• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.
Plotinus,
Het is lang geleden en je hebt inmiddels voor een andere benadering gekozen, maar omdat ik, toen je dat meldde, al veel tijd gespendeerd had aan de oplossing die je eerst wilde, heb ik in de vakantie mijn berekening toch nog afgemaakt. Dit om je te laten zien dat het soort oplossing dat je eerst wilde, wel mogelijk is. (Maar tussen haakjes: een dergelijke berekening schrijf je niet op een achtermiddag hoor).
Hierboven (zie mijn bericht van 11-07-11) stelde ik een vraag, die niet meer beantwoord werd, maar ik ben ervan uitgegaan dat de veronderstelling waarvoor ik vroeg "Is dat juist? ", inderdaad juist is. Ikzelf ben van mening dat er in dat geval - wat de geluidsoverschrijding betreft - steeds een té rooskleurige voorstelling van zaken gegeven wordt, maar omdat ik in de branche niet thuis ben, kan ik daar beter niet verder op ingaan.
Louter om de werking van de berekening te kunnen controleren, zijn in de bijlage in blad1 een aantal meetgegevens aangepast. Wil je andere meetgegevens controleren, dan moet je die in Blad1 in de kolommen R-BA plaatsen, waarbij rij 1 (R1:BA1) de kolomkoppen moet bevatten. De startdatums en -tijden moeten in hetzelfde blad in kolom P staan.
Je wilde per dag de afwijking in volgorde van grootte vd afwijkingen. Vooral dat laatste (niet de afwijkingen, maar de afwijkingen in volgorde van grootte) verlengt de duur van de berekening zeer. Bij meerdere rijen met gegevens, zal de tijd uiteraard eveneredig langer zijn. In blad 2 is de uitschieter gekleurd; om in plaats daarvan het bijbehorende geluisniveau te kleuren, dat is eenvoudig aan te passen.
Klik in Blad2 in A1 op "Bereken" en heb even geduld; bekijk na afloop ook blad1.
 
Dag zapatr,

Ik ben zeer aangenaam verrast met deze reactie. Ik ga proberen (zit in de voorbereiding van een verhuizing) er binnenkort eens heel serieus naar te kijken. Ongetwijfeld ga ik er nog veel van leren. Weet alvast wel dat ik ondertussen heel veel verder ben (met veel hulp van thoralf) dan ten tijde van de vraag. Inmiddels heb ik er ook al een paar projecten mee geanalyseerd met inderdaad flinke rekentijden door het gebruik van matrixformules. Ondertussen ben ik de mogelijkheden van fft (Analysepakket van Excel) aan het onderzoeken voor toepassing van fft (fast fourier transformaties); zeer interessant en nuttig bij geluid.

ge hoort van me,
gegroet,
mrt
 
Dag zapatr,

Ik heb naar jouw oplossing gekeken en ik moet zeggen dat het een heel bruikbare benadering is voor de oplossing van het probleem: er kwam uit wat ik beoogde. Heel leuk om te zien dat na wat rekenen ineens een bijna lege pagina correct gevuld wordt.
Ik heb ook naar je VB-code gekeken. Dat oogt nogal ontoegankelijk/hermetisch en daarmee moeilijk. Ik werkte altijd met een structuur zodat je bijvoorbeeld altijd loops (For ... Next) goed kunt volgen. Nu heb ik nog niet na kunnen gaan hoe je het precies hebt aangepakt, maar daar duik ik nog wel eens in - interesseert me zeker.
Het grote voordeel van jouw oplossing is de beperkte code op één plek die gemakkelijk aangepast kan worden indien nodig/gewenst. Ook de omvang de spreadsheet blijft hierdoor beperkt - zeer welkom. Het zwakke punt is echter de rekentijd. Ik heb het aantal record verhoogd tot boven de 2000 (realistisch) en toen werd de rekentijd wel heellang op mijn moderne computertje.
Ik heb (met stevige hulp) het zonder VB opgelost door alle regels te evalueren en de resultaten te indexeren. Vervolgens wordt op een volledig opgemaakte pagina de info opgehaald uitgaande van de grootste uitschieter. Voordeel is transparantie en overzichtelijke rekentijden. Nadeel is echter complexe formules met allerlei voorwaarden in alle cellen op het resultatenblad en daarmee flinke omvangtoename spreadsheet.

Als je geïnteresseerd ben, stuur ik je wel mijn oplossing toe, maar dat kan niet meer op deze site (te omvangrijk).
Ik ben van plan jouw code is helemaal te analyseren, al was het maar om er van te leren; voor het gebruiksvriendelijk maken van mijn project heb ik nog wel wat VB nodig en dat is, zoals eerder gezegd, flink weggezakt bij mij.

Heel hartelijk dank zover!

gegroet,
mrt
 
Dat de rekentijd zo lang is, komt omdat je de resultaten per dag op grootte gerangschikt wilde hebben. Daarvoor moet het blad met gegevens vele malen opnieuw doorlopen worden. Ik had eerst een oplossing waarbij de resultaten niet gesorteerd waren (heb ik niet bewaard) en daarin verliep de berekening vele malen sneller.
In tegenstelling tot wat je denkt, zit de code heel gestructureerd in elkaar. Dat zul je merken als je ze bestudeert.
Zoals ik al erder schreef: ik vind de wijze van het berekenen van die afwijkingen nogal arbitrair, maar ik ken niks van de branche waarin ze worden toegepast.
 
Laatst bewerkt:
Zoals gezegd ga ik de code nog eens goed bestuderen. Op het eerste gezicht kwam het nogal niet toegankelijk over. Dat zegt minstens zoveel over mijn kennis op dat vlak als de complexiteit in programmeren die jij hebt bereikt - dat is en was als compliment bedoeld. Ik ga er zeker nog van leren.
Wat betreft de snelheid: ik heb inderdaad resultaten per dag (of per in te stellen tijdvenster nodig) helaas. Ik heb dus ook niet stilgezeten. Maar ik grijp alles aan om het programma verder te perfectioneren en jouw bijdrage(n) zullen zeker ook een plek daarin krijgen.

Nogmaals hartelijk dank!

gegroet,
mrt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan