• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vergelijk formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

djdive

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 dec 2009
Berichten
3
Beste,

Ik ben opzoek naar een formule waarbij ik het volgende kan doen.
Stel ik heb een waarde x (bijvoorbeeld 2,3) nu wil ik een vergelijking maken waarbij ik keuze heb uit de volgende verlijkingen:

Type a 1
Type b 2
Type c 3
Type d 4

Nu zit de waarde 2,3 tussen de 2 en 3 en wil dus eigenlijk dat de uitkomst het type wordt horende bij de 3 dus de eerst volgende hoge stap.

Ik heb met de funcie =vergelijken zitten spelen maar kom er niet veel verder mee, heeft iemand voor mij een idee hoe ik dit kan oplossen?
Ik hoor het graag.
Gr,
Dieuwert
 
Het is niet duidelijk wat je nu precies wilt, wil je dat alle getallen naar boven worden afgerond op het dichtstbijzijnde heel getal?
Daarvoor kan je de volgende formule gebruiken: =AFRONDEN(A1+0,5;0) (de waarde die je wilt onderzoeken staat in cel A1)

vrgr

Dick
 
Beste,

Het geen wat ik wil proberen is dat wanneer waarde x is bijvoorbeeld 2,3 dat de uitkomst type c wordt.
Dit omdat vanaf 2,3 gezien 3 de eerst volgende waarde is en komt dus overeen met type c.

Zou je bijvoorbeeld 1,9 hebben als waarde x dan zal de uitkomst type b moeten worden.

Ik hoor dat ik hem zo een beetje heb kunnen toelichten.
Mvg,
Dieuwert
 
Code:
=INDEX($E$1:$E$4;VERGELIJKEN(AFRONDEN.BOVEN(A1;1);F1:F4;0);1)

Je waarde staat in A1
Je gegevens (type a,1, enz) staat in E1:F4

Joske
 
Beste Joske,

Bedankt voor je reactie, dit werkt erg goed.
En stel ik heb in colom E1:F1 de volgende reeks er tussen staan
E1 F1
Type g 3.5
Type f 4

Stel mijn waarde x = 3,4 dan pakt hij niet de juiste waarde omdat er nu telkens +1 word gedaan.
Hoe zou ik dit kunnen ondervangen?
Mvg en tot zover bedankt voor je info.
Dieuwert
 
Hi Dieuwert,

Zoiets :

Code:
=INDEX($E$1:$E$5;VERGELIJKEN(INTEGER(A1)+AFRONDEN.BOVEN(REST(A1;INTEGER(A1));0,5);F1:F5;0);1)

Joske
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan