• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vrije tekst in cellen zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

johanrr

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2010
Berichten
33
Hallo Excel lezers,

ik heb een vraag waar ik niet uit kom. Ik heb een excel bestand met een berekening van een offerte, waarbij ik onder deze offerte graag "vrije velden"wil invoeren. Omdat er al meerdere macros in staan, wil ik dit ook aan een macro koppelen. De kolommen zijn eigenlijk allemaal verschillend. Kan ik in VBA een macro maken waarbij ik een plaats kan bepalen waar de vrije regels komen (bv rij 250) en dat deze met tekst te vullen is tot de breedte van bv kolom G, en dan aanpast aan het aantal regels dat ik typ. (dus als er maar 2 regels staan, alleen deze 2 worden weergegeven en niet 8 blanco).

Voorbeeld het bestand, wat gecopieerd is zonder celverwijzigen en er daarom niet strak uitziet, en alleen voor een idee wordt meegestuurd.

Groet
Johan Bekijk bijlage invoeren vrije tekst.xlsx
 
Is het een optie om alles in 1 cel te zetten i.p.v. op verschillende regels?
Als je de celeigenschappen op 'automatisch terugloop' zet wordt de hoogte aangepast aan de celinhoud?
 
vrije tekst

Beste Willem,

dat is een optie, ik ben nog verder gaan zoeken n.a.v. jouw bericht en kwam toen bij de tekst samenvoegen cedntreren -> rijen samenvoegen. Nadeel is dan als je op enter drukt om naar een volgende regel te gaan, je ook echt naar de volgende rij gaat.

Ik weet niet of er nog een strakkere manier (om in VBA te zetten) is zodat ik de rest kan beveiligen dat daar niet aangekomen kan worden.

Groet Johan
 
Nadeel is dan als je op enter drukt om naar een volgende regel te gaan, je ook echt naar de volgende rij gaat.

Met ALT ENTER ga je naar de volgende regel in dezelfde cel
 
vrije tekst

Hallo Willem,

ja dat werkt inderdaad, bedankt.

Nog een vraag, in rij 1 staat een logo dat ik automatisch groter wil maken, en wil ik de rijhoogte wijzigen.

Code:
Sub logohoogte()
With Worksheets("Berekeningsprotocol").Rows("1")
    .RowHeight = .RowHeight * 5
End With
Maar ik krijg de melding "kan de programmacode niet uitvoeren". Wat doe ik fout?

gr.
Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat doe ik fout

hallo Forumleden,

Weet er iemand nog een oplossing?

groet
Johan
 
Bij mij werkt die code wel in een leeg blad.

Misschien handig als je een voorbeeldbestand bijvoegd waar het misgaat.

Mvg,
René
 
logo en regelafstand

Hallo Rene,

ik ben nog verder aan het zoeken, en ik krijg het nu toch aan de praat.

Ik heb dit echter anders opgelost. Zie Macro:
Code:
Sub vergrotenlogo()
Rows("1:1").RowHeight = 90
Sheets("Berekeningsprotocol").Select
Sheets("Berekeningsprotocol").Range("a1").ClearContents
Range("a1").Select
ActiveSheet.Pictures.Insert("C:\Users\Johan en Nicole\Documents\Mijn ontvangen bestanden\test.bmp").Select

dit heb ik gedaan omdat in regel 1 het logo staat ingevoerd als jpg bestand. Ik wil dit vergroten, en de regel krijg ik nu dus al verhoogd. het logo blijft echter klein, en kan ik ook niet selecteren omdat deze niet in een cel staat? En als ik het oude logo weghaal en er een nieuw neerzit via bovenstaande dan zij hij dit logo niet mooi linksboven in de hoek, maar ergens in het midden en rechts langs cel 1. Wat doe ik fout?Bekijk bijlage test.xls
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Probeer deze code eens te integreren in jouw code.

Code:
With ActiveSheet.Pictures
.Height = 90
.Top = [A1].Top
.Left = [A1].Left
End With
 
opgelost logo vergroten

Beste Harry,

Bedankt, heb ik me rot naar gezocht. Het werkt gewoon.

Gr.
Johan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan