Veldwaarde laten opzoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcel53

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2013
Berichten
29
Hoi, ik ben en beginnend Access gebruiker en heb een concrete vraag.
Ik heb twee tabellen. Persoonsgegevens en afspraken. In tabel 1 is het persoonsnummer de primaire key en is gekoppeld aan het zelfde veld in tabel 2.
Welke formule moet ik gebruiken als ik in tabel 2 de overige persoonsgegevens, bijvoorbeeld de voornaam, wil laten invullen nadat ik een persoonsnummer heb ingevuld?
Ik gebruik vaak File`maker en kan het daar makkelijk fixen, maar nu in Access dus.
Wie heeft raad?

PS ik heb iets gevonden over DLookup, maar daar kom ik niet uit.

Ik gebruik Access 2003.
 
Ik wil kaarten maken met de afspraken er op, waar dus de persoonsgegevens opstaan, die worden opgehaald.
Ik heb met subformulieren lopen rommelen, maar dan wordt het niet mooier, dus vandaar.
 
Da's geen antwoord: waarom zou je gegevens uit tabel 1 willlen opslaan in tabel 2?
 
tabel 2 heeft meer records waar de zelfde personen in kunnen staan, terwijl in tabel 1 iedereen maar 1 keer voorkomt.

Het mag ook zo zijn, dat de gegevens alleen maar zichtbaar zijn en dus niet worden opgehaald, maar dat is me niet gelukt zonder een subformulier te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij snap je het principe van relaties in een database nog niet helemaal. In je tabel [Persoonsgegevens] staan de volledige persoonsgegevens en een sleutelveld. Dat laatste sla je op in de tabel [Afspraken]. En dat is meer dan genoeg. Je hoeft verder niks uit Personen op te slaan in Afspraken. Wil je persoonsgegegens combineren met afspraakgegegens, dan maak je een query, en combineer je de gegevens uit de twee tabellen.
 
Ik werk al 20 jaar met Filemaker, dus relaties begrijp ik helemaal. Access gebruikt dit echter iets anders. Daar ben ik dus wel beginnend in.

Ik denk dus dat ik een formulier moet maken op basis van een query en daar dan de afspraken in maak, zodat de persoonsgegevens er vanzelf bij staan.
dank zover.
 
Access gebruikt Joins zoals elk fatsoenlijk database pakket, en ik mag aannemen dan Filemaker dat niet anders doet. Een één-op-veel relatie is nu eenmaal precies wat het is... Wat nog wel eens voorkomt, is dat mensen op een formulier <Afspraken> middels een keuzelijst een persoon selecteren, en dan aanvullende gegevens van die persoon in het afspraken formulier willen zien. En dat kan uiteraard prima. Maar dan nog sla je die extra gegevens niet op in de tabel. Je leest ze alleen maar.
 
Michel,

ik ben iets verder, maar kan nu geen records bij afspraken toevoegen. In de query niet en ook in het formulier dat ik daarna maakte ook niet. Ik heb de relatie gelegd op Persoonsid dat in beide tabellen voorkomt.
Waar zit ik fout? Klopt de relatie misschien niet?
 
Laatst bewerkt:
Je gebruikt vermoedelijk het verkeerde veld. Ik denk dat je het veld PersoonID uit de verkeerde tabel haalt.
 
Plots zie ik het. Het lijkt opgelost.
Dank
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan