Opgelost welke linux versie op hp mini

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Als ik zoek naar: 'How to install RPM' kom ik een hoop tegen.
 
dit is zo'n bomen/bos pagina, geschreven door technische mensen. Ik heb een bestand in download staan en dat wil ik installeren. simpele vraag toch? Maar dan zo'n uitleg. Ik kan het volgen maar dan ineens moet ik een pad opnemen in een commando. Dus kom ik weeer met een volgende vraag; Hoe ziet het pad naar de download eruit. Kortom: ik haak hier af. En dit heb ik al vaker bij linux gehad. heel sympathiek zolang je met de standaard programma's uit de voeten kunt.
 
Het is gewoon Engels hoor. Even door de zure appel heen bijten en je komt er vast wel uit.

Probeer eens wat. 😃👍
Logisch kijken..
 
Laatst bewerkt:
En dus kan je niet begrijpend lezen? 😉
Kijk eens even goed, je wilt een RPM installeren? Wat heb je al gevonden op die pagina?
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals dank voor je hulp. iIk ga me er nu niet verder in verdiepen. Ik vind het uitermate jammer dat linux werkt met prompt opdrachten. Het wordt zo nooit een echte concurrent voor windows. Ubuntu is vrij uitgebreid met allerlei programma's die klik-klaar staan. Maar zodra je iets anders wilt dan kom je in de opdrachtenregels. Waarom is dat? Kan dat echt niet anders?
 
Hoezo is dat jammer? Het maakt Linux juist lichtgewicht en ideaal voor bijv. server-doeleinden.
Ter info: Ik heb een virtuele server (VPS) van 4 GB waarvan er 2 GB gebruikt wordt door de server met zijn activiteiten. Als ik kijk wat mijn Windows-laptop nu verbruikt aan geheugen kom ik uit op 10 GB van de 16 GB. Vier keer zoveel!!!!

Daarnaast is Linux gratis, en moet je voor Windows een licentie hebben!

Maar wat is er mis met commando's invoeren? Vroeger was dat ook het gesprek van de dag in het DOS-tijdperk, of geregeld toen je nog met Windows 95 werkte. In Linux heb je een terminal waarin je de commando's kan invoeren.

ANyway, zo kan je een RPM uitvoeren:
sudo rpm -i [path_to_rpm_file]

Maar volgens mij kan je in de interface er ook op klikken. Maar ik gebruik geen Linux interface, omdat de command-line veel krachtiger is. Je kan zelfs taken combineren.
 
Welke linux distrubutie gebruik je?
Staat nu bodhi op. Maar loop bij elke linux tegen zelfde probleem aan. Ik ben gewend aan klik-klaar installaties van programma's. Maar ik heb lms in download staat. Daarop klikken doet niets. En ik snap niets van commando's (YUM?) en dan moet ik ook nog een pad weten... Ik wil met het programma werken niet met het OS!
 
Hoezo is dat jammer? Het maakt Linux juist lichtgewicht en ideaal voor bijv. server-doeleinden.
Ter info: Ik heb een virtuele server (VPS) van 4 GB waarvan er 2 GB gebruikt wordt door de server met zijn activiteiten. Als ik kijk wat mijn Windows-laptop nu verbruikt aan geheugen kom ik uit op 10 GB van de 16 GB. Vier keer zoveel!!!!

Daarnaast is Linux gratis, en moet je voor Windows een licentie hebben!

Maar wat is er mis met commando's invoeren? Vroeger was dat ook het gesprek van de dag in het DOS-tijdperk, of geregeld toen je nog met Windows 95 werkte. In Linux heb je een terminal waarin je de commando's kan invoeren.

ANyway, zo kan je een RPM uitvoeren:
sudo rpm -i [path_to_rpm_file]

Maar volgens mij kan je in de interface er ook op klikken. Maar ik gebruik geen Linux interface, omdat de command-line veel krachtiger is. Je kan zelfs taken combineren.
Kijk, dit is voor mij dus bomen/bos taal. Dan haak ik af. Ik vind dit allemaal niet interessant. Ik wil iets met een programma en onder de motorkap wil ik niet weten. Het is niet mijn hobbie.
 
Kijk, dit is voor mij dus bomen/bos taal. Dan haak ik af. Ik vind dit allemaal niet interessant. Ik wil iets met een programma en onder de motorkap wil ik niet weten. Het is niet mijn hobbie.
Als Linux je niet interesseert, dan kies je toch voor Windows?
Maar het kan toch geen kwaad om te weten hoe het werkt, al is het de basis?
 
Laatst bewerkt:
Als Linux je niet interesseert, dan kies je toch voor Windows?
Kijk nog eens naar de openingspost. Ik heb een oud laptopje waar geen windows op past. Ik wil daar logitech mediaserver op zetten. Dus nog een OS nodig. en dan is linux een logische keus toch? Dat was mijn vraag.
 
Dan is het dus door de zure appel heen bijten. Zelf met Windows loop ik regelmatig aan dat ik commando's moet uitvoeren. Gelukkig is de community van Linux ook erg groot, dus voor de beginner is voldoende te vinden. Zoiets als /home/muman/downloads/ of iets in die strekking.

Kan je dit niet uitvoeren dan? Zoek wel even het juiste pad uiteraard. Maar zelf in de interface moet je wel kunnen zien waar het bestand staat.
Code:
rpm -i [path_to_rpm_file]
 
Bodhi 32 bit gaat ik dan vannuit?

Dit draait op ubuntu.. dus dan zou je eerst het rpm moeten converten naar deb. Dat gaat met "alien"
Zou er dan ongeveer zo uit moeten zien:

sudo apt-get install alien
sudo alien rpm_bestand.rpm
sudo dpkg -i convertedRPM.deb

Als je al een deb versie heb is het uiteraard alleen:

sudo dpkg -i debinstallatiebestand.deb

Zorg dat je terminal in de juiste locatie zit als het installatie bestand dit maakt het wat makkelijker.

Verander het dik gedrukte door jouw bestandsnamen.

laat wat screenshots van terminal zien als je ergens tegen aan loop. of quote even output van terminal.

Mooiste zou zijn als je een deb versie heb van de software die je wil installeren. Want een een RPM die naar DEB is geconvert wil niet altijd vlekkeloos werken.

Success
 
Laatst bewerkt:
De deb voor i386 32 bits is er toch "gewoon"..? Of mis ik iets?

8.5.0 - Latest Release ⭐⭐⭐
Use the latest release if you want to run the best tested version of Logitech Media Server.

Debian Installer Package (i386)logitechmediaserver_8.5.0_i386.deb17 MBMarch 14 2024 13:24
 
Dan is het heel simpel, in de terminal met:
Code:
dpkg -i <package path>
 
Hopelijk leesbaar, dank voor de reacties. Toch nog maar weer eens geprobeerd. Maar drie keer mis.
Kijk idee is natuurlijk als de mediaserver eenmaal werkt gaat dit laptopje ergens in een hoek en kijk ik er niet meer naar. Behoudens een update af en toe.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2024-03-29 at 8.49.16 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2024-03-29 at 8.49.16 PM.jpeg
    297,7 KB · Weergaven: 12
sudo ervoor zetten!
En het is dpkg

Copy-paste anders je commando's i.p.v. een screenshot.
 
de allereerste op dit screenshot is met sudo ervoor en zonder typo en toch een error.
 
Terug
Bovenaan Onderaan