WIfi Snelheidsverschil

mariton

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2015
Berichten
157
Ik heb een samsung tablet en een Motorola smartphone.
Nu is de snelheid op mijn fablet minimaal 5x groter( 150 Mb) dan op mijn smartphone.
Tablet is een Galaxy tabA Android versie 11
Smartphone is een Motorola motog(8) power. Android versie 11
Beide op dezelfde afstand van de router.
Op mijn PC is de snelheid 500Mb via vaste verbinding met router Ziggo.
 
Wat zijn volgens de Wifi instellingen de snelheden volgens Wifi -> klik op netwerk -> settings?
 
Meet op alle drie de snelheid met de speedtest van ziggo en Chrome
 
Je draait vast niet dezelfde programma's op 'fablet' (zal wel tablet zijn ;)) en telefoon. Voor een eerlijkere vergelijking zou je ze allebei moeten resetten, en dán de meting doen. Dus zonder dat er andere programma's draaien. Al is een snelheidstest altijd een momentopname; als je drie keer dezelfde test uitvoert op eenzelfde apparaat, dan krijg je drie verschillende metingen. Dus je moet e.e.a. sowieso met een korreltje zout nemen.
 
Je draait vast niet dezelfde programma's op 'fablet' (zal wel tablet zijn ;)) en telefoon. Voor een eerlijkere vergelijking zou je ze allebei moeten resetten, en dán de meting doen. Dus zonder dat er andere programma's draaien. Al is een snelheidstest altijd een momentopname; als je drie keer dezelfde test uitvoert op eenzelfde apparaat, dan krijg je drie verschillende metingen. Dus je moet e.e.a. sowieso met een korreltje zout nemen.
Veilige modus is ook een oplossing voor een betrouwbare momentopname.
 
Octafish:
Mee eens dat er nogal verschil in de snelheden zit. Maar het verschil tussen de tablet en smartphone is wel erg groot.
Alleen mijn PC geeft vrijwel constant de 500Mb met vaste verbinding. Zet ik deze op Wifi dan blijft er minder dan de helft over terwijl hij binnen 1 meter van de router staat.
 
Daarom even rebooten, en probeer het opnieuw in veilig modus met beiden.
 
Octafish;
Als je onder ''schone'' uitkomsten bedoeld het resultaat na rebooten van alles maakt dit nauwelijks verschil.
Alleen de PC is dan op wifi iets sneller.
 
Levert dat kleine verschil dan essentiële problemen op, behalve dat het verschil wel geconstateerd lijkt?
Of is het alleen een nice to have omdat het mss zou kunnen (bijv. met een betere WiFi?) ?
 
Octafish;
Als je onder ''schone'' uitkomsten bedoeld het resultaat na rebooten van alles maakt dit nauwelijks verschil.
Alleen de PC is dan op wifi iets sneller.
Een 'nul-meting' is wel handig om dingen uit te kunnen sluiten. In jouw geval maakt het weinig uit.
Maar een andere chipset en hardware kan wel het verschil uitmaken in het bereik.
 
Ik heb het ook even getest en gemerkt dat elk apparaat een verschillende uitkomst geeft. Dat hangt af van vele zaken als: zwaarte en type van de CPU en de communicatiechip, de soort en type (systeem)software, maar (bij een wifi-verbinding) ook hoeveel buren er om je heen actief zijn op internet via wifi.
Goed, de resultaten bij mij waren:
-PC met vaste lan verbinding (down - up) 950 - 103
-Samsung Flip 4 telefoon: 588 - 100
-11 inch Samsung tablet: 235 - 100
- ouder laptop via wifi : 122- 91

Vanzelfsprekend allemaal rond dezelfde tijd en van exact dezelfde plek.
 
Je kan proberen om je access-point op een ander kanaal te zetten, maar vaak staat dit op automatisch en hoef je er niks aan te doen.
Eigenlijk moeten we ermee dealen dat wifi een onderdeel van elk huishouden is met vele connecties en signalen door de lucht.

Het waren 20 jaar geleden al leuke tijden dat ik netwerken in de wijk ging zoeken met de pa's laptop in de tas, met Netstumbler aan 😜
 
Terug
Bovenaan Onderaan