• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over gegevensvalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

henrietteRdam

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2023
Berichten
6
Beste forumleden, ik heb een vraag over gegevensvalidatie in Excel.

De hoofdvraag is de volgende:
Ik heb gegevensvalidatie gebruikt bij de keuzelijst van de krant. Als ik het document open in sharepoint dan begin ik met typen en worden de keuzes aangepast aan de getikte test (zie schermafbeelding gekopieerd op bijlage) en als ik het bestand los heb, zoals nu dan werkt dat niet. Ik dacht dat het aan mijn Mac kon liggen, maar op het werk met Windows werkt het ook niet. Ook uitsluitend als ik het open in sharepoint. Ligt dit aan mij of kan dat niet anders?


Mocht ik nog een vraag mogen stellen in 1 bericht dan is dat het volgende:
Ik zou graag als ik een krant kies direct het bedrag in de kolom I11 het bedrag uit kolom b, naast de gekozen krant komt te staan. Ik begreep dat het met verticaal zoeken kan, maar mijn probeersels zijn mislukt.
De vraag is niet speciaal voor deze ene simpele berekening, maar werk met veel meer lijsten, zoals b.v. adressenlijsten, postcodes etc. waar ik het graag voor zou willen gebruiken.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en wacht af of ik antwoord krijg op mijn vraag. Alvast bedankt.

Henriëtte
 

Bijlagen

  • voorbeeld vraag.xlsx
    46,7 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Hallo Henriëtte,
Je kunt ook even jouw versie va Excel vermelden.
Sharepoint gebruik ik niet maar het vraagstuk over het zoeken heb ik zo opgelost door van jouw gegevens een tabel te maken,"tblKranten", kun je de lijst altijd aanvullen.

Groetjes Johan
 

Bijlagen

  • Kranten uit Rotterdam.xlsx
    47,6 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Hallo Johan,

Geweldig, bedankt voor je hulp. Ik zat er al een tijdje op te kauwen en het lukte steeds niet :confused:


Ik heb versie 16.72 (23040900) bij abonnement Microsoft 365.
 
Ik gebruik nog Excel 2019, met 365 zou je ook nog xzoeken kunnen gebruiken.
Ik heb er ook nog een naam ingezet bij naam gebruiken die zou je ook kunnen toepassen in verticaal zoeken.

Groetje Johan
 
Thanx Johan, had jij er een bijlage bij gedaan? Die zie ik niet staan. Of ik snap niet wat je bedoelt.
 
Ik heb er ééntje gemaakt met verschillende soorten zoeken
Kijk maar even welke het beste werkt.

Groet
Johan
 

Bijlagen

  • Kranten uit Rotterdam.xlsx
    48,3 KB · Weergaven: 17
  • Kranten uit Rotterdam.xlsx
    51 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Wat een leuke zoekoptie is x.zoeken, ik heb veel van je geleerd.

Nogmaals heel veel dank.

Fijn weekend verder.
 
Graag gedaan Henriëtte.
De functie x.zoeken heeft nog meer mogelijkheden.

Als de vraag is opgelost, zou je dit graag bovenin willen bevestigen, er staan zoveel opgeloste vragen die als niet opgelost zijn.

Veel plezier ermee en ook verder een goed weekend.

Johan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan