• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sigorei

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2007
Berichten
36
Beste Excel experts. Onderstaande formule gebruik in excel om verticaal te zoeken.
Werkt perfet.

=VERT.ZOEKEN(A1;Blad2!A$1:B$130000;2)

Ik heb echter 1 probleem waar ik niet uitkom. De kolommen op Blad2 moeten altijd naast elkaar staan. Zoals je ziet vergelijk ik kolom A1 met B1 van Blad2. is het ook mogelijk om bv kolom A1 met C1 te vergelijken of D1 met A1. Ik moet de tabellen nu altijd naast elkaar zetten om te vergelijken terwijl ik het excel blad zo ogineel moegelijk wil houden.

Ik hoop dat u mijn vraag begrijpt en kan beantwoorden.

Groeten Sigorei
 
Onderstaande formule gebruik in excel om verticaal te zoeken. Werkt perfet.
=VERT.ZOEKEN(A1;Blad2!A$1:B$130000;2)
Het is te hopen voor jou dat wat je met die formule zoekt in kolom B van blad2 oplopend gesorteerd staat, want als dat niet het geval is zul je vaak onjuiste resultaten krijgen. Als de gegevens niet oplopend gesorteerd zijn, maak er dan van (voor zoeken in kolom B): =VERT.ZOEKEN(A1;Blad2!A$1:B$130000;2;onwaar)
In plaats van onwaar mag je ook een 0 gebruiken.
De 2 in de formule betekent dat je in kolom 2 (=kolom B) zoekt.
Wil je in kolom C of D zoeken, dan wijzig je dus eenvoudig de 2 in een 3 of een 4, MAAR, dan moet je ook het bereik aanpassen, dus bv. =VERT.ZOEKEN(A1;Blad2!A$1: D$130000;4;onwaar) voor zoeken in kolom D.
Zo simpel is het. Dit staat overigens allemaal uitstekend uitgelegd in de helpfile van Excel.
 
Laatst bewerkt:
Beste zapatr

Beste zapatr,

Dank voor je antwoord. Het argument "ONWAAR" was ik vergeten te vermelden.
Het bereik vergroten was bijna de oplossing van mijn probleem.
Het lukt nu wel om in kolom A en C te zoeken of in kolom A en D maar het lukt nog niet om in bv kolom C en E te zoeken.
Ik heb een voorbeeld bestand toegevoegd.

Op Blad1 regel 3, werkt het wel op Blad2 in kolom A en E te zoeken
maar het lukt niet om
Op Blad 1 regel 5, op Blad2 in kolom C en E te zoeken.

Wat doe ik fout?

Groeten Sigorei
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 79
B5
Code:
=VERT.ZOEKEN(A5;Blad2!C$1:E$130000;3;ONWAAR)

succes
 
Laatst bewerkt:
Typ in B3 van blad1:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A3;Blad2!A1:E10;3;ONWAAR)
en in B5 van blad1:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A5;Blad2!A1:E10;5;ONWAAR)
waarbij je A1:E10 naar eigen wens kunt aanpassen.
 
Beste zapatr en Guidox

Helaas heb ik het nog steeds niet goed werkend.

Het antwoord van Zapatr werkt wel. Maar blijft het probleem dat ik alleen in kolom C en E wil zoeken op Blad2 en niet meer in Kolom A.

Het antwoord van Guidox werkt helaas ook niet, VLOOKUP komt komt er in het betreffende veld #naam? te staan. (zie bijlage)

Wat doe ik fout?

Groeten Sigorei
 

Bijlagen

  • voorbeeld2.xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 72
Het antwoord van Zapatr werkt wel. Maar blijft het probleem dat ik alleen in kolom C en E wil zoeken op Blad2 en niet meer in Kolom A.
De functies die ik hierboven plaatste, zoeken alleen maar in de kolommen C en E
(die in B3 op blad1 zoekt op blad2 in kolom C en die in B5 op blad1 zoekt op blad 2 in kolom E).
Dus ik begrijp je opmerking niet.

Ik werk met Excel 2002 en hoewel het compatibiliteitsprogramma is geïnstalleerd, kan ik jouw laatste bijlage niet openen (de vorige wel). Sla je bestand op als Excel 97-2003-bestand en plaats het hier opnieuw.
 
Laatst bewerkt:
Voorbeeld

Hierbij het voorbeeld in Excel 2003 formaat (xls)
 

Bijlagen

  • voorbeeld2.xls
    31 KB · Weergaven: 79
Nu staat in blad2 de zoekwaarde in kolom C, dus dan moet het bereik in de vert.zoeken-functie beginnen met C, want vert.zoeken zoekt altijd in de eerste kolom naar de zoekwaarde, maar geeft als resultaat de waarde in de kolom die je na het bereik vermeldt.
Dus: om het resultaat van E3 in blad 2 te verkrijgen, moet je gebruiken in C3 op blad1(bv.):
Code:
=VERT.ZOEKEN(A3;Blad2!C3:E10;3;ONWAAR)
waarbij je C3:E10 kunt aanpassen aan je eigen voorkeur, als het bereik maar met C begint.
Kijk ook eens in de helpfile van Excel, daar wordt de vert.zoeken-functie nog veel beter uitgelegd als wat ik hier doe.
 
Beste zapatr

Beste Zapatr,

Bedankt voor je heldere antwoord. Het is gelukt om een nu te zoeken in kolom C en E.
Perfect. Volgens de helpfunctie van excel kan het niet andersom. Dus eerst zoeken in kolom E en daarna in kolom C is niet mogelijk. Maar dit was ook niet de bedoeling.

Groeten Sigorei
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan