• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VBA Subtotaal per week boven iedere subgroep

Status
Niet open voor verdere reacties.

gjanus

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2008
Berichten
106
Hallo,

Is het VBA technisch op te lossen om in een tabel een subgroep subtotaal te creëren die, als er volgende keer bijvoorbeeld een regel bij komt ook het bereik van het subtotaal groter maakt?
Voorbeeld. subgroep 1 heeft in week 1 twee personen. Een aantal weken later komt hier één persoon bij. Nu moet de (subtotaal) formule bovenaan de groep niet twee maar drie mensen berekenen.

VBA oplossing die alleen de waarde bovenaan zet heeft deels voorkeur. werkelijk bestand is erg groot en formules zal het vertragen.

Nog wel een note: Dump is in een tabel en andere mensen doen achterop de tabel nog wat berekeningen. Het heeft de voorkeur dat deze formule alleen de regel in de tabel betreft en niet een hele regel uit het blad.

Zie voorbeeld bestand.

PS ik weet dat het in dit simpel voorbeeld vrij makkelijk met een draaitabel is op te lossen, in werkelijke file niet zomaar.


Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    18 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Je moet de tabel eerst converteren naar een bereik, de subtotalen toevoegen en er weer een tabel van maken.

De code in module van het blad plaatsen.

Code:
Sub hsv()
' Application.DisplayAlerts = False
 ListObjects(1).Unlist
 Cells(9, 2).CurrentRegion.Subtotal 1, xlSum, Array(3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12), , ,xlSummaryAbove '0
 ListObjects.Add(xlSrcRange, Cells(9, 2).CurrentRegion, , xlYes).Name = "table1"
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Is het niet mogelijk om de tabel te importeren in powerquery en vervolgens de kolommen verwijderen in de weergave en dan laden naar een ( toch wel ) een draaitabel. Voordeel hiervan is:

- De originele data wordt hierdoor niet aangepast
- De data wordt niet opgeslagen in het excel bestand, waardoor de grootte van het excel bestand beperkt blijft.
 
Laatst bewerkt:
Dankje beide.

HSV, als ik dit probeer gaat er achter de tabel teveel mis.

Opzich heeft de tabel qua breedte wel hetzelfde bereik (normaal tm week 52).

Kan je via VBA ook regelen dat:
Als kolom id = 0 dan subtotaal op de rij tm week 10 (in dit voorbeeld)

Er kunnen alleen in de kolom ID nummeren/rijen bij komen. De breedte van de tabel is vast.

@marcel, Ja voor analyseren doen we dat ook. Maar deze tabel gaat eerst naar een aantal teamleiders die de planning aanpassen. PAs als die terug zijn gaan we met draaitabellen aan de slag. Maar hij moet dus invulbaar zijn, en wil ze daarvoor al graag inzicht geven in het subtotaal als ze wijzigingen in de weken doorvoeren.
 
Qua oplossing in VBA houdt het voor mij hier op. Ik ben een über groentje in VBA in vergelijking met andere leden hier.

Het andere wat ik mij afvraag is: Je hebt het over planning van werkzaamheden. Dan ga ik er, het is heel kort door de bocht, van uit dat jouw bedrijf of het bedrijf waar je voor werkt een digitaal systeem hebben waar deze werkzaamheden in vastgelegd worden. Zou er niet overwogen kunnen worden van daaruit je rapportage en planningaanpassingen te doen en daarna analyses er op los te laten?

Zelf zit ik bij mijn werkgever in een traject om ons software pakket uit te breiden. Hierbij zit ook een planningstool. Mijn uitgangspunt is: alles zo veel mogelijk in de administratie/ERP pakket en Excel alleen gebruiken voor rapportages en om de rapportages "smoel" te geven. Hiermee wil ik voorkomen dat per ongeluk aanpassingen gedaan worden in de lay-out of dat er dat verwijderd wordt enz.
 
Als er formules aan de tabel verbonden zijn zou het niet uit moeten maken of er een subtotaal aan toegevoegd wordt.
De formules passen zich aan de subtotaal aan.

Plaats een bestand waar het fout gaat wat ik in je voorbeeld-bestand mis.
 
Hoi HSV, Beetje lastig helemaal goed in een voorbeeld te gieten, zou ik het bestand ook mogen PM'en?
 
Helaas, dit komt ten eerste het forum niet ten goede en ten tweede doe ik hier alles vrijblijvend.
Vandaar dat ik PM's ook heb uitgeschakeld; ik kreeg teveel verzoeken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan