• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

week nr met automatische datum.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Melvinb

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2016
Berichten
32
Goedendag alle,

Ik ben wat aan het stoeien met excel voor rittenlijst voor me nieuwe baan.
Heel goed in excel ben ik niet en loop nu tegen wat problemen aan:

Ik zou graag boven in de rittenlijst een week nr willen zetten en dat dan de datum van die maandag en zondag er komen te staan.
En dan elke week een week nr omhoog dat alles mee mee verandert.
Behoord dit tot de mogelijk heden of is dit heel complex?

Ook zou ik graag willen dat ik alleen de datums van die week kan gebruiken per rit dat daar geen fouten in komen te staan.
in de zin van alles wat je zelf invoert ken fout gaan...

mocht iemand echt super handig zijn met excel:eek: is het dan ook nog mogelijk dat de factuur na elke week 1 omhoog gaat?
( ik ga per week factureren waar deze rittenlijst als uitleg bij komt voor de geleverde ritten/diensten)

alvast super bedankt.
 

Bijlagen

  • ritlijst opzet.xlsx
    11,6 KB · Weergaven: 55
Met in A1 het jaar en in B1 het weeknummer geeft dit de zondag van die week:
PHP:
=DATUM(A1;1;-3+7*B1-WEEKDAG(DATUM(A1;1;4);2)+1)
Om de maandag te krijgen zet je er +1 achter.

Dit geeft het weeknummer van de huidige datum:
PHP:
=ISO.WEEKNUMMER(VANDAAG())
 
Laatst bewerkt:
edmoor bedankt voor de reactie!

Ik doe of iets fout of iets klopt er niet.

in cel C15 moet het week nr komen daar heb ik de code:
=ISO.WEEKNUMMER(VANDAAG()) geplakt.

in cel D15 moet de datum maandag komen en daar heb ik deze code geplakt: =DATUM(A1;1;-3+7*B1-WEEKDAG(DATUM(A1;1;4);2)+1)
ik heb in de code de A1 verandert D15 en B1 verrandert in E15

Maar dan krijg ik een fout melding en in C15 staat datum 9-1-1900 en in D15 0-1-1900

weet jij zo wat ik fout doe?
 
Plaats je document eens hier.
 
Tenzij je maar 1 klant per dag hebt lijkt het mij een beroerde opzet. Zelfs met maar 1 klant per dag.;) Leg data vast in een gestructureerde tabel en maak obv deze gegevens 'mooie' overzichten.
 
@ edmoor document geplaatst.

@ Vena wat zou jij adviseren?
alles onder elkaar of 2 tabellen er van maken?
ik ga er uit van 4 ritten per dag en misschien nog wel is een geprinte versie er van nodig.

Bedankt voor de hulp!
 

Bijlagen

  • ritlijst opzet.xlsx
    12,8 KB · Weergaven: 50
Dit lijkt mij hetzelfde bestand als in #1. Ik zie geen formules. Het is ook handig als je wat data invoert. Ik zou alles onder elkaar zetten dus alle gegevens per rit op 1 rij zonder tussenkoppen en dan eens kijken of er iets van een factuur van te maken is.
 
@ Vena,

Bedoel je zo iets met onder elkaar in tabellen?

Ook die formule toe gepast maar de week nr. pakt ie wel maar datum klopt niet :confused:
 

Bijlagen

  • ritlijst opzet 1.xlsx
    10,4 KB · Weergaven: 44
Ik zou alles onder elkaar zetten dus alle gegevens per rit op 1 rij zonder tussenkoppen
Even zoeken op de definitie van rijen?

Met een logische opzet gebruik je 1 tab waarin de 'vaste' gegevens zoals de klanten en de kentekens staan. Deze gegevens kan je dan in de tabel in de tab 'Data' gebruiken dmv gegevensvalidatie.
In de tab 'Data' staan, bij gebrek aan gegevens van jouw kant, wat formules die fictieve data genereren en in de groene kolommen de berekeningen voor de uren het aantal Km's en het weeknummer. Hoe je de uren wil berekenen is mij niet duidelijk. In in dit geval heb ik 'Eindtijd' - 'Begintijd' gebruikt.
In de tab Factuur staat een draaitabel. Dmv de slicer kan je filteren op weeknummer. Het factuurnummer wordt automatisch aangepast.
 

Bijlagen

  • ritlijst opzet 1.xlsx
    27,4 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
VenA,

Bedankt voor je opzet dit is wel heel fancy voor mijn:D
Ik had heel iets anders in gedachten veel eenvoudiger. (ik ga hier wel mee aan de slag:thumb:)

Nu ben ik wat 'data'aan het invullen maar bij chauffeurs gaat hij niet verder dan 1e 3 namen

en wat ik in data invul komt niet in factuur te staan daar blijft alles staan wat jij eerste instantie heb in gevuld moet ik meer doen dan opslaan of iets?
 
Laat maar zien dan. Normaal lopen de gegevens in de tabellen automatisch mee. Bij nieuwe gegevens moet je de draaitabel even vernieuwen. (klik ergens in de draaitabel en vervolgens op de rechter muisknop. En dan op vernieuwen oid)
 
Laatst bewerkt:
De factuur is inderdaad "vernieuwen"

Ik heb wat aanpassingen gedaan verder, het schijnt dat km niet relevant is dus die heb ik er uit gehaald.
Opdrachtgevers er in gedaan omdat het werk ook wel is via via gaat en dan kijken of ik het ken filtreren op opdrachtgever.
 

Bijlagen

  • ritlijst opzet 2.xlsx
    124,1 KB · Weergaven: 26
Met een gefineerde naam loopt het wel goed. Alleen voor de klanten gedaan. Maak tabellen niet groter dan het aantal rijen dat je nodig hebt. Niet leegmaken maar tabelrijen verwijderen.
 

Bijlagen

  • ritlijst opzet 2.xlsx
    123,6 KB · Weergaven: 38
Ik ben wat aan het stoeien geweest met het bestand snap nu wat meer van de linkjes Maar nog niet goed genoeg:(

Maar nu heb ik een factuur sjabloon erbij gedaan. (kopieren en speciaal plakken; alles)
alleen nu werken de verwijzingen niet meer tabbladen allemaal zelfde naam gegeven maar het werkt niet:(

Ik heb geprobeerd om uit de facturen lijst het in het echte factuur te krijgen maar dan vraagt ie waar of onwaar?

Is er een logische stap voor dingen verwijzen van de ene rij naar andere rij? ik ken eigenlijk alleen "=[blad]![cell nr]


(beetje algemenen vraag is dit ook werkend om te zetten in google spreadsheet?)
 

Bijlagen

  • ritlijstmet factuur.xlsx
    60,7 KB · Weergaven: 50
Je kan in een cel niet verwijzen naar de waarde in de cel je krijgt dan een circulaire referentie. Als het nu al niet werkt dan zal het in google spreadsheet ook niet werken. En anders op je het bestand vanuit google spreadsheet toch?
 
Was ik weer:(

Ik loop nu tegen een aantal problemen aan misschien dat jullie weten hoe het komt. (ik wel gebrek aan kennis:p)
ik heb bij de opzet van Vena een factuur blad bij gevoegd en half werkend gekregen, nu komen hier ook de problemen.

1) factuur nummering automatisch op lopen werkt niet.
Ik heb de code hier van het forum gekopieerd map aangepast maar als ik opsla en later weer open is het niet op geteld:(

2)Op de factuur zou ik graag bij "omschrijving" de informatie van tabblad "Factuur_filter cellen B8 C8 D8" willen hebben en B9 C9 D9 etc als dat er is.
Ik krijg nu een fout er in als ik met = verwijs naar die cellen.

3) Ook de uren wil ik uit het tab blad blad Factuur_filter halen die bij de omschrijving horen

ik kan het handmatig opschrijven dan rekent hij het wel uit maar zou het graag uit het filter willen halen zodat er geen fouten in kunnen komen
is daar een speciale formule voor of moet dit ook met vba codes:shocked:
 

Bijlagen

  • ritlijst-factuur.xlsx
    54,1 KB · Weergaven: 25
1.) Je hebt het bestand opgeslagen als .xlsx hierin staat geen code
2.) Waarschijnlijk
Code:
=Factuur_filter!B8&" "& Factuur_filter!C8&" "&Factuur_filter!D8
3.) zie 2 alleen is niet duidelijk waar het moet komen.
 
1) als die code werkt slaat die dan deze zelf op of moet ik dan opslaan als doen?

2) De informatie van Factuur_filter cellen B8 C8 D8 moet komen te staanin "Data!B4" en dan uit eindelijk in "Factuur!C23" als dit direct op factuur kan mag ook maar dat wou helemaal niet werken bij mijn.

3) "factuur_filter!F8" moet kopen te staan op "FactuurE23"

als ik dan uit eindelijk een week aan informatie heb wil ik in factuur_filter de filter op opdrachtgever doen en dan die gewerkte uren op het factuur hebben.
De omschrijving moet dan zijn klant, chauffeur, kenteken.
De datum: datum per rit en uren: per rit
 

Bijlagen

  • ritlijst-factuur1.xlsm
    54 KB · Weergaven: 27
Er staat geen code in het bestand daarnaast heb je de formule niet toegepast.
 
deze code heb ik bij thisworkbook ingevuld


Private Sub Workbook_Open()
Dim bestandopen As String, counter As Long
bestandopen = Dir("C:\Users\mbcli\Desktop\test factuur*")
Do Until bestandopen = ""
If bestandopen = "" Then Exit Do
counter = counter + 1
bestandopen = Dir
Loop
Sheets(2).Range("Factuur!C17").Value = Format(counter, "2020001") + 1
End Sub

de code van jou met:=Factuur_filter!B8&" "& Factuur_filter!C8&" "&Factuur_filter!D8
krijg ik WAARDE te staan.
 

Bijlagen

  • 2020002.xlsm
    61,5 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan