Vraag voor Linux-Gebruikers.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Computer12

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2013
Berichten
155
Hallo, ik heb een Windows XP PC. Ik had gehoord dat WinXP zal stoppen met ondersteuning. Mn oom kwam met Linux. Ik zei ik kijk nog wel. Maar nu kijk ik naar reviews en ik vind Ubuntu geweldig hoe het eruit zag.


Voordelen van Ubuntu:
- Het is GRATIS!
- 1 klik installeren.
- Sneller dan Windows.
- Geen Malware
- Office voorgeinstalleerd.


Nadelen van Ubuntu:
- Even wennen.




Nadelen van Windows:
- Het is NIET gratis
- Malware.
- Office = Betalen.


Voordelen van Windows:
- Programmeren.



Zal ik me oom Ubuntu erop laten zetten?
Wat is jullie mening?

Specs:
Model: Dell Optiplex 755.
CPU & RAM: 2.33 & 2 GB RAM
OS: Windows XP Professional SP3.

Zou het kunnen?
 
Het zal makkelijk kunnen draaien. Tuurlijk is Ubuntu even wennen, want vergeet niet dat het een compleet ander systeem is dan Windows. Vergis je trouwens niet, er zijn ook virussen voor Ubuntu (Unix in het algemeen), alleen "iets" minder omdat Unix doorgaans minder gebruikt word dan Windows, Mac OS, enz.

Voor Office kan je ook Open Office gebruiken, een gratis variant die veel op MS Office lijkt.
 
Ik heb ook ubuntu erop gehad.

Dit is mijn mening:

Als je een server/website hoster bent is dit geweldig. en je moet ook best wel goed opweg kunnen met CMD dingen, gewone applicaties installeren op ubuntu is naar mijn mening ***** met een hoofdletter K. Tenminste als je heel erg gewend bent aan windows. Met windows heb je die .exe bestanden waarmee je simpelzat zo een nieuw programma hebt geinstalleerd. Met ubuntu moet je een soort Zip of Rar bestand downloaden, een CMD achtig venster openen en hier een aantal commands invoeren. Ubuntu heeft wel een leuke appstore en ziet er ook leuk uit. Maar de appstore heeft niet ongelofelijk veel dingen, als je een gamer bent dan raad ik je ubuntu af. Ikzelf ben wel een gamer en je kunt amper gamen hierop, steam is er wel maar op steam zijn bijna alle games voor windows.

Maar er zijn ook positieve kanten,
Zo is ubuntu inderdaad veel en veel sneller. Het uiterlijk is ook leuk en dat het gratis is natuurlijk. Windows heeft het microsoft gewoonte dat als je iets update dat er dan ook oude bestanden op blijven staan, waardoor je sneller een geheel nieuwe dure pc moet aanschaffen. Microsoft heeft trouwens veel meer van deze geld rollende (*****) trucjes en dingetjes waarmee je gewoon altijd blijft betalen. Ubuntu heeft dat niet, alles wat niet nodig meer is word verwijdert waardoor de pc gewoon nog snel kan runnen zonder problemen.

Toen ik ubuntu installeerde had ik nog steeds windows bewaart. Nu heb ik windows 8 gecrackt en erop gedaan wat eigenlijk een aardig grte fout was. Maar ik kan nu wel mijn programmas sneller installeren, jammergenoeg heeft ubuntu een soort probleem en kan ik het niet meer verwijderen van mijn computer. Ik weet niet of dit ook bij anderen gaat gebeuren als zij mischien windows ofzo terug willen maar goed.

Mijn conclussie:

Ubuntu is geweldig, snel en erg mooi. Maar je moet wel goed met commands kunnen omgaan als je bijvoorbeeld een programma wil installeren. Windows XP wordt later inderdaad niet meer beschermt dus ik weet niet of het slim is een CD met windows snel maken voordat je overgaat naar ubuntu.

Als je hier iets aan hebt, is dat gelukkig want ik weet niet precies wat nou echt het beste is.

En met 1 klik installeren bedoelen ze trouwens het besturings systeem. Niet de programmas. Java is bijvoorbeeld aardig lastig te installeren, vond ik tenminste. Zonder youtube met tutorials zou mij dat echt niet gelukt zijn.

Maar omdat windows xp niet meer beschermt word zeg ik: Probeer het, en als je het toch niet bevalt kun je altijd nog naar windows 7 of 8 gaan. Vista niet want dat is gewoon pure ******...
 
Linux is een prima alternatief voor windows. Mits je geen hardcore gamer bent.

Commandline is niet eng. Het ziet er alleen niet gelikt uit. Het is wel tig keer sneller dan gui spul.
Commando's kan je op internet vinden. Het barst van de fora op internet, en hier voor hulp als je het niet meer weet.

Het zal best wennen zijn, maar je computer gaat met linux wel 10 jaar langer mee. (Ik heb een oude PIII op linux mint draaien.)

Probeer Ubuntu een tijdje, en ben niet bang voor commandline spul.
 
@mavaros, klopt, gamen met Ubuntu is écht niet fijn! Ik heb met Ubuntu 20 FPS, en met Windows 8 55 FPS op een computer uit december 2010.

@Computer12, ik zou ook echt gewoon voor Ubuntu gaan, en bij de nieuwere versies heb je ook veel minder problemen dan KyranOostra vermeld.
En Windows-software is er ook op de draaien, namelijk met Wine, wat gewoon gratis is te downloaden uit het Ubuntu Softwarecentrum.
Je kunt dus ook goed, - ik zeg zelfs beter - ,programmeren met Ubuntu dan met Windows.
En met Ubuntu heb je ook Libre Office, de 'opvolger' (maar OpenOffice wordt ook nog ondersteund) van OpenOffice. Wat beide gratis is.

Groetjes, WDHBGS
 
Hoi,

Hoewel eerdere reacties het tegendeel beweren is het op Ubuntu helemaal niet moeilijk om software te installeren. Meestal kan je het gewoon uit het software center halen. (je zoekt op de naam van het programma en klikt op installeren).
Als iets niet in Ubuntu software center zit kan je gewoon googlen hoe het wel moet geinstalleerd worden. Vaak kan je een ppa toevoegen (een regeltje dat je kopieert en plakt) en dan staat het wel in het software center.

Mijn ouders (55 en 46 jaar oud) gebruiken al jaren Ubuntu en Fedora zonder ooit iets te klagen te hebben. 1 keer hadden ze een groot probleem maar dat heeft een herinstallatie opgelost in 10 minuten (ze hebben snellere hardware dan de jouwe).

Voor de rest kan je alles vragen in een uitstekende Ubuntu community.
Als je ook nog Engels kan vind je zo goed als alles.

Je hebt in ubuntu (en Linux in het algemeen) ook nog verschillende smaken. De standaard grafische omgeving heet Unity. Als je je computer nog sneller (maar met minder toeters en bellen) wil laten werken kan je ook eens kijken naar Xfce en LXDE. Deze zijn te vinden door te zoeken op Lubuntu en Xubuntu.

Kan je zo kiezen welke jij de leukste vind.
En als je wat wilt wennen kan je altijd de live cd even in je pc stoppen en dan kijken hoe het allemaal werkt. Dit veranderd niets aan je pc totdat je begint met installeren.
Let op: De live cd werkt heel wat trager dan Ubuntu na installatie. Dit is omdat deze volledig in je ram geheugen draait.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan