• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wie kan een Userform maken, die wegschrijft maar ook oproept en muteren toestaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hans

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2016
Berichten
98
Hallo

Ik heb er al uren in gestoken en raakte meer en meer in de knoei. Gisteren uit frustratie het project de nek omgedraaid. Maar ik wil toch graag een basis waarmee ik verder kan. Wie zou mij daar bij willen/kunnen helpen?

In de bijlage een voorbeeld van een sheet wat ik dagelijks gebruik. Met behulp van een aantal op dit mooie forum heb ik de sheet al behoorlijk naar mijn hand kunnen zetten. Nu een verzoek, voor zowel de looks als voor het gebruiksgemak, en om vergissingen te voorkomen.

Schrijven:
In het voorbeeld op tabblad 1 kan je de lijst vinden die ik dagelijks gebruik en voortdurend aan het muteren ben. Op tabblad 2 een voorbeeld zoals ik die hier al ergens gezien heb, qua looks zou het zoiets moeten worden.
De bedoeling is dat het Excel bestand straks opent met op tabblad 1 het formulier, die mag daar gewoon permanent aanwezig blijven.
Op tabblad 2 staat dan mijn totaal lijst, alles wat ik met het formulier maak wordt daar weggeschreven in de bedoelde kolommen.

Oproepen:
Ik wil met hetzelfde formulier ook van tabblad 2 een rij op kunnen roepen, die muteren en dan weer terug schrijven. Basis is uiteraard een uniek veld, dat is het veld in kolom A, een debiteurennummer.

Er zijn 4 soorten gegevens verzamelingen waar ik veel mee werk, die staan uitgeschreven op tabblad 1 van rij 26 t/m rij 36. Daar staan 4 verschillende rijen met daarin aangegeven welke kolom op het formulier een invulvakje krijgt om te muteren. De overige kolommen hebben vaste waardes, die moeten niet gemuteerd kunnen worden via het formulier, maar moeten wel weer in deie kolommen komen te staan. Snap je het nog? pfffff ;-)
Het formulier zou dus kunnen bestaan uit een 4 tal radiobuttons of aanvinkvakjes, die zeggen welk type gegevensverzameling ik wil gebruiken, waarop dan de verschillende invulvakjes verschijnen die ik gebruiken moet/kan. Als dan ook nog eens met de tab-toets genavigeerd kan worden wordt ik alwéér blijer.

Pffff, te veel info zo? Of juist te weinig? Eerst maar eens hiermee beginnen denk ik, we zullen er vast over in gesprek raken (hoop ik :d)

Vast bedankt, groeten Hans

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsm
 
Laatst bewerkt:
De makkelijkste weg is om gebruik te maken van wat MS ons al heeft aangeboden...
Zorg dat je een cel binnen je tabel hebt geselecteerd en laat dan deze procedure lopen... ;)

Code:
Sub InputOutput()
    Activesheet.showdataform
End Sub
 
De makkelijkste weg is om gebruik te maken van wat MS ons al heeft aangeboden...
Zorg dat je een cel binnen je tabel hebt geselecteerd en laat dan deze procedure lopen... ;)

Code:
Sub InputOutput()
    Activesheet.showdataform
End Sub

Hoi Ginger

Dit behoeft toch enige uitleg, ik ben nog erger dan een junior gebruiker, schaar mij gerust onder de puppie-junior gebruikers.
 
Ah, met vluchtig lezen zag ik dat je het had over een "formulier". Mijn snelle aanname was dat je met VBA formulieren bezig was, maar je hebt dus iets aangemaakt in een sheet (ik had je bijlage dan ook niet bekeken :eek:).

Excel heeft een ingebouwd mutatieformulier die je kan oproepen via de Quick Access Toolbar óf via de door mij gegeven procedure. Ik heb nu verder ff geen tijd om dit aan je uit te leggen of om je sheet-formulier te bekijken. Wellicht dat een andere helper met een briljante oplossing komt?
 
Ik zal wel een voorzetje maken voor een puppie-junior:D
 
Ik heb zelf alvast wat fröbel werk gedaan ten aanzien van de lay-out. Leek me handig aangezien ik ook zelf het formulier de hele dag gebruik, en dus precies weet welk regeltje het beste waar kan staan. In dit bestand kan je het formulier vinden.

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsm
 
En daar kom je nu mee af, als ik bijna een formulier af heb.:rolleyes:
In dit bestand kan je het formulier vinden

Een paar opmerkingen:
Uw tweede offerte kader is totaal overbodig.
Debiteuren zet je in een ander sheet, nadien kan je de gegevens oproepen.
(Trouwens ik zou dan met 2 tabs werken in de userform)
En in hoeverre is (zijn) je vb bestandjes relevant?)
Plaats: Amsterdam of kansen??
Wees AUB duidelijk
In bijlage wat ik tot nu toe ervan gemaakt heb.
 

Bijlagen

  • Database Hans.xlsb
    45,4 KB · Weergaven: 281
Momenteel op vakantie, dus écht vakantie ;-)

Ik kom er later op terug.
 
Goedemiddag, ik ben weer terug van vakantie, nu al pffff.

Goed, om dit verhaal een vervolg te geven. Alle goede bedoelingen ten spijt, maar ik wil graag een formulier toevoegen aan mijn Excel bestand, niet een volledig nieuwe werkwijze omdat iemand dat handiger vindt/lijkt? Dus met alle respect, maar als je mijn oorspronkelijke vraag leest, en het voorbeeldje wat ik recent heb toegevoegd (hieronder dus nog een keer) dan weet je wat de bedoeling is. Een permanent zichtbaar formulier op tabblad 1 waarmee ik 95% van mijn dagelijkse werk behoorlijk kan veraangenamen.
Het formulier zal nog niet perfect zijn, dat zal in de dagelijkse praktijk wel duidelijk worden. Maar ik ga er van uit dat ik straks snap hoe het formulier is opgebouwd en hoe de verwijzingen en koppelingen werken, dus ga ik er van uit dat ik dan zelf verder kan sleutelen aan het formulier.

Willen jullie aub nog een keer de moeite nemen te kijken/lezen wat mijn vraag is, ik zou jullie zeer erkentelijk zijn.

Groet Hans

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsm
 
Als @gast0660 afhaakt bij het maken/adviseren van een Userform dan doe je echt iets fout.

*knip* Zonder veel onnodige code is er van jouw bestand/wens weinig te maken en gaat iig het doel van helpmij.nl voorbij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Uhhhh, wat doe ik fout?

Ik ben een geduldig mens, en hoop dat iemand mij wil en kan helpen. Het formulier is bedoeld om mijn werk te veraangenamen, helaas is er op mijn werk niemand die mij er bij kan helpen.
 
Veel helpers helpen vooral als de vragensteller vastloopt bij formules en/of macro's zodat hij/zij verder kan gaan.
Heel erg weinig mensen zullen bereid zijn om (veel) tijd te besteden aan het opzetten van een administratie of het opbouwen van een userform.
Zeker als de vraagsteller geen code heeft toegevoegd waardoor het lijkt alsof hij/zij geen moeite heeft gedaan.

In het verleden heb ik ook heel veel userforms voor Helpmij gebouwd maar daar ben ik van teruggekomen.
Ik heb er tegenwoordig simpelweg geen tijd (meer) voor. Daarnaast was na de moeite een dankwoordje vaak te veel.

Tot slot wil ik je wel enkele tips meegeven:
  • Ik kan mij niet voorstellen dat zo'n grote userform handig is. Het lijkt mij veel praktischer om meerdere kleinere userforms te maken met elk een eigen doel. Deze userforms zou je dmv bijvoorbeeld een knop kunnen kiezen.
  • Je krijgt meer en betere respons als je zelf al wat probeert te bouwen en precies(!) aangeeft waar je hulp bij nodig hebt. Dus ipv hoe maak ik een userform vraag je bijvoorbeeld hoe je de inhoud van een cel naar een userform schrijft. Als je dat van 1 cel leert kan je dat toepassen op andere cellen. Met het antwoord kan je aan de slag en als je dan weer vastloopt, stel je de volgende vraag (of zoek je in de zoekfunctie) om een antwoord te vinden.
Je noemt je zelf een beginner. Daar is niets mis mee. Integendeel.
We zijn allemaal ooit beginners geweest maar dan moet je stapjes op je niveau nemen en niet direct naar gevorderden gaan.

Succes.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Veel helpers helpen vooral als de vragensteller vastloopt bij formules en/of macro's zodat hij/zij verder kan gaan.
Heel erg weinig mensen zullen bereid zijn om (veel) tijd te besteden aan het opzetten van een administratie of het opbouwen van een userform.
Zeker als de vraagsteller geen code heeft toegevoegd waardoor het lijkt alsof hij/zij geen moeite heeft gedaan.

In het verleden heb ik ook heel veel userforms voor Helpmij gebouwd maar daar ben ik van teruggekomen.
Ik heb er tegenwoordig simpelweg geen tijd (meer) voor. Daarnaast was na de moeite een dankwoordje vaak te veel.

Tot slot wil ik je wel enkele tips meegeven:
  • Ik kan mij niet voorstellen dat zo'n grote userform handig is. Het lijkt mij veel praktischer om meerdere kleinere userforms te maken met elk een eigen doel. Deze userforms zou je dmv bijvoorbeeld een knop kunnen kiezen.
  • Je krijgt meer en betere respons als je zelf al wat probeert te bouwen en precies(!) aangeeft waar je hulp bij nodig hebt. Dus ipv hoe maak ik een userform vraag je bijvoorbeeld hoe je de inhoud van een cel naar een userform schrijft. Als je dat van 1 cel leert kan je dat toepassen op andere cellen. Met het antwoord kan je aan de slag en als je dan weer vastloopt, stel je de volgende vraag (of zoek je in de zoekfunctie) om een antwoord te vinden.
Je noemt je zelf een beginner. Daar is niets mis mee. Integendeel.
We zijn allemaal ooit beginners geweest maar dan moet je stapjes op je niveau nemen en niet direct naar gevorderden gaan.

Succes.

Met vriendelijke groet,


Roncancio

Beste Roncanio

Duidelijke uitleg nu, dank je wel.

Ik snap nou waar de schoen wringt. Mijn gebrek aan kennis van Excel maar ook van het gebruik én de gebruiken van een forum spelen mij nu parten. Ik ga maar eens verder met knutselen tot ik meer structuur krijg in mijn document, en zal daarna de hulp inroepen bij de eerste stap naar een oplossing.

Allen dank voor de moeite en wellicht tot later.
Groeten Hans
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan