Wel netwerk, geen internet op 1 PC.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Christoff

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2005
Berichten
337
Met een laptop in een netwerk (Windows 8.1) kan ik plotseling geen internet verbinding meer maken.
Netwerk via LAN of WLAN werkt goed en kan ik wel in bijv. router komen.
Andere PC,s in zelfde netwerk doen het wel goed.
 
a. Zou verwachten dat een vaste standaardgateway óf (waarschijnlijker) een vaste DNS-server staat ingesteld in de IPv4 instellingen.
Kan dat je het zelf hebt ingesteld of malware (zie ook b.)
Probeer de bovenste FixIt op deze webpagina.
b. Daarnaast kan het zijn dat malware je Internet (browse-)verkeer omleidt naar een proxy-server.
Junkware Removal Tool
ADWCleaner
Voor ADWCleaner is een herstart noodzakelijk (zodra je iets laat repareren), dus houd deze volgorde aan.

Voor alle links van boven moet je de downloads natuurlijk doen vanaf een computer die wél de webpagina's kan bereiken en dan overbrengen (via usb-stick, bijv.)

Tijs.
 
Ik heb ADWCleaner en JRT geprobeerd : wel wat gevonden helaas zonder resultaat om internet terug te krijgen.
 
En de FixIt van a.???????????????????????????????????

Tijs.
 
FixIt ook gedraaid zonder resultaat.
Foutmelding is steeds:
Windows can not communicate with the device or resource (primary DNSserver)
 
Ok, dus idd. iets met de DNS-server(s)-instellingen.

Probeer het volgende:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> ncpa.cpl
Klik 1x op de draadloze netwerkverbinding, rechtsklik er en dan op en kies Eigenschappen.
Dubbelklik op Internet Protocol Versie 4 (TCP/IPv4) (zul je mogelijk een stukje voor naar beneden moeten scrollen m.b.v. de schuifbalk rechts in "Deze verbinding heeft de volgende onderdelen nodig").
Zet er VASTE DNS-servers in:
8.8.8.8
en
8.8.4.4
Klik zo vaak OK als nodig.
Doe hetzelfde met de Bedrade netwerkverbinding.

Kijk of het dan beter gaat.

Tijs.
 
Ik zal, voor de compleetheid, even speculeren over de redenen waarom het eerder niet werkte:
Doorgaans geeft de router zichzelf door (via DHCP) als te gebruiken DNS-server aan de bedraad of draadloos aangesloten pc's/laptops/tablets/smartphones/smarttv's/etc.

Nu zijn er 2 mogelijke redenen waarom dat soms niet werkt:
a. De router zelf is overbelast (denk hierbij (vooral) aan downloads, en dan nog vooral Torrent-downloads)
b. De router doet DNS serving op een manier waar je pc/tablet/laptop niet mee overweg kan.
De publieke DNS-servers van Google (=de 2 DNS-servers die ik doorgaf om vast in te stellen) voldoen aan alle eisen én kunnen overal vandaan gebruikt worden, vandaar dat dit blijft werken als je de laptop op een ander netwerk verbindt, zolang je maar bij de IPv4-adresinstellingen alles op Automatisch laat staan en alleen de DNS-servers vast instelt (zoals je nu gedaan hebt).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan