Variabele veldnamen in query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eelkowal

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2012
Berichten
4
Ik heb een tabel waarin de veldnamen de maanden staan. Ik heb hier voor gekozen omdat ik de records dan kan koppelen aan andere tabellen.

Ik wil een rapport maken waarin steeds de laatste twee maanden afgedrukt worden. Om dit voor elkaar te krijgen wil ik de veldnaam in de query variabel te maken door gebruik te maken van een keuzeveld in een formulier waarin ik de veldnaam selecteer.

Hiervoor heb ik de volgende oplossing gezien:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/428665-Variabel-veld-in-de-query

Helaas krijg ik de oplossing niet aan de gang, ik krijg steeds foutmeldingen. Ik heb de eigenschappen van het keuzeveld en de tabel als bijlage toegevoegd.
Is er naast deze oplossing ook nog een mogelijkheid om de inhoud van het keuzeveld (Me.cboKeuzeveld.Value) als veldnaam expressie in een query te zetten? of op een andere wijze de variabele in een query te zetten?

Wie kan mij helpen.

Eelko van der Wal
 

Bijlagen

  • voorbeeld 2.docx
    94,1 KB · Weergaven: 49
Als ik je document goed interpreteer, dan heb je de SQL string rechtstreeks in de AfterUpdate van je keuzelijst (?) getypt. Dat gaat inderdaad niet werken. Met Gebeurtenissen (Events) maak je (de naam zegt het al ;) ) een Actie (Gebeurtenis) die door Access wordt uitgevoerd. Zo'n actie maak je door op de knop met de 3 puntjes achter de gebeurtenisregel te klikken, en vervolgens de verschillende handelingen op te bouwen. Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

Code:
Private Sub cboFilter1_AfterUpdate()
    strSQL = "SELECT loginnaamnetwerk, [Medewerker volledig], Cluster, Afdeling, Vestiging " _
        & "FROM qMedewerkers_Cursus ORDER BY [Medewerker volledig]"
    Me.cboCursist.RowSource = strSQL
    Me.cboCursist.Requery
End Sub
Dit voorbeeldje is vrij willekeurig, dus op zich heb je aan deze code niks, maar waar het om gaat, is dat je een Gebeurtenis aanmaakt, waarin je de verschillende handelingen maakt. Eén van die acties is het samenstellen van de SQL string.
 
Ik heb nu de onderstaande code op de juiste plaats gezet

Private Sub cboKeuzeveld_AfterUpdate()
Dim strSQL As String
strSQL = "SELECT KRI,Department, " & Me.cboKeuzeveld.Value & " FROM KRI_2"
DoCmd.RunSQL strSQL
End Sub

Nu krijg ik de foutmelding runtime error "A RunSQL action requires an argument consisting of an SQL satement"
Ik zal vast een beginnersfout gemaakt hebben maar zou net weten welke.
 
Je kunt met RunSQL geen selectiequery draaien, maar alleen actiequeries zoals Toevoegqueries. Wat ben je eigenlijk aan het doen? Want helemaal snappen doe ik het niet.
 
Een query openen doe je zo:
Code:
   DoCmd.OpenQuery "test", acNormal, acEdit
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan