verwijderde module vba terugvinden?

shidan

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2007
Berichten
351
beste,

ik heb per ongeluk een module in vba (excel) verwijderd zonder deze op te slaan.
is er een mogelijkheid om deze alsnog te recuperenen?
(eventueel in een vuilbak of zo?)

alvast met dank
 
Da's helaas dikke pech vrees ik. Tenzij je 'm in een bestand hebt gehad dat je nog niet hebt bewaard afgesloten, dan kun je dat bestand afsluiten zonder te bewaren. Dan zit-ie er nog in. Je kan nog in de Autoherstel map kijken naar je xlstart map:
C:\Users\User\AppData\Roaming\Microsoft\Excel\XLSTART en een kopie maken van je PERSONAL.XLSB bestand. Dat hernoemen en kijken of de module daar nog in staat.
 
Dan hoop ik dat je nog weet welke macro's je had geschreven :). Of hier vragen of mensen nog macrootjes hebben die ongeveer doen wat ze deden.
 
ik heb er ongeveer 3 dagen aan geschreven, zal dus weer zoeken worden
 
En niet bewaard in een oudere versie? Of in je Persoonlijke macrobestand? Da's een dure les :).
 
Misschien staat hier nog wat bij.
 
nee, heb ik ook al op gekeken. ik vrees dat ik opnieuw moet beginnen
 
ik heb per ongeluk een module in vba (excel) verwijderd zonder deze op te slaan.
Dat kan ik niet helemaal volgen. Als ik een module verwijder dan krijg ik de vraag of ik deze eerst wil exporteren.
 
Dat kan ik niet helemaal volgen.
Die vraag krijg je altijd. Edoch, als je dénkt dat je de module niet nodig hebt (wellicht omdat je de verkeerde verwijdert) en niet goed naar de naam kijkt, dan kun je echt wel op OK klikken. En ja, dat gebeurt wel eens. Maar niet bij jou, waardoor je een gezegend mens moet zijn :).
 
Maar niet bij jou, waardoor je een gezegend mens moet zijn
Ja, dat is een mooie. Een paar jaar geleden was ik veel kwijt. Ik heb toen direct gezegd dat de werkwijze binnen die macro's, modules, vba niet klopte.

Iedereen maakt fouten en dan moet je als ontwikkelaar een goede, transparante, logische en intuïtieve wijze van back-ups maken aanbieden en dat is bij modules, macro's en vba volgens mij niet het geval.
 
Wat dacht je dan van

CSS:
Private Sub Workbook_open()
   ThisWorkbook.SaveCopyAs Replace(ThisWorkbook.FullName, ".", Format(Now, "_yyyymmdd_hhmmss."))
End Sub
 
Iedereen maakt fouten en dan moet je als ontwikkelaar een goede, transparante, logische en intuïtieve wijze van back-ups maken aanbieden en dat is bij modules, macro's en vba volgens mij niet het geval.
Nou, je gaf zélf aan dat bij het verwijderen van een module je de mogelijkheid krijgt om die module eerst te exporteren. Me dunkt, lijkt mij een prima methode.

Je mag van een programmeur verwachten dat-ie weet wat-ie doet, en niet als Gekke Henkie 🤪 met wapperende handjes overal op gaat zitten klikken, niets lezen wat er op het scherm komt en dan op OK klikken want dat is zo'n leuk knopje....

En voor gebruikers (documenten) kun je automatische backups laten maken vanuit de programma's. Je mag van een gebruiker toch wel een béétje verwachten dat hij/zij weet wat hij/zij aan het doen is? Technische mankementen daargelaten zijn er genoeg methodes om documenten veilig te stellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan