• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waardes controleren in kolommen en dan veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

deheugden

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
1.087
ik heb een sheet waarin ik controleer of een bepaalde waarde in kolom D aanwezig is.Is die aanwezig, dan moet in kolom H een aktie gedaan worden. Afhankelijk van de waarde in kolom D, kan dat of het leegmaken van het veld zijn, of het vullen met een stuk tekst. Iemand een idee hoe dat het ebste te regelen? Nu is het handwerk en voor 2000 regels is dat toch te veel.

Bedankt.
 
Je voorbeeldbestand kan ik niet openen...
 
hèhè. Een voorbeeld bestand leek me niet nodig; maar hier issie dan

offtopic: Ik vind het oude systeem van gewoon browsen naar je bijlage makkelijker werken.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    15 KB · Weergaven: 29
Dit voorbeeld zegt bitter weinig. Kolom D is leeg en welke aktie hoort bij welke waarde ?
Je kan dit oplossen met een loop doorheen je D-kolom om de waarde op te halen en een Select case om de bijhorende aktie uit te voeren.
 
Klopt wat betreft het voorbeeld; zie dit ook nu. De nieuwe upload functie van dit forum heeft er voor gezorgt dat ik de foute heb geupload. Het overzicht is namelijk niet duidelijk genoeg.

Maar waar het om gaat is dat als in kolom D een waarde voor komt, in kolom E(dezelfde cel) een aktie moet plaats vinden.

Stel, in Kolom D cel 5 staat het woord auto, dan moet in kolom E cel 5 dit woord vervangen worden door bijv. een leeg vlak of een ander woord; bijv. voertuig.
 
Hier kan je al mee starten
Code:
Sub tst()
    For Each cl In Sheets("Sheet1").Range("D1:D" & Sheets("Sheet1").Cells(Rows.Count, 4).End(xlUp).Row)
        Select Case cl.Value
            Case "auto"
                cl.Offset(, 1).Value = "voertuig"
            Case "boot"
                cl.Offset(, 1).Value = "vaartuig"
        End Select
    Next
End Sub
 
bedankt voor de reactie. Hier dan gewoon een macro van maken???
 
Dit is een macro :eek:
Plaats deze gewoon in een standaardmodule en voer uit via ALT-F8
 
Nog een vraag; hoe weet de macro nu dat hij in rij h moet gaan werken; is dat via de count 4??
 
Code:
For Each cl In Sheets("Sheet1").Range("H1:H" & Sheets("Sheet1").Cells(Rows.Count, 8).End(xlUp).Row)
 
Maar dan blijf je in 1 kolom werken? Dus hij kijk in H en de wijziging wordt dan ook doorgevoerd in H. Of zie ik dat nu verkeerd??
 
Ik zou zeggen Test het eens en sla er de VBA-help op na
Code:
For Each cl In Sheets("Sheet1").Range[COLOR="red"]("H1:H" & Sheets("Sheet1").Cells(Rows.Count, 8).End(xlUp).Row[/COLOR])
Dit is een variabel bereik dus zal altijd het bereik H1 tot de laatste cel in kolom H gecontroleerd worden
Code:
cl.Offset(, 1).Value
Met deze wordt de actie in de cel naast de zoekkolom uitgevoerd
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan