• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vergelijking met onbekend die 0 kan zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcel1986

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2015
Berichten
7
Hallo,

Ik zit met het volgende waar ik nog geen oplossing voor weet. Zie bijlage > Ik kan één of twee krachtvoeders invullen. Bij twee geeft ie mooi antwoord, maar er zijn soms praktijk situaties dat er maar voor slechts één krachtvoeders wordt gekozen. Als ik er maar één in vul dan klopt de formule voor de vergelijking niet meer omdat dan 0 / 0 wordt. Is er een mogelijkheid om dit op te lossen dat ik niet altijd twee maar ook één krachtvoeder kan invullen?
 

Bijlagen

  • onbekende met nul.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 34
Hoe moet de formule worden als er slechts één krachtvoer wordt gegeven?
 
Goede vraag want dat weet ik zelf ook niet. In krachtvoer zitten twee voederwaarden de VEM en DVE. Van het krachtvoer is deze altijd in een bepaalde verhoudingen, maar de behoefte die men wil benaderen niet. Dus een uitkomst waarbij aan beide voederwaarden voldaan zal worden is er niet. Maar een zo goed mogelijke benadering is voldoende. Hoe ik dat moet berekenen weet ik helaas nog niet.
 
als je in de beide formules E13 vervangt door MAX(E13;0,0000000001) dan krijg je als E13 0 wordt,
ipv E13 : 0,0000000001
dat is als het ware de limiet voor E13 naar 0.

zie voorbeeld
 

Bijlagen

  • onbekende met nul 2.xlsx
    10,2 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage onbekende met nul MB.xlsx

Volgens mij is het dan de benodigde hoeveelheid gedeeld door de waarde per kilo. Omdat er 2 bestanddelen zijn, heb je 2 uitkomsten.

Bijvoorbeeld als je alleen krachtvoer 1 hebt, met 940 VEM en 110 DVE, dan heb je 7,4 kg nodig voor de benodigde VEM (6988) en 9,8 kg voor de benodigde DVE (1074). De uitkomst is dan 7,4 á 9,8 (oftewel laagste waarde á hoogste waarde)

In de bijlage heb ik dit uitgewerkt met de formules in D18 en D19. Die zijn nogal lang om de diverse situaties af te vangen, maar het principe is dus zo simpel als hiervóór beschreven.

Vooropgesteld dat mijn logica klopt.
 
Laatst bewerkt:
Jouw logica klopt MarcelBeug. Met jouw uitwerking kan ik weer verder.

Bedankt allemaal voor de reacties.
 
marcel, als jouw formules in je voorbeeld kloppen,
en er wordt ergens gedeeld door nul ( dat is als E13 nul wordt ).
is het probleem van delen door nul op te lossen door:
als E13 nul wordt vervang hem dan door bijna nul bvb 0,0000000001
dan deel je niet door nul en het verschil is niet te merken. (zie wiskunde limieten theorie ).
dat doe je door in de formules in D18 en D18 zet je voor E13:
MAX(E13;0,0000000001)
hier staat als E13 kleiner wordt dan 0,0000000001 neem dan 0,0000000001
het voorbeeldbestand staat in post #4

ps er is aangenomen dat E13 nooit kleiner wordt dan 0.
 
Sylvester: wiskundig gezien kan ik je volgen, maar het gaat om het ontbreken van 1 krachtvoer, dus zowel D13 als E13 leeg OF zowel D14 als E14 leeg.
En dan krijg je met jouw formule hele rare uitkomsten.
 
MarcelBerg ,
in post 7 gebruikte ik ten onrechte de naam marcel.
ik bedoelde marcel1986, en dus ook zijn formules in D18 en D19.
dat er rare dingen uit komen licht niet aan mijn toevoeging.
dat licht aan marcel1986's formules zelf.
mijn toevoeging vangt alleen het probleem van het delen door nul op.
verder veranderd er niets aan zijn formules.
de uitkomsten blijven het zelfde behalve bij nul.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan