• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde zoeken afhankelijk van 2 andere waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Omario

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2013
Berichten
12
Hoi,

Ik heb een excel file met horizontaal kostenplaatsen codes (301 t/m 399) en verticaal grootboekrekeningen (10000 t/m 29999).
Onder elk kostenplaats (horizontaal) staat een bedrag toebehorend aan de grootboekrekening (verticaal). Zie sheet Data.

Nu wil ik in sheet 2 Report voor elke code, de bijbehorende bedragen zoeken op elk grootboek-rekening door een formule.
Met de V-lookupformule moet ik iedere keer de kolom bepalen in de formule, omdat het veel codes zijn, is dit tijdrovend.
Ik zou graag een formulie willen waarbij Excel de codes (horizontaal) en grootboekrekeningen (verticaal) vergelijkt en de waarde uit de juiste kolom automatisch zoekt en vindt.
Ik heb dit geprobeerd met INDEX en MATCH formule, maar loop steeds vast.
Ik heb het bestandje bijgesloten.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Alvast hartelijk dank.

Omario.
 

Bijlagen

  • Data report.xlsx
    35,7 KB · Weergaven: 21
ik hoop dat dit is wat je bedoeld
 

Bijlagen

  • Data%20report(jp).xls
    87 KB · Weergaven: 28
Plaats deze in B2 op tabblad Report.
Deze kan je naar rechts en beneden verslepen;
Code:
=SOMPRODUCT((Data!$A$2:$A$236=Report!$A2)*(Data!$C$1:$CI$1=Report!B$1)*(Data!$C$2:$CI$236))
En wil je zonder nullen plaats dan deze;
Code:
=ALS(SOMPRODUCT((Data!$A$2:$A$236=Report!$A2)*(Data!$C$1:$CI$1=Report!B$1)*(Data!$C$2:$CI$236))=0;"";SOMPRODUCT((Data!$A$2:$A$236=Report!$A2)*(Data!$C$1:$CI$1=Report!B$1)*(Data!$C$2:$CI$236)))
 
Laatst bewerkt:
met 3 gedefinieerde namen en de gewone index-formule
nullen worden niet getoond omdat ik in de opties een vinkje weggehaald heb.

ik zie nu dat ik eigenlijk dezelfde formule geef als Jean-Paul, alleen de mijne is geen matrixformule en mijn adressen zijn relatief, dus je mag ze naar rechts en naar beneden doorkopieren.
 

Bijlagen

  • Data%20report(1).xlsx
    34 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Great job!!! Jullie hulp is erg gewaardeerd!. Ik kan vooruit.

Groet
Omario
 
Hoi Omario,

INDEX en MATCH is de juiste formule, het is niet nodig om er een matrix formule van te maken of andere formules toe te voegen.
Even basic gehouden zonder benoemde bereiken etz...

Op je sheet report in B2 plaatsen en doortrekken naar beneden.

NL:
Code:
=INDEX(Data!$C$2:$CI$236;VERGELIJKEN($A2;Data!$A$2:$A$236;0);VERGELIJKEN($B$1;Data!$C$1:$CI$1;0))

EN:
Code:
=INDEX(Data!$C$2:$CI$236;MATCH($A2;Data!$A$2:$A$236;0);MATCH($B$1;Data!$C$1:$CI$1;0))

Bron mijn favoriete youtube kanaal:
ExcelIsFun

En hier dan ook nog even het voorbeeld bestand

Bekijk bijlage Data report-solution.xlsx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan