Vraag over PC en monitorcombi, FPS, Hz, etc.

Witsenburg

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2006
Berichten
134
Goedemorgen,

(Ik heb deze in dit forum gezet, omdat het over de monitor gaat. Als het ergens anders beter staat hoor ik het graag.)

Mijn zoon heeft sinds kort een baantje en dus geld, als eerste heeft hij een tweedehands gaming PC gekocht. Het is een Acer Aspire GX-281 (AMD Ryzen 5, Nvidia GeForce GTX 1050 Ti en 8 GB RAM, en dat zit er volgens Windows ook in). Hij had een oude TV als monitor, gisteren heeft hij van marktplaats een andere monitor gekocht. Dat is een IIyama Prolite GB2773HS, modelnummer PL2773H. De reden dat ik uitgebreid de specs vermeld is dat ik er de ballen verstand van heb en zoveel mogelijk info wil geven.

Helaas is mijn zoon zwaar teleurgesteld. Fortnite geeft rechtsboven in beeld aan hoeveel FPS er gegenereerd wordt, dat is rond de 80 afhankelijk van hoe druk de PC is. De vorige monitor was 'te traag', 60 Hz, deze nieuwe heeft volgens de specs een refresh rate van 144 Hz. Als mijn zoon via de knopjes rechtsonder op de monitor vraagt om de actuele prestaties, staat de refresh rate vast op 67,5 Hz. En niet 144, of zoveel-en-tachtig.
Op de Playstation 4 die we ook hebben is dat ook zo. Fortnite roept een leuke FPS, de monitor vindt dat hij op 67,5 Hz moet draaien.
Beide tests zijn gedaan na volledig nieuw opstarten van alle apparaten en met een HDMI kabel direct van bron naar monitor.

Graag wil ik weten wat er aan de hand is. Waarom draait de monitor naar eigen zeggen niet op 144 Hz, wat heeft dat met de frame rate te maken, etc. Ik weet er gewoon te weinig van.

Alvast bedankt,

Hugo
 
De frequentie limiteert inderdaad de FPS. Het probleem zou kunnen zitten in de kwaliteit van de kabel die gebruikt wordt om het beeldscherm aan te sluiten. Een goedkope kabel beïnvloedt de freq en FPS negatief.
Maar wat ook kan is dat in sommige gevallen stelt, bij een nieuw scherm, de videokaartdriver zich in op de standaard freq van 66 HZ. Dat moet dan door u zelf op een ander/hogere freq gezet worden. Dus niet met de knoppen aan het beeldscherm, maar in de setup van de Nvidia driver.
 
Die 2 hebben niets met elkaar te maken, FPS wordt bepaald door het gebruikte systeem, met name de grafische kaart, die bepaald ook de frequentie van de monitor, kijk in de gui ervan.
 
De GeForce GTX 1050 Ti heeft een max Ghz van 1,316GHz dus daar zit het probleem niet.
En die twee hebben wel degelijk iets met elkaar te maken.
In eerste instantie wilde ik dat ook als reactie geven, dat ze niets met elkaar te maken hebben, maar voor alle zekerheid googelde ik dat toch maar even en dan wordt het duidelijk wat de relatie tussen Ghz en FPS is. Even googelen kan nooit kwaad :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan