• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vind cellen die één van de namen bevatten

Status
Niet open voor verdere reacties.

AKingma

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2015
Berichten
94
Ik heb een rijtje met 16 namen: Naam Een; Naam Twee; ...; Naam Zestien.
Ik heb een bestand waarin twee kolommen (behandelaar1 en behandelaar2) staan waarin deze namen kunnen voorkomen, maar er kunnen ook andere namen in staan. Deze kolommen bevatten de volgende informatie:
Voornaam Achternaam, functie1, evt. functie2, evt. functie 3. Het aantal komma's verschilt dus.
Zie voorbeeldbestand: in de groene kolom staat de uitkomst die ik zou willen krijgen: als 1 van de behandelaarskolommen één van de 16 namen bevat, wil ik een 1 krijgen, anders een 0. En eigenlijk wil ik het liefst ook nog informatie in welke kolom die naam staat: als de naam in behandelaar1 staat, een 1, als de naam niet in behandelaar1, maar wel in behandelaar2 staat, een 2, en als de naam niet voorkomt een 0.

Nu dacht ik het volgende te doen: ik heb alle 16 namen achter elkaar gezet en tussen "" geplaatst: "Naam Een";"Naam Twee"; enzovoort. Daarna heb ik de volgende formule gebruikt (in het voorbeeld zou deze in C2 komen):
VIND.SPEC(OF("Naam Een";"Naam Twee";...etc...);A2)

Dit levert me de foutmelding #WAARDE op.

Ik hoop op een oplossing zonder VBA...
 
Zie voorbeeldbestand:
Vergeten of nog in opbouw? > Editor Geavanceerd > Paperclip > uploaden.
 
Laatst bewerkt:
oeps, hierbij voorbeeldbestand

oeps. vergeten!
 

Bijlagen

  • helpmij_naambehandelaarzoeken.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 21
Begin, om te beginnen, eens met de namen in een blok met cellen te zetten, dan kun je wellicht wat zoekfuncties gebruiken. Omdat je best een hoop namen wilt checken, heb je, als je geen vba wilt gebruiken, wel wat geneste functies nodig denk ik. Maar een goed voorbeeldbestand helpt al :).
 
Bijvoorbeeld zonder vba

Edit: formule kan nog simpeler

Code:
=SUMPRODUCT((--ISNUMBER(FIND($G$2:$G$7;A2&B2))))
 

Bijlagen

  • helpmij_naambehandelaarzoeken.xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Met de namen in G2 t/m G21 misschien zo?
Code:
=ALS(SOMPRODUCT(--ISGETAL(VIND.SPEC($G$2:$G$21;A2)));1;ALS(SOMPRODUCT(--ISGETAL(VIND.SPEC($G$2:$G$21;B2)));2;0))
 
@JVeer
als de naam in behandelaar1 staat, een 1, als de naam niet in behandelaar1, maar wel in behandelaar2 staat, een 2, en als de naam niet voorkomt een 0
 
Fijn, bedankt, hier gaat het mij vast mee lukken! Met een behoorlijke spin-off naar soortgelijke vragen, SOMPRODUCT is nieuw voor mij, maar gaat me vaker helpen om dingen simpeler op te lossen dan ik nu doe, realiseer ik me met dit antwoord. De crux is dus: een lijstje met de zoekwaarden opnemen in het excelbestand, en daarnaar verwijzen. Hoe simpel kan het zijn, dat ik daar nu toch niet eerder op gekomen ben... Dit gaat heel wat ALS(OF( cel-id = "a" ; cel-id ="b" , etc.) opsommingsconstructies schelen.
derhalve ook zeer blij met de simpelste oplossing van JVeer, want die is het gemakkelijkst te volgen, AlexCEL heeft m daarna nog even ingekopt :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan