• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waardes uit kolom gelijk aan waarde in rij én veld mwaarde groter dan 0

Status
Niet open voor verdere reacties.

flevomeer

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2011
Berichten
6
Okay, een huiswerk opdracht van mijn zoon waar inmiddels 3 mensen met excel ervaring hun hoofd over hebben gebroken. Hoe moeilijk kan een 4 Havo opdracht zijn?

Het gaat om een lijst met top2000 titels. Daaruit moeten de eendagsvliegen gefilterd worden. De definitie van een eendagsvlieg is dat deze maar 1 keer in de lijst mag voorkomen én de notering moet in de lijst staan in het jaar dat het lied is uitgekomen.

Ik heb een voorbeeldbestand bijgesloten. Wat wij hebben gedaan is een extra kolom maken met de volgende vergelijking: =AANTAL.ALS(D2:N2;">0")

Hiermee filteren wij in ieder geval alle titels die maar 1x in de lijst hebben gestaan. Dat ruimt al lekker op.

We lopen echter vast in de vergelijking dat de veldwaarde van het jaar van uitkomst gelijk moet zijn aan de veldwaarde van het jaartal van de notering.

Wie lost deze frustrerende puzzel op? Overigens voor de huiswerk opdracht is nadrukkelijk meegedeeld aan de leerlingen dat ze alle middelen mogen inzetten om de opgave op te lossen. Inschakelen van papa's, ooms, internet, enz... Ik hoop dus dat de moderator deze vraag gewoon laat staan.

Volgens mij is er gewoon een makkelijke en handige truuk voor.

Groet,
Iwan
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    9,7 KB · Weergaven: 36
Zoiets wellicht?
Code:
=EN(AANTAL.ALS(D2:N2;">0")=1;INDEX(D2:N2;;VERGELIJKEN(C2;D$1:N$1;0))>0)
 
ik kom op deze.
Code:
=EN(C2=HORIZ.ZOEKEN($C2;$D$1:$N$1;1;0);AANTAL.ALS(D2:N2;">0")=1)
feitelijk nagenoeg hetzelfde als remog, horiz.zoeken en index + vergelijken doen hetzelfde op een andere manier
edit: paar foutjes uit de formule gehaald :) wilde iets te snel zijn..

edit2:eek:k speed kills hij klopt niet.. iets beter studeren voor ik post

edit3: zonder afkijken bij remog.. toch ook mijn uitkomst (ik zat te klooien met die =1 en >0 in de voorwaarden )

Code:
=EN(HORIZ.ZOEKEN($C2;$D$1:$N2;RIJ();0)>0;AANTAL.ALS(D2:N2;">0")=1)

Bijlage ter lering en vermaak.. met een aantal formule fragmenten.
Bekijk bijlage top2000 eendagsvlieg.xlsx

mijn gedachtengang uitgelegd..
De sleutel van de oplossing is dus dat je elke voorwaarde in een formule giet en daarna test op waar of onwaar (true or false) met de vereiste uitkomst.
- Aantal.als formule mag alleen uitkomst 1 hebben
- de horz.zoeken of index+vergelijken moet alleen een waarde groter dan 0 hebben in het jaar van uitkomen,
en omdat telkens een volgende rij moet worden doorzocht moet je voor het goede rijnummer ook een formule gebruiken, in dit geval volstaat de formule rij() om het rijnummer te vinden.

- nadat je voor beide voorwaarden een test hebt gemaakt waarvan de uitkomst altijd WAAR of ONWAAR is kun je middels de formule EN() eenvoudig testen of beide formules WAAR zijn. Als dat zo is geeft de EN() formule de uitkomst WAAR in de zin dat het een eendagsvlieg is

Met deze methodiek kun je dan ook eenvoudig extra voorwaarden maken en toevoegen aan de en() formule zolang de uitkomst van de voorwaarde test maar waar of onwaar is.
 
Laatst bewerkt:
Of deze:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS($D2:$N2;">"&1)<>1;"";ALS(INDEX($C$1:$N$5;VERGELIJKEN($C2;$C$1:$C$5;0);(VERGELIJKEN($C2;$D$1:$N$1;0)))>0;"";"OK"))
 
We hebben u nog vergeten te bedanken voor de vriendelijke respons op de geboden oplossingen.
 
We hebben u nog vergeten te bedanken voor de vriendelijke respons op de geboden oplossingen.

Excuus, maar het toepassen van de geboden oplossingen zijn niet helemaal gelukt in het document van mijn zoon. Vandaar dat ik het lijntje nog even had opengelaten. Inmiddels maar ingeleverd met de halve oplossing. Ik vond ook niet dat hij een formule kon inleveren met een functie (o.a. INDEX) die niet besproken is op school. Hij moet de functie kunnen uitleggen en niet domweg copy pasten.

Wat wellicht wel leuk om te vermelden is dat hij en zijn compagnon voor de toets in totaal een 8,1 hebben gehaald. Dit is dus zonder deze oplossing, maar op eigen kracht.

In ieder geval allemaal hartelijk bedankt voor de geboden oplossingen, ik heb er wel veel van opgestoken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan