• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde uit veranderende maand opvragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

krooked rider

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2006
Berichten
75
Beste Helpmijer,

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om automatisch een waarde uit een bepaalde maand op te vragen. Het moet telkens over de voorgaande maand gaan. Nu probeerde ik dit te tackelen door via een formule altijd de voorgaande maand weer te geven. Een h.lookup verwijzing leek me op zijn plaats, maar dat werkte niet :confused: met een index verwijzing kwam ik er ook niet uit, andere pogingen mochten ook niet baten. Het leek me vrij eenvoudig, maar ik krijg het niet voor elkaar en kon ook het antwoord niet in andere vragen op het forum vinden.

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Bijgaand een versimpeld voorbeeldbestand met de uitdaging erin.

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

PS: mijn vraag lijkt inderdaad op, maar is anders dan wordt besproken in de vraag van Spiessse.
 
Bedankt voor het snelle reageren en het antwoord! Ik heb in mijn voorbeeld alleen een klein verschil gemaakt tov de echte sheet zie ik net. Daardoor werkt de formule niet helemaal meer, sorry!

In het voorbeeld stonden de data als tekst weergegeven, maar in de echte sheet zijn de cellen als datum ingesteld. Als de datum als 'tekst' blijft weergegeven dan wordt alleen de eerste waarde passend bij die maand weergegeven. De data reeks loopt echter over ongeveer drie jaar, waardoor na twee jaar de sheet verkeerde getallen gaat weergeven.

Ik heb op een weinig charmante wijze en onsuccesvol geprobeerd de data naar tekst te converteren. Wat zou een werkende methode zijn, die over een data reeks van meerdere jaren heen functioneert?

(hoe kan ik een bijlage in een reactie zetten, eerst lukte me dat wel) edit:

Bekijk bijlage Voorbeeld v02.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Via geavanceerd en dan op de paperclip klikken. Zo heb je het de eerste keer ook gedaan.
 
Deze matrixformule zou u toch uit uw lijden moeten verlossen: :)
Code:
=INDEX(C2:U2;VERGELIJKEN(TEKST(A3;"mmm/jj");TEKST(C1:U1;"mmm/jj");0))


Ctrl-Shft-Enter
 
Die matrix formule heeft me inderdaad uit mijn lijden verlost! Heel erg bedankt, deze formule gaat me enorm helpen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan