voorraadbeheer Access (hoe koppelen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

yokiamy

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2009
Berichten
23
Beste allemaal

Ik heb een database gemaakt wat goed werkt, en waarbij de structuur lijkt op het voorbeeld Noordenwind, maar dan toegespitst naar mijn wensen.

je selecteert een klant en de producten welke de klant wenst te offreren/bestellen
hierbij gaat het dus om het product, je wilt hier nog niet kiezen uit een grote lijst met producten op voorraad, echter alleen de producten welke wij leveren.
(dit heb ik reeds voor elkaar)

Nu wil ik echter bij de verkoop (bij aanmaken paklijst) een mogelijkheid hebben om de paklijst zo te maken zodat ik kan kiezen uit de serienummers van de apparaten die op voorraad zijn, zodat ik voor elke klant kan bijhouden welk product hij heeft en bijbehorend serienummer of batchnummer van zijn product.
Ook wil ik op deze manier mijn voorraadbeheer maken, dus besteld aantal moet ook afgeboekt worden, maar dat lijkt me niet zo'n probleem, daar kom ik vast wel uit.

Ik loop een beetje vast met het koppelen van de producten aan de referentie van de opdracht, want daar wordt immers al via een koppeltabel gelinkt naar de bestelde producten.

Kan ik op 1 of andere manier de producten die wij leveren weer onderverdelen (ja dat kan) in een tabel met serienummers en batchnummers en dan weer koppelen aan de referentie van de opdracht, zodat ik bij het aanmaken van de paklijst dus keuze heb? (en tevens mijn voorraad bijhoud?)


bvd. Pieter
 
Dat lijkt mij op zich niet zo moeilijk... Je maakt dus onderscheid tussen Artikelen en Voorraad, wat op zich terecht is. Een artikel kun je leveren, maar hoef je immers niet op voorraad te hebben. Bovendien heb je waarschijnlijk verschillende leveranciers, die verschillende prijzen kunnen hanteren, en (op zeker) eigen bestelcodes. Uiteindelijk komen de goederen die je besteld hebt in je magazijn, en dat zijn dan ook de artikelen die je kunt leveren. Je zou dus in je Voorraad tabel in ieder geval de artikelnummers uit je Artikelentabel moeten opslaan. En op basis van de koppeling tussen Artikel en Vooraad moet het niet zo moeilijk zijn om bij een bestelling een artikelrecord om te zetten naar een voorraad record.
 
Michel bedankt voor je antwoord, ik was inderdaad al zover dat ik de tabel artikelen gekoppeld had aan de tabel voorraad met in deze tabel een primary key; voorraadID, de artikelnummers welke dus vaker in de lijst staan en de serienummers, omdat elk apparaat uniek is.
Bij Batchnummers is dit niet zo, een batch bestaat uit een serie dezelfde producten, dus die komt maar 1 keer voor, echter is deze voorraad groter dan 1.
in tabelontwerp ziet dit er goed uit en logisch, bij elke tabel kun je dieper in de lijst en precies zien wat waaruit bestaat, precies zoals ik in gedachten had.

Echter ik begrijp nog steeds niet exact hoe ik dit nu kan koppelen aan een bestelling, daar een bestelling immers al gelinkt is met de tabel artikelen (via een koppeltabel, immers een klant kan meerdere dingen tegelijk bestellen)
Ik heb al verschillende ideen de revue laten passeren,met query's e.d. tot nu toe resulteert dit allemaal in dubbele records, en indien ik de tabel voorraad uit de query verwijder is alles als vanouds.

Zou je me een voorzetje kunnen geven?
b.v.d.

Pieter
 
Misschien is het handig als je zelf een testvoorbeeldje maakt van je db; dan kunnen we veel gerichter tips geven.
 
de paklijst en factuur heb ik nog niet naar 100% tevredenheid, maar het werkt verder wel en het gaat nu eerst om het koppelen van serienummers bij aanmaken van paklijst.
tussentijds zal ik verder experimenteren.

Als je nog dingen ziet waar je echt over valt hoor ik het graag van je
bvd.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan je bijlagen niet downloaden; vermoedelijk is de naamgeving niet jofel. Ik vermoed dat er geen extensie aan het bestand zit. Thuis zal het wel lukken. Of je moet de bestanden nog vervangen...
 
Bestanden moeten inmiddels te downloaden en samen te voegen zijn.
Ik ben er al enkele dagen over aan het nadenken, maar kom nog niet verder, alle tips zijn welkom.
 
Ik heb er een naar gekeken, maar ik mis volgens mij nog wat: er is namelijk geen paklijst. Dus hoe wil je die kunnen maken? Verder heb je een paar dingen verbouwd die Microsof zeker niet zo bedoeld had in Noordenwind, zoals het veld [Product Price]. Daar heb jij een tekstveld van gemaakt!?! Daar heb je hopelijk een goede reden voor, want echt logisch is dat niet.
Verder zijn de velden Korting en BTW ook niet logisch, want niet als percentage opgemaakt. Gevolg is, dat je nogal ingewikkelde berekeningen nodig hebt om een simpele kortingsprijs of btw te berekenen. Dat kan dus allemaal veel logischer, wat mij betreft.
Ik snap ook je Order systeem niet helemaal; je koppelt een order aan een persoon, niet aan een bedrijf. Dat zou ik nooit doen; je sluit toch een overeenkomst met het bedrijf, en niet met de CP. Bovendien: als de cp naar een concurrent overstapt, hangt je order ook ineens aan een ander bedrijf. Is niet logisch in mijn optiek.
Maar het belangrijkste is toch wel dat ik geen formulier/rapport zie voor de bestellingen....
 
Michel, thanx voor de info
Product prijs moet natuurlijk number zijn, op 1 of andere manier over het hoofd gezien en blijkbaar werkt het wel, misschien is dat de reden dat ik zo'n moeilijke constructie heb met korting en BTW, aangezien ik wel geprobeerd heb percentage te gebruiken maar dat telkens de fout in liep...
Je zou idd een bedrijf als klant kunnen hanteren, maar andersom kan natuurlijk ook, ik was ervan uit gegaan dat een bestelling gericht moet zijn aan degene die e.e.a. bestelt, (veranderen kan altijd nog)
ik ben ervan uit gegaan dat ik met 1 main form de voornaamste dingen kan doen, zoals offreren, opwaarderen naar order en indien het opgewaardeerd is van de ingegeven informatie een paklijst en factuur kan maken. dat had ik al voor elkaar alleen heb ik e.e.a. eruit gesloopt om onder 100k te komen en niet teveel gevoelige info te geven.

Nu ben ik op het punt beland dat ik inzie dat de paklijst en factuur anders moet want ik wil een paklijst en factuur kunnen maken op basis van de producten die ik op voorraad heb, zodat ik een deel-zending kan doen met bijbehorende paklijst en factuur.

Zodoende probeer ik uit te vinden wat een logische manier is om dat voor elkaar te krijgen, als je wilt kan ik wel een versie posten met rapport orderbevestiging, maar dat is m.i. het probleem niet zozeer. Ik zoek even een duw in de goede richting m.b.t. traceerbaarheid van producten.

*Ohja, F11 doet wonderen voor het openen van e.e.a.*
 
Laatst bewerkt:
Ik had de tabellen en queries al gevonden; de db was overigens niet zomaar te open, omdat je opstart icoontje op jouw schijf staat, en niet bij mij... ik open een db standaard al met de <Shift> key, want je weet nooit wat een TS al zoal uitschakelt in een deebeetje ;)
Neemt niet weg dat ik nog steeds niet zie hoe je een bestelling op wilt maken.
 
Ah, ok, weer wat geleerd, misschien is dat icoon niet zo handig voor op een andere pc.
Nadere uitleg.
De gedachte is dat je main form de basis is om alle invoer te realiseren, wat standaard een offerte oplevert. als de klant akkoord is zet ik de combo-status op geaccepteerd, wat de trigger oplevert om referentienummer te kopieren naar tabelOrders, zodat er een nieuw ordernummer wordt aangemaakt, dat op zijn beurt weer verwijst naar het referentienummer, alwaar via het referentienummer weer te herleiden is wat er is besteld en hoeveel naar welke klant e.d.

Op deze manier heb ik dus altijd een offerte, wat ik opwaardeer dmv status naar een order.

Alleen kom ik dan weer terug op vorig punt, hoe kan ik een (in bijv een ander form voor het aanmaken van een paklijst) kijken naar wat besteld is, en op basis hiervan mijn voorraad bekijken om te zien wat ik kan verzenden, en wat ik nog moet verzenden?
en voor elke zending een afzonderlijke factuur voor de verzonden producten, wat dan wel weer gekoppeld moet zijn aan het referentienummer.
 
ik ben nu zover dat ik een form heb waarmee ik via het referentienummer van de order opzoek wat de klant heeft besteld (subform in datasheet immers meer producten kunnen besteld woren)en tevens een (deel)paklijst kan maken voor betreffende order op basis van mijn voorraadtabel.
voorraad staat dus los van assortiment in dit geval
Nu zou ik graag het 2e subform (datasheet view) waarmee ik de te verzenden producten uit voorraad selecteer, zo maken dat er reeds een selectie is gemaakt op basis van de bestelde producten die voorradig zijn, waarbij ik dan nog kan kiezen welke serienummer(s) die op voorraad zijn, ik wens te verzenden.

Hoe kun je besteld vergelijken met voorraad en dit reeds op form om paklijst te maken tonen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan