage Voorbeeldbestand VertZoeken.xlsx
 
Laatst bewerkt:
misschien zo wel. Kan het niet testen.
Code:
=ALS.NB(VERT.ZOEKEN(B16;INDIRECT("TBLsaldi"&A1&"[#Alles]");5;ONWAAR);"")

Ga niet gelijk al mijn cijfers op het net gooien.
Vraagt ook niemand, maar een representatief VOORBEELD met dummy-data moet toch kunnen?
 
Laatst bewerkt:
Zonder voorbeeld bestand zou ik zeggen probeer het eens met de indirect formule

Code:
=ALS.NB(VERT.ZOEKEN(B16;"TBLsaldi"&indirect(a1)&"[#Alles]";5;ONWAAR);"")
Ik weet niet of deze formule precies klopt maar je kunt het allicht proberen en aanpassen waar nodig.
 
oke... al suggesties...
Zat ff aan de telefoon, zit in duistland en heb dan geen intentet tijdens het bellen.
Morgen om 5 uur weer op... dus probeer het morgen wel ff...

ondertussen een voorbeeldbestandje erbij gezet....
 
De oplossing is al gegeven in #2...
Code:
=ALS.NB(VERT.ZOEKEN(D10;INDIRECT("TblSaldi"&Voorblad!A1);5;0);"")
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand VertZoeken (AC).xlsx
    16,4 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Top....
Nu kan ik het bestand daadwerkelijk zo maken dat ik ieder jaar in een paar tellen het verslag klaar heb...
FF 1 tabel toevoegen en de juiste naam geven.

Bedankt voor de medewerking
 
Waarom de saldi in verschillende werkbladen, dan is die lelijke INDIRECT ook niet nodig?
 
Ik kan vanuit mijn boekhoudprogramma de saldibalans exporteren.
Wanneer het jaar afgerond is, maak ik dan 1 tabel (6 kolommen breed) voor dat betreffende jaar.
Deze tabellen staan op 1 werkblad, en krijgen de naam TblSaldi2019... TblSaldi2020... TblSaldi2021 enz
Door op het voorblad van het jaarverslag het jaartal te kiezen komen dan de juiste cijfers in het verslag.

Hoezo lelijke INDIRECT...?
Ik ben zeer tevreden met deze oplossing
 
Naar mijn smaak zijn Excel oplossingen die INDIRECT gebruiken een zogeheten code smell, een indicatie van een onhandig ontwerp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan