• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken naar een de laatste waarden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chiel1304

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2016
Berichten
18
Beste experts,

Ik heb weer een leuk vraagstuk.

Deze keer ben ik bezig met het plannen van containers die aankomen in een daarvoor bestemde terminal. De containers (200) komen random binnen, verdeeld over een aantal momenten(400). Deze containers zet ik neer op een plek, deze beweging verwerk ik in een tabel. Zoals te zien in de bijlage.

In kolom A staan de momenten, op elke moment komt er één container binnen of gaat er één uit. In kolom B staat het nummer dat gekoppeld is aan de container. In kolom C staat de locatie waar de container vandaan komt. Komt de container voor het eerst de yard binnen, dan is deze waarde 0. De overige codes zijn op de manier "x-y" opgebouwd, waarin x de stack (max 20) is en y (max 6) de rij.

In de file staan de containers al ingepland naar de momenten. Het is vrij, voor mij, om in een moment nog extra bewegingen toe te passen. Elke rij stelt in de tabel dan ook een beweging voor.

De vraag: in kolom C wil ik de laatst bekende locatie voor de container in kolom A tonen voor het containernummer dat in kolom B staat. Hoe kan ik dat doen?

Wat ik al geprobeerd heb:
- =vert.zoeken, echter zoekt deze enkel naar de eerste waarde.
- =zoeken, vind wel de laatste waarde, maar is niet nauwkeurig waardoor startposities vervuild raken.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Groet,
Chiel
 

Bijlagen

  • Excel vraagstuk.xlsx
    24,5 KB · Weergaven: 163
test deze eens:
Code:
=MAX(ALS(B:B=$B2;A:A))

Matrixformule
 
Deze wel dan?
Code:
=INDIRECT("D" & VERGELIJKEN(MAX(ALS($B$2:$B$1000=$B2;$A$2:$A$1000));$A$2:$A$1000;0)+1)
Ook matrixformule!!
 
Ik denk dat deze beter zijn werk doet:
 

Bijlagen

  • Excel vraagstuk (cobbe).xlsx
    31,6 KB · Weergaven: 246
Tot nu toe lijkt geen van de oplossingen te werken. Het lijkt niet mogelijk om wat ik wil met excel te bereiken. Voor nu heb ik de vert.zoeken-functie gebruikt en de locatie aangepast op het moment dat deze niet klopten.
 
Ik weet niet of je dan het probleem goed hebt uit kunnen leggen. Ik kan mij niet voorstellen dat dit niet met Excel is op te lossen door één van de cracks hier.

Hoewel ik mijzelf daar zeker niet toe reken die ik toch een poging ...

Is het goed als je een container filtert en vervolgens in de laatste regel in kolom D de locatie vindt? Dan voldoet deze (matrix) formule:
Code:
ENG: =IF(COUNTIF(B2:B$404;B2)=1;INDIRECT("D"&LARGE(IF(B1:B$2=B2;ROW(B1:B$2);0);1));"---")
NLD: =ALS(AANTAL.ALS(B2:B$404;B2)=1;INDIRECT("D"&GROOTSTE(ALS(B1:B$2=B2;RIJ(B1:B$2);0);1));"---")
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je dan het probleem goed hebt uit kunnen leggen. Ik kan mij niet voorstellen dat dit niet met Excel is op te lossen door één van de cracks hier.

Hoewel ik mijzelf daar zeker niet toe reken die ik toch een poging ...

Is het goed als je een container filtert en vervolgens in de laatste regel in kolom D de locatie vindt? Dan voldoet deze (matrix) formule:
Code:
ENG: =IF(COUNTIF(B2:B$404;B2)=1;INDIRECT("D"&LARGE(IF(B1:B$2=B2;ROW(B1:B$2);0);1));"---")
NLD: =ALS(AANTAL.ALS(B2:B$404;B2)=1;INDIRECT("D"&GROOTSTE(ALS(B1:B$2=B2;RIJ(B1:B$2);0);1));"---")

Thnx voor deze bijdrage, deze werkt wel :D

Ik snap overigens nog niet helemaal wat je precies gedaan hebt...
 
Code:
IF(COUNTIF(B2:B$404;B2)=1
Kijk vanaf de huidige regel tot het einde of de container nog maar 1x voorkomt

Zo niet zet dan "---" neer. Hierdoor kun je eenvoudig filteren

Zo ja
Code:
INDIRECT("D"&LARGE(IF(B1:B$2=B2;ROW(B1:B$2);0);1))
Zoek de laatste keer regel waarop de container voorkomt vóór de huidige regel. Gebruik het regelnummer om de juiste waarde te zoeken

Ik hoop dat dit helder is. Kun je de vraag dan op opgelost zetten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan