• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost datumkiezer laten weergeven wanneer een cel wordt geactiveerd

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Petesch2

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2023
Berichten
21
Goedemorgen,

Ik heb ooit eens een excel-document gezien waarbij er een mogelijkheid was om een datumkiezer weer te geven wanneer een cel werd geactiveerd door er een cijfer in te voegen. Nadien kon je gewoon een datum aanklikken en werd deze weergegeven in de cel.
Helaas vind ik dit document niet meer terug en op internet vind ik ook niet direct een antwoord op mijn vraag.

Weet iemand hoe dit zou kunnen ingesteld worden in een Excel-document? Ik werk met office 365.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Mvg

Peter
 
Kijk eens of dit je verder kan helpen.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
 
Akitveer de datumkeuze met dubbelklik in een cel.
 

Bijlagen

  • __datumkeuze.xlsb
    21,8 KB · Weergaven: 12
@peter59 bedankt voor de tip! Maar ik gebruik liever geen add-in wanneer dat mogelijk is.

@snb Is er ook een mogelijkheid dat dit enkel werkt in een bepaald bereik?
 
Waarom geen add-in?
Dan werkt het voor ieder nieuw en bestaand document.

Over je vraag, het gewenste bereik kan je opgeven in de Sub achter het werkblad.
Bijvoorbeeld:
Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If Not Intersect(Target, Range("A1:A10")) Is Nothing Then
        Kalender.Show
        Cancel = True
    End If
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Ik wil vermijden om met add-in te werken omdat ik in een werkomgeving werk waarbij we dit zelf niet kunnen installeren ;) Daarom zoek ik een andere oplossing. Voorlopig is het ook voor 1 document waarbij ik dit nu zou kunnen gebruiken waardoor het op dit moment ook niet noodzakelijk is dit in elk document te hebben.

De VBA-code werkt goed! Ik zou nog 1 bijkomende vraag hebben. Is er een mogelijkheid, dat wanneer je dan op een datum dubbelklikt, de kalender ook automatisch sluit?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Mvg

Peter
 
Dan kan.
Wijzig dan de Klassenmodule CL_00 in dit:
Code:
Public WithEvents v_label As MSForms.Label

Private Sub v_label_DblClick(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
   ActiveCell = v_label.Tag
   v_label.ForeColor = vbRed
   Kalender.Hide
End Sub
 
Zeker kan dat:
 

Bijlagen

  • __datumkeuze.xlsb
    25,7 KB · Weergaven: 9
Dank u wel voor jullie antwoord!
Ik kan hier zeker mee verder!

groeten

Peter
 
@

snb

Toppie, alleen is het ook mogelijk dat je ook snel de jaar kan aanpassen, dus als je nu dubbel klik meteen april 2024 ziet
maar als je daarop klikt dat je terug in de jaren kan gaan?
 
je gaat met de scrollbar steeds 1 maand vooruit of achteruit: tot 60 maanden vóór vandaag en 60 maanden na vandaag. Gaat dat niet snel genoeg ?
 
De scrollbar heeft geen dubbelklik-gebeurtenis.
Ik heb 2 labels toegevoegd; 1 jaar eerder en 1 jaar later.
 

Bijlagen

  • __datumkeuze.xlsb
    23,1 KB · Weergaven: 7
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
 
Terug
Bovenaan Onderaan