• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden zoeken Database

Status
Niet open voor verdere reacties.

ralphnag

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2012
Berichten
66
Hallo ik heb een data base gemaakt waar in de waardes van een bestelling worden weg geschreven.

Voor elke bestelling worden 2 kolommen gebruikt.
1 bovenaan staat het nr van de bestelling. met daaronder de artikel nr.
2 bovenaan staat het nr van de bestelling gevolgd door een a, Hieronder staan de aantallen.

Nu wil ik de waardes terug halen in een ander werk blad door middel van het ingeven van het nummer.

de volgorde van de artikel nummers mag in het werkblad niet worden gewijzigd.
maar in de database kunnen de art. nr op een andere volgorde staan.

ik dacht vert.zoeken en dan met vergelijken de matrix opschuiven van kolom A:B naar het bijhorende bonnummer bijv. G:H
Maar dit is mij niet gelukt.

Heeft iemand een oplossing?

zie bijgevoegd voorbeeld
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    19,8 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
off topic. kan iemand mij vertellen waarom er in mijn vorige bericht het woord "hieronder" en "kunnen" veranderen in een link die je zodra je hem aanwijst veranderd in een reclame ding??? is dit iets van helpmij of doet mijn computer (virus) dat ????
En hoe kan ik dat veranderen?
 
Zie bijlage.
De layout van je tabblad "data" met alle gegevens in vele kolommen naast mekaar, lijkt me geen aanrader.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    20,8 KB · Weergaven: 47
Bedankt Wher voor je snelle hulp.

Ik heb wel nog 2 vragen aan jou of misschien iemand anders.

1 kun je me uitleggen hoe de formule werkt ik heb er even na gekeken maar ik begrijp het niet.
het werk dat zie ik dus ik geloof het maar HOE??????
vooral verschuiving, Index en Vergelijking zijn dingen die ik niet snap

2 je schreef dat vele kolomen naast elkaar je geen aanrader vind.
kun je me misschien uitleggen hoe het beter kan

ik heb op dit moment een dikke 2700 art. nr`s. en dat worden er steeds meer, daarom heb ik ze onder elkaar staan
en ik moet weten van alle gegevens het aantal en het art. nr.,
aangezien dat het art. nr. nooit in de zelfde regel staat.
in dit geval word de data zodra hij gebruikt is weer verwijderd dus de data word nooit erg veel.
maar ik kan me voorstellen dat je ook oneindig veel data wilt gaan opslaan hoe zou jij me dit aanraden?
 
Code:
=IFERROR(VLOOKUP(A2;[COLOR="#00FF00"]OFFSET[/COLOR]([COLOR="#ff0000"]INDEX(data!$F$2:$Z$9;;MATCH(gegevens!$B$1;data!$F$1:$Z$1;0))[/COLOR];[COLOR="#00FF00"]0;0;;2);[/COLOR]2;0);"")
Het rode(index) gedeelte geeft ons alle rijen (omdat we geen rijnummer specifieren met ";;") van een bepaalde kolom (kolomnummer bepaald door "MATCH(gegevens!$B$1;data!$F$1:$Z$1;0"
Het groene (offset/verschuiving) gedeelte zet dit bereik(1 enkel kolom) om in een bereik met 2 kolommen door de laatste parameter van offset (width/breedte) te bepalen op 2.
Om het samenspel tussen deze elementen te begrijpen is de meest aangewezen manier: gebruik de knop "evaluate formula" om de formule stap voor stap te doorlopen.
 
Bedankt voor de moeite die je hebt genomen om dit uit te leggen.

De formule doet het perfect txs
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan