• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

druijtshap

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2019
Berichten
30
Op de werkbladen “week 12” + “week 13” + “week 14” staan regels met opvulkleuren.
Is het mogelijk om per kleur een som te krijgen op werkblad “Totaal” ?
Of
Op de werkbladen “week 12” + “week 13” + “week 14” staan regels met opvulkleuren daarachter staan N of niets. Kolom “P” geeft het land aan.
Is het mogelijk waar in kolom P “BE” staat en in kolom Q “N” staat om deze dan een opvulkleur (groen) te geven met voorwaardelijke opmaak en waar in kolom P “NL” staat en in kolom Q “N” staat om deze dan een opvulkleur (rood) te geven met voorwaardelijke opmaak?
En dat dan de totalen ook in het werkblad “Totaal” verwerkt worden. Dus met bijv. “som.als”.
Dus in kolom B (werkblad “totaal”) de totalen van alle met “NL” in kolom P (werkblad “week”), in kolom C (werkblad “totaal”) de totale van alles wat in kolom P (werkblad “week”) “NL” staat en in kolom Q (werkblad “week”) “N” staat.

Dank voor jullie hulp.
 

Bijlagen

  • Test PCI BE.xlsx
    264,4 KB · Weergaven: 12
Op de werkbladen “week 12” + “week 13” + “week 14” staan regels met opvulkleuren.
Is het mogelijk om per kleur een som te krijgen op werkblad “Totaal” ?
Of
Op de werkbladen “week 12” + “week 13” + “week 14” staan regels met opvulkleuren daarachter staan N of niets. Kolom “P” geeft het land aan.
Is het mogelijk waar in kolom P “BE” staat en in kolom Q “N” staat om deze dan een opvulkleur (groen) te geven met voorwaardelijke opmaak en waar in kolom P “NL” staat en in kolom Q “N” staat om deze dan een opvulkleur (rood) te geven met voorwaardelijke opmaak?
En dat dan de totalen ook in het werkblad “Totaal” verwerkt worden. Dus met bijv. “som.als”.
Dus in kolom B (werkblad “totaal”) de totalen van alle met “NL” in kolom P (werkblad “week”), in kolom C (werkblad “totaal”) de totale van alles wat in kolom P (werkblad “week”) “NL” staat en in kolom Q (werkblad “week”) “N” staat.

Dank voor jullie hulp.

nu met juiste bestand
 

Bijlagen

  • Test PCI BE.xlsx
    37,1 KB · Weergaven: 15
Ik zou dit eerder in een draaitabel verwerken. Als je zorgt dat er een (hulp)kolom is die aangeeft wanneer je een kleur zou hebben, dan neem je die gewoon op in de draaitabel.

Xharx
 
Laatst bewerkt:
hier de opmaak:

voor het optellen gebruik je sommen.als
 

Bijlagen

  • Test PCI BE sp.xlsx
    37,3 KB · Weergaven: 12
Integreer werkbladen met soortgelijke gegevens en struktuur in 1 werkblad.
Als je Excel als Database wil gebruiken houd je dan ook aan database-regels: de database bevat alle gegevens.
 
1 tabel is 1000x makkelijker inderdaad, gewoon elke week nieuwe data eronder plakken en dan met formules of draaitabel inzichtelijk maken wat je wilt zien.

Met een draaitabel kan je dan ook moeiteloos alle leveringen per locatie zien als je dat zou willen.


Ik heb week 13 en 14 onder elkaar geplakt en op het eind 2 kolommen toegevoegd weeknummer en code. en ik heb van alle datarijen een exceltabel gemaakt, daardoor hoef je nooit meer formules aan te passen als je opeens meer dan 300 regels hebt (zoals in jou formules).
In de kolom code staat "niet geruild" als er een N op een regel staat, "retour" als menge kolom negatief is en "uitgifte" als geen van beide het geval is.
weet niet of uitgifte de juiste term is. maar even als voorbeeld.

vervolgens heb ik zowel een draaitabel gemaakt met totaal tellingen en 1 waar je per klantnaam kan zien wat in welke week is geleverd. een andere klant bekijken is een kwestie van de filter aanpassen.

Ik denk dat je hier wel op verder kunt borduren.
 

Bijlagen

  • Test PCI BE 1tabel.xlsx
    60,8 KB · Weergaven: 10
@Roel

Een mooie illustratie hoe je goed opgebouwde gegevens door overbodige splitsing ontoegankelijk kunt maken en door integratie optimaal geschikt voor analyses met in Excel aanwezige hulpmiddelen (tabel, draaitabel, grafiek, filter, sortering,etc).
Ik heb aan jouw bestand de oorspronkelijk gespliste tabbladen van week 13 en 14 toegevoegd ter illustratie hoe het niet moet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan