• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waar beginnen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

johndries

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2020
Berichten
5
Hi,

Ik wil graag een sheet maken waarin ik uit 3 (of meer) leveranciers de beste keus kan weergeven op basis van de functionaliteiten die ze leveren.
De functionaliteit van het product van de leverancier staat in Excel. Ik zou dan zelf willen aanvinken naar welke functionaliteit ik opzoek ben. Vervolgens wil ik ook extra waarde toekennen aan een maximaal aantal functionaliteiten zodat deze waarder meegenomen worden in de weging. In de bijgevoegde Excel heb ik dit weergegeven.

Ik heb een basiskennis van Excel, maar bij deze casus heb ik eerlijk gezegd geen idee waar ik moet beginnen. Het lijkt mij logisch om een waarde toe te kennen aan elke functionaliteit. Bv. '1'. Bij de functionaliteiten die extra mee moeten wegen zou ik bv de waarde '2' of '3' willen hanteren. Onder aan de streep moeten dezen waarden opgeteld worden waardoor de partij die het best aansluit naar boven komt.

Wie kan mij helpen een begin te maken?
 

Bijlagen

  • vergelijk.xlsx
    9,1 KB · Weergaven: 27
Stellen die kruisjes in het echt cijfers voor?
 
De kruisjes zou je kunnen zien als cijfers inderdaad.
Visueel gezien zouden cijfers niet logisch zijn om aan te duiden dat een product/leverancier over bepaalde functionaliteiten beschikt, maar wellicht dat dat op de een of andere manier ook wel weg te werken is :)
 
Zoiets misschien?
 

Bijlagen

  • vergelijk.xlsx
    11,1 KB · Weergaven: 31
Nog wel even 1 vraag; zijn de cijfers achter de functionaliteit volstrekt willekeurig of zit hier een gedachte achter?
 
Die heb ik even bedacht ter illustratie. Geef jij ze zelf ook een cijfer of kijk je alleen of de leverancier de functionaliteit heeft?
 
Als je met kruisjes werkt kun je de formule in G15 even aanpassen naar:

Code:
=SOMPRODUCT(($J$8:$J$14<>"")*(G8:G14<>"")*($E$8:$E$14))

Doortrekken naar rechts
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan