• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waardes uit lijst filteren die niet in andere lijst voorkomen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Slemens

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2012
Berichten
12
Goedemorgen,
Voor mijn werk heb ik een dringende vraag. Ik heb een Excel sheet met honderden adresgegevens.
Deze lijst bestaat uit de kolommen Adres, Plaats, Postcode, Plaats. Er zijn rond de 100 plaatsen en per plaats zijn er enkele honderden adressen. Nu heb ik in blad 2 een lijst staan met enkele plaatsnamen. In blad 1 wil ik automatisch dat enkel de adressen met bijbehorende plaats worden weergegeven die in blad 2 voorkomen. Alle adressen met plaatsnamen in blad 1 mogen dus verwijderd of onzichtbaar worden als deze plaatsnaam niet in blad 2 voorkomt.
Elke maandag krijg ik de lijst van blad 1 opnieuw en moet ik dus op een makkelijke manier kunnen filteren.

Helaas bevat de sheet nogal gevoelige informatie dus kan ik deze niet met jullie delen.

Ter aanvulling: Met formules etc. kom ik een heel eind maar van macro’s heb ik geen/nauwelijks verstand.

Ik hoop dat jullie snel een antwoord weten.
Alvast hartelijk dank!
 
Maak een kopie van het bestand en vervang de data voor fictieve info of maak een voorbeeldbestand.
Zo kan de helper niet echt van dienst zijn...
 
In de bijlage heb ik een voorbeeld document toegevoegd (slechts klein gedeelte van het aantal adressen).
Ik wil het tabblad adressen kunnen filteren op de plaatsen of postcodes in tabblad 'plaatsen'.
Elke week krijg ik het blad 'adressen' aangeleverd.
Het blad plaatsen heb ik zelf.

In het blad 'adressen' wil ik alleen de adressen overhouden die vallen in de plaatsen of onder de postcodes van het blad 'plaatsen'.

Hoop dat ik zo duidelijk ben.

Dank!

Bekijk bijlage Excel voorbeeld.xlsx
 
Veel zoekwerk levert mij op dat het antwoord op mijn vraag praktisch onmogelijk is zonder macro.
Misschien dat jullie dmv een macro wel antwoord op mijn vraag weten.
Wie heeft voor mij de benodigde VB code?
In principe; als waarde in cel niet overeenkomt met criterium uit lijst dan hele rij wissen.

Dank!
 
zet dit in een gewone module
Code:
Sub WisOngewenstePlaatsen()
  With Sheets("adressen")
    .AutoFilterMode = False                                'eventuele filter weghalen
    With .Range("A1").CurrentRegion.Columns(1).Offset(, 6)  'gebruik G-kolom als hulpkolom
      .FormulaR1C1 = "=--ISERROR(MATCH(RC6,Plaatsen!C[-6],0))"  'formuletje erin
      .Cells(1).Value = "kop"
      .AutoFilter 1, "1"                                   'filteren op diegene die wegmoeten
      If .SpecialCells(xlVisible).Count > 1 Then .Offset(1).SpecialCells(xlVisible).EntireRow.Delete Shift:=xlUp
      .ClearContents
    End With
    .AutoFilterMode = False
  End With
End Sub
 
Oke, dit is voor mij abracadabra, gaat me net iets te ver.
Mag ik je om een gunst vragen; als je mij een pm stuurt met je mail adres kan ik je het volledige bestand sturen.
Misschien zou je dan voor mij de volledige code kunnen maken:$?
 
ik heb eventjes zitten zoeken, maar ik denk niet dat ik hier zelf een pm kan versturen (geen rechten).
ik kan er wel ontvangen.
probleempje ?
 
Als je een mailtje stuurt naar excelvraag[at]outlook.com kan ik je het bestand sturen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan