• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden opzoeken in tabel op basis van meerdere variabelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pollekecrown

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2010
Berichten
71
Voor een calculatiesheet moet ik een waarde opzoeken op basis van meerdere variabele.

Variabele 1 is type - kan in de opzoektabel vaker voorkomen
Variabele 2 is soort - kan M of C zijn.
Variabele 3 is aantal - aantal is niet precies gelijk aan de waarde in te tabel. Pas als het aantal gelijk of groter is dan een waarde in de zoektabel dan moet een lagere prijs gehanteerd worden.

Ik heb een voorbeeld bijgevoegd.

Kan iemand mij helpen bij een werkende formule?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld bestand.xlsx
    10,2 KB · Weergaven: 42
Hoi Alex,

Werkt bij mij niet, krijg een foutmelding (#NAME?). Wat doe ik fout?
 
Laat maar. Mijn Excel is Engels, dus moest de formule aanpassen. Ga even kijken of hij zo werkt. Bedankt.
 
Had gehoopt dat je 'm nog niet gelezen had... formule voldeed nog niet had ik ontdekt.
 
Ik zie geen post van Alex.

Waarop reageer je dan ?
 
Had een oplossing met SOMMEN.ALS dacht ik, maar ontdekte dat deze de verkeerde resultaten opleverde. Dus post snel weer weggehaald, maar vragensteller was snel met reactie. vandaar.
 
Hoi Alex,

Formule heb ik werkend gekregen, maar wat ik zie is dat hij meerdere waarden optelt. Oftewel als ik een lager aantal opgeeft zorgt de ">="& B3 ervoor dat de formule alle waarden die hieraan voldoen optelt. De bedoeling is dat de formule één waarde teruggeeft.
 
zo iets ? als matrix formule (zie voorbeeld)
Code:
=VERSCHUIVING($N$2;MAX(ALS(($M$3:$M$29<=B3)*($L$3:$L$29=F$2)*($K$3:$K$29=$A3)<>0;RIJ($M$1:$M$27)));0)
 

Bijlagen

  • Voorbeeld bestand 2.xlsx
    11 KB · Weergaven: 35
Hallo Sylvester en Wher, bedankt voor jullie hulp. Beide formules werken. In dit geval ga ik voor de versie van Wher, omdat ik die zelf iets gemakkelijker kan lezen als ik er later nog eens naar moet kijken. Ook bedankt voor de iferror(), tot nu toe heb ik altijd if(iserror()...... gebruikt wat de formule vaak onoverzichtelijk maakt. Dus twee vliegen in één klap.

Fijne avond nog. Groet Paul
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan